Informații ample despre activitatea companiilor și persoanelor fizice care fac vânzări sau închirieri prin marketplace-uri urmează să ajungă anual la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unui proiect de OG pus vineri în dezbatere de Ministerul Finanțelor. Raportarea va fi făcută de către cei care gestionează asemenea marketplace-uri, vizate fiind atât vânzările de bunuri și prestările de servicii, cât și închirierile de bunuri. În acest fel, Guvernul va transpune la noi directiva europeană supranumită Directiva DAC7.
Conform proiectului de OG, prevederile referitoare la viitoarea obligație de raportare vor figura la articolul 291^5 și în anexa 5 din Codul de procedură fiscală. Documentul va transpune la noi Directiva DAC7, despre care redacția noastră a atenționat încă din 2021. Prima astfel de raportare anuală a activităților derulate de firme și persoane fizice urmează să se facă în ianuarie 2024, pentru anul 2023.
Obligația de raportare către ANAF va viza, mai precis, companiile care sunt operatori de platforme online – adică, în esență, marketplace-urile prin care se vând produse sau prestări de servicii ori prin care se intermediază închirieri de bunuri. ANAF va folosi datele obținute pentru a face periodic un schimb de informații cu celelalte autorități fiscale ale statelor membre din UE.
Raportarea în sine se va face anual, până la data de 31 ianuarie, pentru anul anterior. Raportarea va face referire la activitatea comercianților și prestatorilor (persoane fizice sau juridice) care se folosesc de platforme online pentru:
vânzarea de bunuri;
prestarea de servicii personale (conform proiectului, asta înseamnă un serviciu care implică o muncă pe bază de intervale de timp sau sarcini, prestată de una sau mai multe persoane care acționează fie independent, fie în numele unei persoane fizice/juridice, realizată la cererea unui utilizator, fie online, fie offline, după ce a fost facilitată prin intermediul unei platforme online);
închirierea de bunuri imobile, inclusiv rezidențiale și comerciale, precum și de orice alte bunuri imobile și spații de parcare;
închirierea de mijloace de transport.
Practic, operatorii de platforme online vor fi obligați să facă analize anuale pentru a-și da seama pentru ce comercianți și prestatori trebuie să raporteze la ANAF activitatea derulată. În acest proces, vor fi adunate informații precum denumire, nume, adresă, sediu, număr de identificare fiscală, cod de TVA, număr de înregistrare în Registrul Comerțului, tranzacții derulate și sume încasate. Toate aceste informații vor ajunge apoi la ANAF prin raportările anuale depuse de firmele care gestionează marketplace-uri.
Din nota de fundamentare a proiectului de OUG reiese că, prin implementarea Directivei DAC7, ANAF va putea să identifice mai ușor evazioniștii și să calculeze corect impozitele și taxele datorate statului. Raportările făcute anual vor include atât operațiunile transfrontaliere, cât și cele de la nivelul României.
„Obligația de raportare are ca obiect atât activitățile transfrontaliere, cât și pe cele fără caracter transfrontalier, pentru a se asigura eficacitatea normelor de raportare, buna funcționare a pieței interne, condiții de concurență echitabile și principiul nediscriminării. În plus, o astfel de aplicare a normelor de raportare reduce sarcina administrativă care revine platformelor digitale.
Având în vedere utilizarea pe scară largă a platformelor digitale în exercitarea activităților comerciale, atât de către persoane fizice, cât și de către entități, este esențial să se asigure faptul că obligația de raportare se aplică indiferent de forma juridică a vânzătorului. (…) Raportarea veniturilor realizate prin intermediul unor astfel de activități va oferi administrațiilor fiscale informațiile cuprinzătoare necesare pentru a evalua corect impozitul pe venit sau profit datorat. În interesul simplificării și al reducerii costurilor de asigurare a conformității, se solicită operatorilor de platforme să raporteze într-un singur stat membru veniturile realizate de vânzători prin utilizarea platformei digitale”, explică inițiatorii proiectului de OG.
Directiva DAC7 trebuia implementată, teoretic, până la finele anului trecut, însă autoritățile abia acum au demarat procesul de consultare publică. O măsură asemănătoare celei din directivă a fost reglementată de Guvern în februarie 2022, însă aceasta nu pare să aibă vreo legătură cu raportarea așteptată de autoritățile europene și oricum n-a fost implementată efectiv până acum.