Conferința a fost precedată de o vizită la Școala Gimnazială din comuna Mironeasa, județul Iași, unde, în perioada 25 iulie – 5 august, a avut loc, alături de 300 de elevi, practica pedagogică din cadrul Academiei de Leadership și Pedagogie, organizată de Teach for Romania, pentru cei 70 de viitori participanți ai programului. Vizita a avut ca obiectiv expunerea la modelul de intervenție Teach for Romania și conectarea cu realitatea de la firul ierbii, din zonele vulnerabile.
Calitatea educației stă în mâinile oamenilor care o gestionează zilnic, în sălile noastre de clasă.
Principalele trei soluții la care au recurs cele mai performante sisteme de educație pentru schimbări sistemice rapide și sustenabile sunt cunoscute, probabil, de noi toți: atragerea oamenilor potriviți pentru a deveni profesori; formarea lor ca „educatori” capabili să gestioneze dezvoltarea copilului prin respectarea particularităților sale de vârstă și intelectuale, prin satisfacerea propriilor sale nevoi și prin oferirea de garanții că sistemul educațional este echitabil, incluziv și capabil să ofere o educație individualizată și personalizată.
Aceste soluții au la bază acceptarea unor adevăruri simple: calitatea unui sistem de educație nu poate fi mai mare decât calitatea profesorilor care îl compun; singura cale de a îmbunătăți rezultatele elevilor este îmbunătățirea educației care li se oferă; performanța înaltă presupune ca fiecare elev să reușească să își atingă maximul de potențial.
De aceea, avem nevoie să ne uităm la modul în care selectăm, pregătim și susținem profesorii din România.
Flexibilizarea rutelor de acces în cariera didactică va conduce la creșterea ponderii cadrelor didactice înalt motivate și bine pregătite în sistem.
În România ne confruntăm cu o lipsă puternică de cadre didactice, mai ales în comunitățile vulnerabile sau greu navetabile. An de an, la începutul școlii rămân catedre neocupate, iar, în situația în care aceste catedre reușesc să fie ocupate, calitatea actului educațional este extrem de scăzută, iar copiii au cel mai mult de suferit.
Conform datelor statistice oficiale, în anul școlar 2021-2022 au predat în școlile din România 4 811 cadre didactice necalificate (2,4%), care au o contribuție semnificativă la fluctuațiile cadrelor didactice. Raportul Eurydice privind cariere didactice în Europa atrage atenția asupra faptului că România nu are rute alternative de intrare în sistem. Alte țări au tipuri de rute flexibile, care permit absolvenților din alte domenii de învățământ superior și persoanelor cu experiență profesională să obțină o calificare didactică.
Restructurarea sistemului de formare inițială a profesorilor cu accent pe pregătirea practică, flexibilizare și sprijin pentru debutul în carieră
Asistăm în prezent la o ruptură foarte puternică între felul în care sunt formate cadrele didactice și rolul, așteptările atașate profesiei, mai ales într-o societate atât de schimbătoare, în care nevoile copiilor sunt complexe. Cadrele didactice, mai ales cele debutante, trebuie să facă față unor obstacole multiple, pe care nu au fost învățați, îndrumați să le depășească, creând dezechilibre greu de gestionat.
Impactul practicii pedagogice este definitoriu pentru carieradidactică, mai ales pentru cadrele didactice aflate la început de carieră. De aceea, propunerea Teach for Romania este de a menține standardele înalte în educație prin asigurarea unui mix de pregătire academică și de pregătire practică, validând astfelcalitatea formării inițiale specific carierei didactice. Transformarea practicii pedagogice într-o stagiatură de 2 ani, cu pachet de sprijin pentru debutant este esențială pentru a consolida competențele necesare cadrului didactic.
Care este experiența Teach for Romania și argumentele care să susțină aceste de modificări legislative?
„Experiența Teach for Romania din ultimii 9 ani ne-a arătăt că educația din România, mai ales în mediul rural și în cel de periferie urbană, are nevoie de profesioniști bine pregătiți, foarte motivați, care aleg să fie acolo și să contribuie activ la o schimbare sustenabilă. Concret, e nevoie de oameni care să reaprindă interesul copiilor pentru învățare, care să fie capabili să răspundă unor nevoi multiple, ce trec dincolo de pereții sălii de clasă, și să coaguleze oamenii și resursele necesare pentru a da un restart traseului de viață al acestora.
Noi, la Teach for Romania, oferim un program de leadership pentru oamenii cu viziune, care vor să se implice în educația din România. Persoane foarte bine pregătite, cu un grad înalt de motivație pentru a urma o carieră didactică, cu un impact puternic la clasă și în comunitate. Oameni care, pe termen lung, prin rolurile lor, vor contribui la transformarea educației în favoarea elevului și vor ajuta copiii să își atingă potențialul, pornind de la cei mai vulnerabili. Timp de 2 ani, perioada în care se află la catedră, le oferim contextul practic pentru a înțelege ce se află în spatele cifrelor alarmante, din rolul de educatori, învățători sau profesori, iar apoi îi susținem să își continue misiunea și să contribuie la schimbările sistemice din educație din diverse roluri strategice, ca absolvenți ai programului.”, a adăugat Iulia Pielmuș, Director Executiv Teach for Romania.