Într o singura lună, firma Autovip a evazionistului Valentin Manolescu produce câteva zeci de mii de euro, bani la negru din piratarea activității de transport. Firma care transportă anual sute de mii de pasageri în țară și străinătate, are declarați zero angajați și o cifră de afaceri de …o mie de lei. Pasagerii sunt transportați în mașini neomologate pentru transportul de persoane pe distanțe lungi, care se feresc sa oprească în autogări. Sunt mii de curse ilegale pe care nu le controlează nimeni, care circulă în regim de curse speciale, în care nu se emit bilete de călătorie și în care oamenii sunt la un pas de moarte. O femeie cu o tijă în picior și copilul bolnav al acesteia nu a fost lăsată sa coboare când i s a făcut rău, iar un pasager a suferit un atac de panică pe fondul claustrofobiei provocate de mașina în doua portiere în care erau transportați pe ruta Focșani-Iași. Mizeria de șofer fără atestat de transport persoane, a gonit fără întrerupere până în parcarea gării din Iași, ignorând problemele acuzate de pasageri. Viețile pasagerilor sunt puse în pericol în mod deliberat, iar statul este prejudiciat de taxe de sute de mii de euro. Cine controlează aceste fapte și în buzunarele căror autorități paravan ajung banii negri obținuți din tâlhărirea pasagerilor?
Angajații firmei de transport Autovip sunt niște infractori de drept comun, iar viețile pasagerilor sunt puse în pericol în mod premeditat. O demonstrează o cruntă experiență trăită de un grup se pasageri din Iași pentru care noaptea de 12 spre 13 august a fost una terifiantă. În seara zilei de 12 august, în jur de 50 de pasageri ai mai multor curse aeriene care au aterizat pe Aeroportul Otopeni au optat să se deplaseze către orașele de reședință cu o cursă operată de firma Autovip, care are punct de îmbarcare în perimetrul autogării. Nimic nu prevestea valul de ilegalități și mizerii care urmau să aibă loc.
Pasagerii sunt triați, pe rezervări și pe zone de destinație, de către un individ uscat care pozează în dispecer. Însoțește fiecare pasager la cele 3 autocare care staționează în parcarea autogării și taxează fiecare persoană cu sume cuprinse între 100 și 140 lei. Niciun autocar nu este inscripționat cu numele firmei, iar în parbrizul fiecărui autocar nu sunt afișate destinațiile, ci există doar foi pe care scrie “Cursă specială”. Doar numerele de înmatriculare dă de gol firma de transport. Nu se emite niciun bilet de călătorie, ci doar sunt făcute niște încondeieri de nume și sume într un caiet. Numai pe un autocar, la un raport simplu între capacitate și taxare, evaziunea este de 1000 de euro pe cursă. După jumătate de oră de întârziere de la ora anunțată, uscatul se urcă la volanul unui autocar – VN 23 VYP, și părăsește autogara, cu destinația Focșani, nu înainte de a avertiza pasagerii că nu au voie „să mănânce produse alimentare” la bordul autocarului. “Nu aveți voie sa mâncați produse alimentare în autocar. Într-o oră facem popas și puteți mânca acolo”, anunță uscatul. Popasul se face undeva între Râmnicu Sărat și Buzău, la Popas Restaurant Spătaru, acolo unde uscatu intră în spatele barului pentru a-și lua dreptul.
“Mă simțeam blocat, ca într-un mormânt”
În Focșani, cei 6 pasageri care au ca punct terminus Iașul, sunt preluați de o dubă neagră de 6+1 (B 167 VIP), care nu prezenta siguranță în exploatare, atât cazanul de mașină cât și șoferul. În dubă, temperatura era sufocantă, iar unul din geamurile din spate lipsește, fiind înlocuit cu folie de plastic. Pasagerii sunt pasați dintr-o mașina în alta, fără nicio acoperire, precum migranții mexicani. Duba în sine nu era omologată pentru transport persoane pe o distanță de mai bine de 200 de kilometri, iar șoferul nu deținea atestat pentru transport persoane.
“Nu se știe dacă individul era băut sau doar obosit, dar până spre Bârlad a ieșit de nu știu câte ori în decor, peste linia continuă. La un moment dat, a oprit într-o benzinărie să își ia apă și cafea. Nu a avut măcar bunul simț să anunțe călătorii că pot să coboare pentru a-și dezmorții picioarele. Atunci s-a instalat atacul de panică. Brusc, am simțit că nu mai am aer și activitate cerebrală și am început să lovesc în geam. Mă simțeam blocat, ca într-un mormânt. În fața mea era o doamnă de vreo 120 de kilograme, cu o tijă în picior, care se mișca foarte greu. Cu eforturi supraomenești am reușit să dau scaunul ei în față și să ies din mașină. Mi-au trebuit minute bune să îmi revin și nici la revenirea în mașină nu ieșisem pe deplin din acel atac de panică. Pe tot parcursul acestui traseu, doamna cu tija în picior a gemut încontinuu, iar fetița acesteia a vomitat în câteva rânduri, fiindu-i rău. Deși s-a apelat la mizeria de șofer să facă un popas, acesta a refuzat. ”Eu sunt plătit să vă duc în Autogara Codreanu și atât, că înapoi mă întorc gol. Lăsați-mă să conduc, să nu fac vreun accident“, a spus individul. Mai mult, deși doamna cu copilul trebuia să coboare în Rond Canta, șoferul i-a ignorat complet rugămințile, spunându-i că el trebuie să oprească doar la Autogara Codreanu. Și s-a ținut de cuvânt mizeria aceasta de om. A străpuns cu viteză intrarea în Iași, prin Canta, și a oprit în parcarea de taxi din fața gării, femeia și copilul fiind preluate de fratele acesteia care a venit sale preia cu un taxi”, a relatat Marian Groza, unul din pasagerii microbuzului.
Oameni debarcați în stradă, ca la târgul de animale
Zeci de mii de alți pasageri ai acestei firme deservite de jeguri umane au trăit, de-a lungul timpului, experiențe oarecum similare. Mulți au preferat să nu mai apeleze niciodată la serviciile acestor escroci, iar alții și-au povestit experiențele, ca un avertisment pentru ca alți români să nu cadă în capcanele acestei firme.
“Mama mea a plecat cu un autocar Autovip de la Otopeni spre Bacău, vineri 05 august 2022 la ora 13, și a ajuns la Bacău după ora 19. Dar cel mai important- șoferul a depășit coloana de mașini și a trecut printre bariere la trecerea de cale ferată. Asemenea inconștiență este inadmisibilă. Nu poți pune în pericol, în mod deliberat, viețile pasagerilor. Plus excesul de viteză, comportamentul inadecvat, nu a dat nici măcar un bilet, dar a încasat de la cei veniți din afară prețul în euro la 4,5 lei. Oribil! Nu recomand nimănui. Pur și simplu își bat joc și sunt și cei mai scumpi de pe piață”, a relatat Anita Moisa.
“În data de 06 august 2022 am călătorit pe ruta Aeroport Otopeni – Bacău cu compania Autovip, cursa de la ora 00:30. Deși pe site-ul propriu al companiei, cât și pe site-ul www.autogari.ro prețul pe aceasta rută este 100 Ron, la îmbarcarea în autocar mi-a fost solicitată suma de 110 Ron. După ce am achitat 220 ron (pentru 2 persoane) nu mi s-a eliberat bilet/bon/factură, șoferul motivând că sediul din Focșani este închis la acea oră, iar el nu îmi poate da bilet, dar dacă chiar vreau, să las numele și numărul de telefon și îmi vor trimite a doua zi factura pe Whatsapp. De asemenea, atât în timpul îmbarcării cât și în timpul cursei sau la destinație nu am văzut ca alți pasageri să primească bilet sau bon, deși operatorii economici au obligația de a elibera clienților bonuri fiscale pentru toate bunurile și serviciile prestate, la solicitarea acestora urmând să fie eliberată și factura. Au vrut să ne transporte din Otopeni într-un autocar în care nu funcționa aerul condiționat (șoferul insista că funcționează, deși înăuntru erau aprox 40°C). După ce mai mulți din pasageri printre care oameni în vârsta și părinți cu copii mici ne-am revoltat, am fost mutați în alt autocar, care avea geamul prins în ramă cu bandă adezivă, ceea ce pune în pericol viața pasagerilor. Odată ajunși în „autogara” din Focșani, am fost debarcați în mijlocul străzii ( ora 4 a.m., întuneric, praf) că la târgul de animale, unde a început distribuirea pasagerilor spre destinațiile finale: strigări și adunări ad-hoc ale șoferilor de microbuze, taxi-uri, mașini personale…
În jurul orei 04:00 am fost îmbarcat în Focșani în microbuzul cu destinația Bacău. În timpul cursei am auzit șoferul (un bărbat tânăr de aproximativ 30 ani) vorbind cu alți pasageri și confesându-le că lucrează la negru, este plătit pentru cursele Focșani-Roman cu 120 Ron, aceea era a 4-a sa cursă de când a început tura ieri (ieri fiind vineri 5 august) la ora 12 amiaza. Probabil nu folosea tahograf, foaie de drum etc. Am observat că niciunul din autocarele lor nu au afișate pe parbriz rutele, ci au doar plăcuțe cu inscripția „CURSĂ OCAZIONALĂ”, deși efectuează curse regulate”, a relatat și Sabin Gondos, un alt client Autovip.
Autocare în care plouă
Dacă șoferii sunt întruchiparea nesimțirii, ei bine, aceștia au și de unde prelua comportamentul deviant. Ca răspuns la nemulțumirile unei pasagere care acuză faptul că „microbuzele au scaunele foarte înghesuite și murdare și nu sunt condiții civilizate de transport”, un șefuleț de la Autovip, pe nume Dan Ciocarlan, susține, nici mai mult nici mai puțin, că în microbuzele morții este mai bine decât în avion – “Fiecare microbuz are un număr determinat de locuri. Ca și în avion. Ba, în avion, e și mai înghesuit și nici aer nu e…” (!?)
“O magherniță de autobuz , cu scaune cât mai înguste de amorțești. Nu mai zic că îți ia bani ca la colțul străzii. Nu recomand. Bătaie de joc!”, susține Sebastian Andone.
“Serviciile sunt execrabile. Șoferii sunt foarte agresivi, tupeiști și neprofesionali. Doar iau banii și nici măcar chitanță nu îți dau. Sincer, nu știu cât este de legal”, spune Loredana Zaharia.
„Nu se dă bon de încasare dacă plătești în numerar, nici pentru achitarea cursei, nici la popasul de lângă Buzău, decât dacă ceri expres. Plecările din Otopeni au întârzieri, acordați încă o jumătate de oră în plus față de orar”, recomandă Andre Constantin.
“Am călătorit cu aceasta firmă pe ruta Otopeni – Iași. La Focșani toți pasagerii am fost împărți în mai multe mașini în funcție de destinația fiecăruia. De la Focșani am trecut prin Tecuci, Bârlad, Vaslui, Huși și, în sfârșit, Iași. Ok, pot înțelege tot acest ocol. Pe drum, șoferul dubei care ne-a preluat de la Focșani, s-a oferit să ne lase acasă (fiind ultimii pasageri). Stația este la Iulius Mall (Tudor), iar noi (2 persoane) pentru traseul până acasă, ne-am gândit să îi oferim 14 lei (ca la Bolt). Numărând rapid banii, șoferul s-a arătat foarte deranjat și ne-a întrebat indignat cine ne-ar fi adus până acasă cu acești bani. I-am răspuns că aveam opțiunea de a veni cu Bolt și ca să nu mai lungim discuția i-am oferit alți 10 lei pentru a-l mulțumi. Banii au fost luați fără pic de ezitare. În total 24 de lei. Sper că și-a luat țigări, pentru că îi place să fumeze în mașină. Această atitudine a șoferului nu o mai pot înțelege. Am fi trecut cu vederea dacă nu ar fi avut aceasta atitudine la finalul cursei, însă asta ne-a făcut să decidem ca e prima și ultima dată când călătorim cu ei. Vă recomand să aveți mare grijă la „bunăvoința” lor. De asemenea nu am primit bon fiscal și nici bilet de călătorie la achitare și nu se poartă masca în mașini”, reclamă Ema Milut.
“Călătoresc cu Autovip cam de la începuturile companiei ,anul acesta fiind deja a cincea călătorie,cu un mare regret constat că siguranța şi confortul de altădată nu mai există cu toate că prețul este net superior. În momentul de față suntem într-un microbuz în care plouă. VN 14 VIP”, Silvia Maxim.
“Cea mai proasta companie de transport persoane! Am plecat cu întârziere de o oră și jumătate din aeroport, din cauză că mai aveau clienți fără rezervare luați din aeroport și ca să nu își piardă cașcavalul ne -au făcut pe noi ceilalți să așteptăm , care deja rezervasem și plătisem, plus să nu mai vorbim de mizeria de nedescris din acele minuscule microbuze fără confort . Șoferul a stat mereu pe telefon și a făcut slalom pe stradă până când m-am trezit și cu o valiză în cap. Să nu mai spunem de valize ca erau peste tot, efectiv nu aveai loc să îți miști picioarele…5 ore de groază cu așa numita VIP auto”, susține Melania Budur.
“Am plătit bilet Otopeni-Piatra Neamț 100 de lei, și am specificat în momentul rezervării că trebuia să coboare la Buhuși ( aproximativ 35 km de Piatra Neamț) . Șoferul, cu o atitudine impertinentă, forțează persoana să își caute cursă de la Bacău la Buhuși pe motiv că el face ruta Focșani-Roman-Piatra Neamț și de acolo să își caute mașină, că nu e treaba lui!!! Dar când am făcut rezervare nu ați putut specifica asta??!? Femeie de 50 de ani lăsată pe drum, că șoferul impertinent nu avea chef să ajungă până în Piatra Neamț și poate omul renunța și se ducea cu altă mașină, numai să ajungă acasă, în condițiile în care bilet nu, bon fiscal nu, bilet plătit și lăsat pe drumuri de impertinența unora!”, relatează Adrian Pamfiloiu.
Cam asta este transportul de persoane pe șoselele din România, practicat de o firmă care nu ar trebui să mai aibă demult licență de transport, o piraterie care se propagă de ani de zile cu complicitatea autorităților corupte, activitate subterană de pe urma căreia se îmbogățesc anumite grupuri de interese, flămânde și lipsite de scrupule.
Bizonul care controlează dezastrul Autovip
Cel care controlează activitatea ilegală a acestei firme este Valentin Manolescu, originar din Focşani, de meserie mecanic auto. În activitatea de evaziune în masă este prinsă o flotă care însumează câteva zeci de autocare și microbuze.
„Este un transport pentru pasageri în care se acordă o atenţie mai mare clienţilor de masă. În România, oferim servicii la Otopeni, suntem în discuţii la Iaşi, şi pe viitor încercăm şi la Timişoara. Avem puncte de lucru în toate oraşele mari din ţară. Funcţionăm deja în Italia. În Roma am deschis deja un punct de lucru, la 1 decembrie 2015 şi suntem în ambele aeroporturi , Ciampino şi Fiumicino. Oferim transport din ambele aeroporturi către oraşele învecinate şi invers. În cel mai scurt timp, deschidem şi la Londra, am făcut deja prospectul pentru Luton şi Stansted, unde sunt cele mai multe zboruri din România. Avem planuri şi pentru puncte de lucru în Madrid şi Barcelona”, declara în urmă cu ceva vreme Valentin Manolescu.
Firma evazionistului, a cărei deviză este “confort și siguranță“ se laudă cu tot felul de servicii care nu se regăsesc în pachetele clienților, pornind în primul rând de la asigurarea unui transport modern, cu mijloace moderne și confortabile. Tot Autovipul garantează câte o cafea fierbinte pentru toți clienții care se îmbarcă de la sau spre Otopeni. Singurul lucru fierbinte rămâne temperatura din microbuzele Autovip.
O firmă cu zeci de autocare în țară și străinătate, deservită de …0 angajați
Autovip și-a început activitatea pe piața de transport în anul 2009 și de atunci tot face bani negri din piratarea de trasee de la Otopeni spre Focşani, Bârlad, Vaslui, Bacău, Piatra Neamţ şi Moineşti, dar și spre Suceava, Iaşi, Botoşani.
Potrivit bilanțului pe anul trecut, acest mamut în expansiune a obținut o cifră de afaceri de …1.036, un profit …pe pierdere de peste 20.000 și de 2 ani de zile nu are declarat niciun angajat. În ce privește obligațiile restante la bugetul de stat, acestea depășesc 620.000 lei. Față de această situație se pune fireasca întrebare – unde sunt instituțiile statului? Cine controlează aceste fapte și în buzunarele căror autorități paravan ajung banii negri obținuți din tâlhărirea pasagerilor care au neșansa de a urca în microbuzele Autovip?