- rețurile de transfer sunt valorile la care se fac tranzacțiile între companiile afiliate aceluiași grup.
- Dacă prețul tranzacției între firmele afiliate nu este în ”intervalul de piață”, se consideră că profiturile obținute de părți în urma tranzacției nu sunt corect reflectate, afectând astfel impozitele și taxele plătite fie în România, fie în statul unde este situată partea afiliată.
Verificarea a venit ca urmare a unei adrese emise de un secretar de stat de la Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, prin care era supusă atenției situația societății comerciale Damen Shipyards Mangalia SA și se cerea un control al dosarului prețurilor de transfer.
Ministerul Economiei deține pachetul majoritar (93,89%) din Șantierul Naval 2 Mai SA Mangalia, care are 51% din acțiunile Damen Shipyards Mangalia, restul fiind deținute de Damen Holding B.V., potrivit termene.ro.
Controlul operațional a fost însă cedat companiei olandeze, conform înțelegerii din 2018, când au ieșit din acționariat coreenii de la Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.
Conform raportului aferent anului 2021 privind activitatea întreprinderilor publice aflate în subordinea, în coordonarea, sub autoritatea ori în portofoliul Ministerului Economiei, Șantierul Naval 2 Mai nu a avut plăți restante la finalul anului trecut.
Damen Shipyards Mangalia – care are ca obiect de activitate construcția de nave și structuri plutitoare – a avut la finalul anul 2020, ultima raportare de pe site-ul Ministerul Finanțelor, pierderi de peste 108,6 milioane de lei, la venituri de aproape 407,2 milioane de lei, din care o cifră de afaceri netă de 88,5 milioane de lei, și un număr mediu de salariați de 2.107.
Cât de mari erau cheltuielile nedeductibile
Potrivit informării inspectorilor fiscali, din 28 septembrie 2022, societatea Damen Shipyards Mangalia a mai fost supusă inspecției fiscale, ultima verificare fiind efectuată în cursul anului 2021. Atunci, raportul în urma inspecției fiscale arăta că suma aferentă perioadei 2012-2016 a fost de 318.794.560 de lei, iar sumele stabilite prin analiza dosarului prețurilor de transfer aferente aceleiași perioade au fost de 293.012.832 de lei.
Documentul arată că, după solicitarea făcută de un secretar de stat din Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, la finalul lunii august 2021 s-a propus oficial efectuarea unei inspecții fiscale prin care să se verifice dosarului prețurilor de transfer și impozit pe profit pentru perioada 2017-2020. Astfel, în 25 septembrie 2021 s-a emis avizul de inspecție fiscală, iar verificările au început în 28 octombrie 2021.
Echipa de inspecție fiscală SIF 7 a solicitat jurnalele de cumpărări, balanțele de verificare, registrul jurnal, jurnalele de vânzări, documentele justificative privind cheltuielile cu chirii, asistență tehnică, reparații și întreținere și alte tipuri de cheltuieli pentru 16 firme:
Arion Shipmanagement Corp.
Electrica Furnizare SA
DYP Ro Tigro
Damen Workforce Mangalia
Strong Systems Brothers SRL
Danubiana SRL
Primo SRL
Metacom Anticor
M&M Crane Compant
Iridex Group Import Export
Cardom Car SRL
Forth Protguard SRL
Prestmar Naval SRL
Kaefer Shipbuilding
New Project Naval
Aktiv Ship
În cazul acestor societăți, inspectorii fiscali au solicitat contracte și documente justificative care stau la baza operațiunilor efectuate și au verificat în detaliu cheltuieli. Totodată, echipa de inspecție fiscală a cerut dosarul prețurilor de transfer pentru perioada 2017-2020, societatea reușind să trimită toate aceste date în cursul anului 2022.
În luna decembrie 2021, SIF 7 a început să trimită în format electronic dosarele prețurilor de transfer către serviciul care se ocupă de aceste operațiuni, în funcție de cum erau primite datele de la societatea comercială. Având în vedere că societatea a rămas cu personal insuficient (două persoane au pus la dispoziția echipei de control documentele cerute), după ce au comunicat că își vor restrânge activitatea înainte de valul cinci al pandemiei de COVID-19 și pentru că se aștepta soluționarea analizării dosarelor prețurilor de transfer de către serviciul abilitat, inspecția fiscală a fost suspendată din 7 februarie 2022.
De la începutul inspecției fiscale până la data suspendării acțiunii, în 7 februarie 2022, au fost solicitate documente justificative privind cheltuielile aferente primului trimestru al anului 2017. Astfel, au fost supuse analizei cheltuieli privind:
consultanță și reprezentare;
cheltuieli de protocol (mese festive, servicii foto, asistenta tehnică);
cheltuieli privind contractele de închiriere ;
cheltuieli de reclamă și publicitate;
cheltuieli privind deplasările, detașările și transferurile.
De asemenea, au fost solicitate pentru a fi puse la dispoziție și cheltuieli privind serviciile executate de terți, cheltuieli de exploatare și cele referitoare la pregătirea profesională.
Inspecția fiscală s-a reluat în 25 februarie 2022, când Serviciul dosare prețuri de transfer a solicitat în scris informații aferente perioadei 2017-2020.
În urma analizei documentelor puse la dispoziție de societatea din Mangalia, s-a constatat că SC Damen Warck Shor (fosta SC DMHRM), nu deține forța de muncă (muncitori), aceștia fiind preluați de societatea „mamă”, respectiv de Damen SA, odată cu preluare SC DMHRM.
De asemenea, pe perioada supusă inspecției fiscale, societatea verificată a vândut două imobile, un apartament în Mangalia și o hală în orașul Negru Vodă, ultima către Primăria Negru Vodă, în condițiile în care terenul pe care este amplasată hala este în proprietatea Primăriei.
După ce societatea a pus la dispoziția Serviciului dosare prețuri de transfer toate informațiile solicitate, inspecția fiscală a fost din nou suspendată, până la analizarea tuturor datelor din aceste dosare. Ulterior, după finalizarea dosarului privind prețurile de transfer din perioada analizată, inspectorii fiscali au stabilit că firma a diminuat pierderile cu 44 milioane de lei.
La reluarea inspecției fiscale, au fost supuse analizei cheltuieli aferente perioadei 2017 – 2018, în sumă de 350 milioane de lei. Din aceste cheltuieli, a fost considerată nedeductibilă suma de 20.237.198 de lei, reprezentând:
cheltuieli de protocol aferent anului 2017 – 519.719 lei;
cheltuieli privind chiriile – 3.551.653 de lei;
cheltuieli de management din perioada 2017-2018 – 12.726.108 lei;
cheltuieli cu dobânzi și penalități din 2017 – 3.440.198 lei;
„În urma încheierii inspecției fiscale, s-a stabilit ca și sumă finală a diminuării pierderii suma de 103.875.202 lei, formată din 44.371.649 de lei sume aferente dosarului prețuri de transfer și suma de 59.503.553 lei aferentă constatărilor echipei de inspecție fiscală din cadrul SIF 7. Societatea a rămas după încheierea acțiunii de inspecție fiscală cu o pierdere de 206.056.120 de lei”, se arată în informarea oficială.
Discuția finală cu societatea a fost în 5 septembrie 2022, iar Raportul de inspecție fiscală a fost transmis în 9 septembrie 2022. Potrivit organului fiscal, societatea nu a dorit să formuleze un punct de vedere în raport cu concluziile din raportul final.