Compania Antibiotice SA (simbol ATB) a remis în data de 28 februarie 2022, Bursei de Valori Bucureşti, raportul cuprinzând rezultatele economico-financiare preliminare aferente anului 2021 precum și Bugetul de Venituri și Cheltuieli aprobat pentru anul 2022. În ceea ce privește rezultatele preliminare aferente anul 2021, care reprezintă prima etapă în realizarea obiectivelor cuprinse în Planul de Organizare și Dezvoltare Strategică (PODS) al Antibiotice pentru perioada 2020-2030. Aceste obiective urmăresc dublarea cifrei de afaceri, creșterea ponderii exportului la 50% din cifra de afaceri, menținerea poziției de
lider mondial pentru substanța activă Nistatină, adaptarea și motivarea resursei umane spre atingerea obiectivelor, eficientizarea activităților prin digitalizarea și informatizarea
platformei companiei.
Pilonii pe care se dezvoltă Planul de Organizare și Dezvoltare Strategică al Antibiotice
vizează:
Planificarea strategică și managementul performanței
Creșterea profitului net cu 13%
Antibiotice a înregistrat la finalul anului 2021 un profit net mai mare cu 13% comparativ cu
valoarea realizată în anul 2020 ajungând la 29.9 mil lei în 2021. De asemenea, compania a obținut venituri din vânzarea produselor pe piața din România cât și pe piețele internaționale mai mari cu 8% în comparație cu valoarea din anul 2020, ajungând la 366.2 mil lei.
Creșterea cu 20,8% a vânzărilor de medicamente marca Antibiotice în piața relevantă
Piața relevantă a produselor din portofoliul Antibiotice a înregistrat în perioada analizată o
creștere cu 20,8% (de la 2,4 la 2,9 miliarde lei), față de anul 2020, ceea ce menține
compania pe locul 1 cu o cotă de piață valorică de 13,6%. Totodată, Antibiotice și-a menținut poziția de lider cantitativ pe forma farmaceutică unguente (20,4%), supozitoare și ovule (32,9%) și pulberi injectabile (63,0%), precum și cea de lider pe segmentul medicamentelor generice cu prescriptțe și OTC comercializate în spitale, cu o cotă de piață de 14,5%.
Indicatori economico-financiari Antibiotice: https://www.antibiotice.ro/wp-content/uploads/2022/01/Indicatori-economico-financiari-Antibiotice.pdf
Triplarea vânzărilor pe piața SUA
În anul 2021, exportul a reprezentat 39% din cifra de afaceri a companiei, înregistrând o
valoare de 143.3 milioane de lei. Pe piața Statelor Unite ale Americii, în perioada de raportare Antibiotice și-a triplat cantitatile exportate pentru un numar de 6 produse sterile injectabile destinate spitalelor. De asemenea, compania și-a dublat vânzările pe piața Marii Britanii.
Investiții în consolidare și dezvoltare durabilă
Pe plan investițional, Antibiotice și-a continuat programul de dezvoltare al platformei,
eficientizarea activităților prin informatizare, dezvoltarea sistemelor de producție pentru
energie verde. Totodată, va dezvolta 25 de proiecte de cercetare și va investi în achiziția
de licențe pentru produse noi. În ceea ce privește infrastructura de cercetare și producție industrială, anul 2022 va însemna punerea în funcțiune a noii secții de produse topice, proiectarea noului Centru de Cercetare „INOVA+”, pentru care compania își propune atragerea de fonduri europene prin Agentia pentru Dezvoltare Regională Nord-Est și nu în ultimul rând Antibiotice lucrează la fundamentarea unui proiect amplu care presupune dezvoltarea formelor sterile a produselor topice, dar și a soluțiilor sterile injectabile.
Adaptarea strategică a portofoliului de produse
Cele două direcții pe care se axează strategia companiei Antibiotice pentru dezvoltarea
portofoliului sunt reprezentate de cercetarea proprie și achiziții licențe pentru produse noi.
În anul 2021 pentru adaptarea produselor la tendințele terapeutice anticipate pentru anii
2025 -2030, compania și-a reevaluat portofoliile de medicamente astfel încât să-și asigure
creșterea prezenței în piață cu medicamente valoroase pentru un număr din ce în ce mai
mare de pacienți.
În 2021, Antibiotice și-a consolidat componența de core business – antiinfecțioase de uz
sistemic – dezvoltând în acelasi timp și clasele terapeutice unde deține poziții importante în
piața internă: preparate dermatologice și sistem cardiovascular.
În ceea ce privește produsele non-RX, ca urmare a creșterii interesul populației pentru
menținerea stării de sănătate și a prevenției, o atenție deosebită a fost adresată acestui
segment, care a fost organizat pe 6 concepte de portofoliu, definite în principal după
publicul țintă căruia li se adresează:
Conceptul Sănătatea femeii, care grupează produsele din portofoliul companiei
destinate principalelor afecțiuni și condiții fiziologice specifice femeii, pe toate
categoriile de vârstă.
Conceptul Quality Life, cuprinde produse destinate bărbaților de toate vârstele,
aceștia reprezentând un segment de public cu un interes în creștere pentru prevenția
bolilor și a creșterii calității vieții, cu scopul menținerii unei stări optime de
sănătate.
Conceptul Sănătatea familiei, include produse adresate întregii familii, pe segmente
diferite de vârstă: copil, adolescent, adult, vârstnic.
Conceptul Răceală & Gripă, cuprinde produse pentru toate simptomele specifice
stărilor de răceală și gripă precum și pentru toate categoriile de public țintă.
Conceptul Nutriensa® este prelungirea firească a preocupării companiei Antibiotice
pentru starea de bine și sănătatea oamenilor. Mai mult decât atât, pandemia cu virusul SARS-COV 2 a schimbat stilul de viață spre o atitudine preventivă, astfel încât consumul de suplimente pentru imunitate pe bază de vitamine, minerale, extracte vegetale a crescut semnificativ.
Conceptul Derm A+, include produse topice (unguente, creme, geluri).
Începând cu anul 2022, Antibiotice își propune extinderea portofoliul de produse cu cel
puțin 100 de produse noi din clase terapeutice consacrate, dar și din zona non-RX, pentru
creșterea profitabilității afacerii prin optimizarea taxei clawback.
Adaptarea strategică a resursei umane
Dezvoltarea resursei umane rămâne una dintre principalele preocupări ale managementului
Antibiotice. Înființarea programului “Academia a+”, o platformă axată pe programe de educație, inovație, susținere și dezvoltare a competențelor profesionale atât a propriilor
angajați cât și a comunității, vizează dezvoltarea calitativă a structurii de resurse umane și
adaptarea acesteia la noua configurație a platformei în perspectiva anilor 2028-2030.
Alături de componenta educațională, compania urmărește creșterea nivelului de motivare și
satisfacție a propriilor angajați ca factor catalizator al performanței. În anul 2021, Antibiotice a înființat Club a+, un proiect ce oferă angajaților oportunitați de dezvoltare
personală, spații adecvate pentru practicarea sportului și învățare continuă și a derulat
proiecte de prevenție și protejare a sănătății precum Oncoprev (program de depistare și
diagnostic al cancerului de col uterin) și Revenim împreună la normalitate, program de
stimulare a imunizării salariaților și luarea unei decizii informate, prin punerea la dispoziție
a unui centru intern de vaccinare anti-covid.
În anul 2021 Antibiotice SA:
a înregistrat un profit net mai mare cu 13% comparativ cu anul 2020;
a realizat venituri din vânzarea produselor pe piața internă și internațională mai
mari cu 8% în comparație cu valoarea din anul 2020;
și-a menținut poziția de lider cantitativ pe forma farmaceutică unguente (20,4%),
supozitoare și ovule (32,9%) și pulberi injectabile (63,0%);
este lider pe segmentul medicamentelor generice cu prescripție și OTC
comercializate în spitale, cu o cotă de piață de 14,5%;
a câștigat licitația, în valoare de 11 milioane euro, organizată de autoritățile din
Regatul Unit al Marii Britanii pentru 5 medicamente antiinfecțioase injectabile
(destinate spitalelor);
Consolidează un profit brut de 30 mil.lei și o taxă clawback de 28.7 mil lei
ceea ce ar determina un randament al afacerii de 58.7 mil. lei.