O firmă de consultanță și patru distribuitori, suspectați de crearea unei rețele care obține zeci de contracte pentru achiziția de echipamente medicale din fonduri europene

0
160

O investigație G4Media.ro bazată pe dezvăluirile unui avertizor din piață a descoperit indicii puternice despre existența unei rețele de firme din București și Cluj-Napoca care ar elimina concurența și ar obține milioane de lei din contracte finanțate din fonduri europene. Prin aceste contracte, spitalele, primăriile și școlile achiziționează echipamente medicale de protecție.

Modul de operare al rețelei este simplu: consultantul angajat, inițial, de autoritățile contractante pentru întocmirea cererii de finanțare ar introduce specificații tehnice care ar permite doar anumitor distribuitori să câștige, ulterior, procedurile de achiziție organizate de spitale, primării sau școli.

Într-un răspuns pentru G4Media.ro, Consiliul Concurenței a transmis că ”susține participarea unui număr cât mai mare de ofertanți la procedurile de achiziție publică” și că ”specificațiile tehnice trebuie să permită tuturor operatorilor economici accesul egal la procedura de atribuire.” Contactați de G4Media.ro, reprezentanții firmei de consultanță și ai societăților distribuitoare neagă faptul că ar fi comis vreo ilegalitate.

Din anul 2020, în contextul pandemiei de coronavirus, prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), program finanțat din fonduri europene, unitățile de învățământ și spitalele din România pot primi bani pentru achiziția de echipamente medicale de protecție. În total, sunt puse la dispoziție sute de milioane de lei.

Proiectele sunt depuse de primării (în numele școlilor), unități de învățământ sau medicale, acestea fiind obligate, inițial, să încheie un contract cu o firmă de consultanță care să scrie cererea de finanțare și, eventual, să asigure implementarea proiectului.

Cu ajutorul unui consultant care cunoaște în detaliu cazul, G4Media.ro a descoperit existența unei rețele care ”ar drena” o parte din acești bani după formula: o firmă de consultanță introduce în documentația pe care o transmite spitalelor, școlilor și primăriilor – cele care organizează, apoi, procedurile de achiziție ale echipamentelor – anumite specificații tehnice pe care le pot îndeplini doar anumite firme.

Ulterior, când autoritățile contractante organizează procedurile de achiziție, în funcție de lot depun oferte valabile doar câte una sau asocieri de societăți dintre cele patru care îndeplinesc condițiile tehnice. Principalele efecte ale acestei situații: o singură ofertă admisibilă și, deseori, un preț de atribuire foarte apropiat de cel estimat de autoritățile contractante.

În acest fel, sunt încălcate principii de bază ale concurenței, unul dintre acestea fiind acela că, atunci când sunt mai mulți ofertanți, prețul de achiziție poate scădea.

Conform informațiilor G4Media.ro, societatea de consultanță se numește Smart Mind Solutions SRL, unic asociat Constantin Bogdan Constantin, iar beneficiarii sunt distribuitorii Axioma Medical SRL (asociat majoritar Dragoș Ștefan Saracu), Soul Medical SRL (asociat unic Alina Ioana Radu), Irika Knitting SRL (asociați soții Irina și Radu Eremciuc) și Bonina Trading SRL (asociați Non Pharma Grup Chișinău, Radu Eremciuc și Rodion Gaberi). Primele trei firme sunt din București, iar celelalte două împart același sediu social din Cluj-Napoca și îl au ca asociat comun pe Radu Eremciuc.

Iată o listă a unor proceduri pe traseul autoritate contractantă →Smart Mind Solutions SRL →aceeași autoritate contractantă →Axioma Medical/Soul Medical/Irika Knitting/Bonina Trading. Altele, în care aceste societăți sunt unici ofertanți, sunt în deliberare, iar rezultatele urmează să fie publicate pe portalul de achiziții publice în zilele următoare.

  • Primăria Bătrâni-Prahova. 11 decembrie 2020: contract consultanță cu Smart Mind Solutions SRL, valoare 20.000 de lei. 22 iulie 2022: contract cu Axioma Medical, terț și subcontractant Soul Medical, pentru furnizare robot dezinfecție automatizat, soluție și sistem purificator automatizat. Axioma-Soul au fost unici ofertanți. Suma estimată de Primărie pentru procedură: 277.200 lei. Cea de atribuire: 272.000 lei. Diferență: 5.200 lei.
  • Primăria Drăcșenei-Teleorman. 15 ianuarie 2021: contract consultanță cu Smart Mind Solutions SRL, valoare 20.000 de lei. 2 august 2022: contract cu Axioma Medical, terț și subcontractant Soul Medical, pentru furnizare robot automatizat și purificator de aer. Au fost două oferte, una fiind declarată inadmisibilă. Suma estimată de Primărie pentru procedură: 355.600 lei. Cea de atribuire: 349.200 lei. Diferență: 6.400 lei.
  • Primăria Peretu-Teleorman. 7 ianuarie 2021: contract consultanță cu Smart Mind Solutions SRL, valoare 20.000 de lei. 27 iulie 2022: contract cu Axioma Medical, terț și subcontractant Soul Medical, pentru furnizare robot de dezinfecție automatizat, soluție robot și sistem de purificare. Au fost două oferte, una fiind declarată inadmisibilă. Suma estimată de Primărie pentru procedură: 364.600 lei. Cea de atribuire: 357.700 lei. Diferență: 6.900 lei. În cadrul acestui proiect apare și Bonina Trading SRL cu un contract de 107.800 lei pentru ”consumabile medicale”. 107.800 lei este exact suma estimată de autoritate pentru procedură.
  • Primăria Stroiești-Suceava. 6 ianuarie 2021: contract consultanță cu Smart Mind Solutions SRL, valoare 20.000 de lei. 26 august 2022: contract cu Axioma Medical, terț și subcontractant Soul Medical, pentru furnizare robot automatizat și purificator aer. A fost unică ofertă. Suma estimată de Primărie pentru procedură: 320.200 lei. Cea de atribuire: 314.000 lei. Diferență: 6.200 lei.
  • Primăria Lița-Teleorman. 15 ianuarie 2021: contract consultanță cu Smart Mind Solutions SRL, valoare 20.000 de lei. 3 august 2022: contract cu Axioma Medical, terț și subcontractant Soul Medical, pentru furnizare robot automatizat și purificator aer. A fost unică ofertă. Suma estimată de Primărie pentru procedură: 222.200 lei. Cea de atribuire: 218.400 lei. Diferență: 3.800 lei. În cadrul acestui proiect apare și Bonina Trading SRL cu un contract de 13.698 lei ”consumabile medicale”. 13.698 lei este exact suma estimată de autoritate pentru procedură.
  • Primăria Gura Padinii-Olt. 8 decembrie 2020: contract consultanță cu Smart Mind Solutions SRL, valoare 20.000 de lei. 25 iulie 2022: contract cu Axioma Medical, terț și subcontractant Soul Medical, pentru furnizare robot automatizat și purificator aer. A fost unică ofertă. Suma estimată de Primărie pentru procedură: 445.200 lei. Cea de atribuire: 435.900 lei. Diferență: 9.300 lei. În cadrul acestui proiect apare și Bonina Trading SRL cu un contract de 45.774 lei ”consumabile medicale”. 45.774 lei este exact suma estimată de autoritate pentru procedură.
  • Spitalul Orășenesc Regele Carol I Costești. 21 mai 2021: contract consultanță cu Smart Mind Solutions SRL, valoare 40.600 de lei. 16 decembrie 2021: contract cu Irika Knitting pentru echipamente de dezinfecție prin nebulizare, aparate de sterilizare, de dezinfectare și de igienizare. A fost unică ofertă. Suma estimată de unitatea medicală pentru procedură: 2.265.864,36 lei. Cea de atribuire: 2.217.125,60 lei. Diferență: 48.738,76 lei. Sursa G4Media.ro a explicat: ”În caietul de sarcini a fost prevăzut un dezinfectant și un nebulizator specific (acestea fiind importate de catre Soul Medical). Irika Knitting a cumpărat de la Soul Medical aceste două produse care erau în Caietul de Sarcini.” Ulterior, Irika le-a vândut unității medicale. Tot în cadrul acestui proiect, tot pe 16 decembrie 2021 și tot în calitate de unic ofertant, a câștigat un contract cu acest spital, pentru furnizarea de dispozitive de protecție medicală, Axioma Medical SRL. Suma estimată de unitatea medicală pentru procedură: 4.482.500 lei. Cea de atribuire: 4.135.000 lei. Diferență: 347.500 lei.

Într-un dialog cu G4Media.ro, consultantul care a dezvăluit acest caz a oferit detalii despre acesta:

G4Media.ro: Cum funcționează rețeaua?
Consultant – avertizor integritate: Rețeaua funcționează astfel: Primăria achiziționeaza serviciile de consultanță prin atribuire directă (de regulă, achiziția este făcută pe criterii politice). Mai departe, revine în sarcina firmei de consultanță să întocmească toată documentația din spatele cererii de finanțare, în acest sens sunt incluse produsele care urmează a fi achiziționate, precum și specificațiile tehnice ale acestora.

Acesta este momentul în care firma de consultanță, prin intermediari, fixează anumite specificații tehnice în cadrul caietului de sarcini pentru a restricționa competiția. În final, doar operatorii economici agreați de firma de consultanță participă la procedură și vând produsul/produsele respectiv/e deoarece doar acelea se pliază pe specificațiile tehnice restrictive.

Pentru cazul de față au existat proceduri în care un operator economic, altul decât cel agreat de firma de consultanță, a ”îndrăznit” să participe la procedură, fiind exclus pentru că produsul nu respectă caietul de sarcini. Pentru restul procedurilor, doar asocierea Axioma Medical – Soul Medical a participat și a câștigat. Prețul câștigător? Aproape de evaluarea făcută de firma de consultanță, bineînțeles.

G4Media.ro: Care sunt efectele pentru alți consultanți/distribuitori de pe piață?
C.: În ceea ce privește alți consultanți, nu există efecte directe asupra acestora, singurul efect indirect ar putea fi acela că o astfel de practică ar încuraja și alți consultanți să apeleze la aceasta. În ceea ce privește distribuitorii de pe piață, aceștia sunt afectați în mod direct, întrucat procedurile organizate de firma de consultanță nu permit, în niciun fel, achiziția de alte produse decât cele fixate de firma de consultanță.

Spre exemplu, testele de covid achiziționate de la Soul Medical (singurul importator al unui test specific de detectare SARS-CoV-2) cu 48,00 RON (fără TVA) per bucată, în condițiile în care prețul unui test este de maximum 10,00 RON (fără TVA) per bucată. Testele achiziționate erau conform specificațiilor tehnice din caietul de sarcini, deși existau încă, poate, 50 de alte mărci care au o aceeași acuratațe/eficiență. Însă impunerea unor particularități subtile fac ca doar unele produse să fie conforme cu caietul de sarcini. În concluzie, competiția nu mai există.

G4Media.ro: Puteți estima cota de piață a acestei rețele pe segmentul contractelor POIM de achiziție de echipamente medicale?
C.: Nu aș putea să estimez o astfel de cotă de piață, aceasta poate fi calculată însă prin însumarea valorilor vândute de către rețeaua de firme și raportată la suma disponibilă prin Axele 9 și 10 din cadrul POIM. Vă pot spune, cu certitudine, că cota de piață a rețelei Axioma Medical SRL – Bonina Trading SRL- Irika Knitting SRL – Soul Medical SRL este de 90-100% din procedurile desfășurate de către Smart Mind Solutions SRL.”

  • Contactat de G4Media.ro, patronul Smart Mind Solutions SRL, Constantin Bogdan Constantin, a negat orice ilegalitate, precum și implicarea în elaborarea cerințelor tehnice ale produselor, afirmând că: (…) societatea noastră, în cadrul proiectelor POIM aferente Axei prioritare Protejarea sănătății populației în contextul pandemiei cauzate de COVID-19, Operațiunea Consolidarea capacității de gestionare a crizei sanitare COVID-19, asigură STRICT servicii de management de proiect (elaborare notificări, rapoarte de progres, rapoarte de monitorizare, cereri de plată, cereri de rambursare, alte documente solicitate de AM/OI, după caz), pentru diverse instituții publice. Precizăm ca achizițiile publice derulate de beneficiarii proiectelor POIM, sunt în sarcina exclusivă a acestora. În acest sens, vă rog să rețineți faptul că NU există nicio legătură între societatea noastră și operatorii economici, câștigători sau participanți la diverse achiziții publice, organizate de beneficiarii proiectelor POIM.”

Doi primari care au avut contract de consultanță cu Smart Mind Solutions și, ulterior, au achiziționat roboți și purificatoare de aer de la Axioma Medical și Soul Medical au declarat, însă, pentru G4Media.ro, că specificațiile tehnice pentru echipamente au fost introduse de Smart Mind Solutions la momentul întocmirii cererilor de finanțare. Au confirmat acest lucru edilii Florin Nicolaie Stoica din comuna Bătrâni-Prahova și Marin Popescu din Drăcșenei-Teleorman.

  • De cealaltă parte, și patronii distribuitorilor neagă legăturile cu Smart Mind Solutions, precum și favorizarea la procedurile de achiziție. Societatea Axioma Medical a transmis: ”Compania noastră participă în mod activ la diverse proceduri de achiziții publice, în unele cazuri câștigând procedurile respective, în altele nu. Întotdeauna suntem atenți ca produsele ofertate să satisfacă cerințele tehnice iar prețul ofertat să nu depășească bugetul procedurii de achiziție publică. Produsele pe care le-am ofertat în procedurile enumerate de dvs. sunt comercializate și de alte companii, direct sau online. Nu suntem în măsură să știm de ce alte companii participă sau nu la proceduri de achiziții publice. (…) Nu avem relații cu compania Smart Mind Solutions SRL.”

La rândul lor, firmele din Cluj au răspuns că ”IRIKA KNITTING SRL este producător de diverse articole de protecție, importator și distribuitor cu mii de articole în portofoliu. De-a lungul timpului, societatea a participat la numeroase licitații, atât în România cât și în afara țării, având o rată medie de succes de cca 20-25% pe diverse categorii și tipuri de produse. În ceea ce privește societatea Bonina Trading SRL – vă putem confirma că aceasta este unul dintre mulții distribuitori ai produselor noastre. Nu cunoaștem societatea Smart Mind Solutions menționată în mail-ul Dvs., iar echipamentele produse și comercializate de către compania noastră pot fi produse de orice producător din România sau din altă țară.”

Până la oră editării acestui articol, Soul Medical SRL nu a răspuns la o solicitare G4Media.ro pe marginea acestui subiect.

Fără a-i fi divulgate numele societăților, ci doar situația teoretică, Consiliul Concurenței a declarat pentru G4Media.ro că ”În cazul procedurilor de achiziție publică, concurența se manifestă la depunerea ofertelor. De aceea, Consiliul Concurenței susține participarea unui număr cât mai mare de ofertanţi la procedurile de achiziţie publică, astfel încât autorităţile contractante să obţină produse/servicii de o calitate ridicată la preţuri competitive. (…) Specificaţiile tehnice trebuie să permită tuturor operatorilor economici accesul egal la procedura de atribuire şi nu trebuie să aibă ca efect introducerea unor obstacole nejustificate faţă de asigurarea unei concurenţe efective între operatorii economici.”

Consiliul a adăugat că îi încurajează pe cei care dețin informații de încălcare a regulilor pieței să acționeze: ”Plângerile și sesizările primite de Consiliul Concurenței sunt foarte importante, ele reprezentând, de multe ori, informațiile pe baza cărora se inițiază demersurile pentru declanșarea unor investigații. Astfel, persoanele care dețin informații privind o posibilă practică anticoncurențială pot accesa Platforma Avertizorilor de Concurență. Platforma reprezintă un instrument, folosit și de Comisia Europeană, care este special creat astfel încât să protejeze anonimatul persoanelor care semnalează nereguli. Autoritatea de Concurență va urmări, în continuare, evoluțiile din domeniul achizițiilor publice și, dacă va avea indicii privind comportamente anticoncurențiale, va interveni.”

AddThis Sharing Buttons

Share to Reddit

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments