Amenzi în valoare de 645.000 lei a aplicat Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) în urma controalelor făcute la începutul acestui an la cele 72 de furnizori de energie, fiind aplicate și patru propuneri de încetare a practicilor comerciale incorecte în raport cu consumatorii și măsura recalculării tuturor facturilor care nu respectă prevederile legii.
Efectuate în perioada 6-13 ianuarie 2022, controalele ANPC au evidențiat următoarele abateri ale furnizorilor de energie:
-
nerespectarea termenului de facturare și facturarea comasată pe două luni;
- nu a fost aplicată plafonarea și compensarea prețurilor conform OUG 118/2021 începând cu 01.11.2021;
- furnizarea de energie electrică, fără licență;
- tabelul privind consumul energie electrică, de pe site-ul companiei, nu cuprinde consumul zilnic de referință, inclusiv marja de 10%;
- informările privind compensarea facturilor de energie electrica și gaze naturale, transmise clienților, nu conțin elementele din care este compus prețul la care se aplică compensarea;
- nerestituirea la termen a avansului achitat la trecerea la alt furnizor;
- nerespectarea termenului de răspuns la solicitarile petenților de încheiere a contractelor de furnizare pentru energie electrică și gaze naturale, punând consumatorii în situația de a nu cunoaște statusul contractului o perioadă de până la 60 de zile;
- contractele emise nu conțin prețul serviciilor din prețul gazului, doar prețul total, astfel încât consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensării acordate;
- diferențe de preț între două notificări privind prețul emis de operatorul economic unui consumator;
- nerespectarea termenului de răspuns solicitat de inspectorii ANPC;
- procedură nesigură: operatorul economic nu s-a asigurat că notificările privind majorările de preț au fost primite de consumatori;
- practică comercială incorectă: majorările succesive ale tarifelor nu au fost determinate de modificări legislative.