Ultimii doi ani de pandemie, şcoala online, apoi revenirea la orele faţă în faţă, dar şi apropierea examenelor naţionale pune tot mai multă presiune pe umerii elevilor, iar conform unui sondaj realizat de către Organizaţia Salvaţi Copiii, doar 1 din 3 elevi de clasa a VIII-a se consideră pregătit pentru Evaluarea Naţională. În plus, conform acestui raport, elevii din mediul urban se declară în permanenţă trişti, obosiţi şi se simt singuri, iar apropierea Evaluării Naţionale nu face decât să amplifice aceste sentimente. Care sunt mecanismele sociale ce au dus totul aici? Psihilogul ieşean Monica Dobrea explică cum pot elevii să îşi gestioneze corect sentimentele, ce pot face părinţii şi ce „trucuri” pot fi folosite pentru a diminua starea de stres.
Conform unui sondaj realizat de Organizaţia Salvaţi Copiii în rândul elevilor de clasa a VIII-a, cei mai mulţi dintre aceştia se simt extenuaţi, fac meditaţii şi consideră că au nevoie de ajutor suplimentar şi la şcoală. Practic, doar 1 din 3 elevi se consideră în acest moment pregătit pentru Evaluarea Naţională, iar ceilalţi elevi resimt pe zi ce trece tot mai mult stres. Mai exact, 31% dintre copiii din învăţământul secundar inferior şi superior afirmă, conform raportului Salvaţi Copiii, că au rămas în urmă cu materia şcolară, în vreme ce aproape 60% dintre elevi fac meditaţii la cel puţin o materie. În plus, cei mai mulţi elevi afirmă că se simt extenuaţi şi copleşiţi, şi că ar avea nevoie de mai mult ajutor din partea profesorilor. Un aspect interesant descoperit în urma studiului este faptul că elevii din mediul urban se declară într-o măsură semnificativ mai mare trişti şi obosiţi, dar se simt şi singuri, acestea fiind printre simptomele depresiei. Conform afirmaţiei elevilor, aceste sentimente sunt amplificate şi mai mult de apropierea examenelor naţionale.
Conform studiului citat, aproape jumătate dintre elevi afirmă că temele lor sunt mai grele decât în anii precedenţi, iar în cazul elevilor de clasa a VIII-a procentul depăşeşte 50%. În cazul liceenilor, însă, aproape jumătate consideră că nivelul este acelaşi, iar 16% consideră chiar că nivelul de dificultate a scăzut. Totuşi, un fapt îngrijorător este legat de faptul că 31% dintre elevi afirmă că au rămas în urmă, iar peste 50% afirmă că au avut nevoie de mai mult ajutor la şcoală în acest an decât în cei precedenţi. Pe lângă activitatea de la şcoală şi cele aproximativ 3 ore pe zi pentru teme, 60% dintre elevi afirmă că fac meditaţii la cel puţin o materie, iar asta ridică timpul de studiu la încă aproape 3-4 ore săptămânal, în medie. Astfel, o bună parte dintre participanţii la studiu s-au declarat obosiţi, trişti sau stresaţi, dar şi singuri.