Din acest an, pentru a putea fi atestați ca atare, cei ce vor să fie administratori de bloc trebuie să dețină, pe lângă cazierul judiciar și cel fiscal, și un certificat de calificare profesională, potrivit actualei legi a asociațiilor de proprietari. Pentru a putea obține un certificat de calificare profesională în domeniu, cei interesați să devină administratori de bloc trebuie să urmeze un curs în acest sens, organizat, de principiu, de o firmă ce are ca obiect de activitate formarea profesională a adulților.
După cum apare în Legea 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor, atestarea persoanelor fizice în vederea dobândirii calității de administrator de condominii se face de către primar, în baza unei hotărâri a consiliului local, la propunerea compartimentelor specializate în sprijinirea, îndrumarea și controlul asociațiilor de proprietari din cadrul autorității administrației publice locale.
Pentru obținerea atestatului, cei interesați să devină administratori de bloc trebuie să prezinte următoarele documente:
-certificatul de calificare profesională pentru ocupația de administrator de condominii;
-cazierul judiciar care să ateste că nu au suferit nicio condamnare, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru o infracțiune de natură economico-financiară;
-cazierul fiscal.
Din acest an, administratorii de bloc trebuie să dețină un certificat de calificare profesională pentru a-și putea desfășura, în mod legal, activitatea, conform Legii 196/2018.
Termenul-limită inițial pentru obţinerea acestui certificat era 28 septembrie 2019, dar după mai multe amânări, a fost stabilit în data de 1 ianuarie 2022.
Certificatul de calificare profesională este, de fapt, actul care dovedește calificarea profesională a persoanelor fizice pentru a îndeplini ocupația de administrator de condominii, în conformitate cu legislația privind învățământul superior sau privind formarea profesională a adulților.
Pentru a putea obține un certificatul de calificare profesională, cei interesați trebuie să se adreseze uneia dintre firmele ce se ocupă de formarea profesională a adulților, pentru a urma un curs, iar la finalul acestuia, vor susține un examen.
Până să intre în vigoare actuala lege a asociațiilor, administratorii de bloc aveau, ca și acum, obligația de a fi atestați de către primar, dar atestatul nu se emitea și în baza unui certificat de calificare profesională, adică cei voiau să devină administratori de bloc nu aveau nevoie de acest document.