Consiliul Județean (CJ) are probleme în înființarea unei asociații dedicate proiectelor de infrastructură, după ce Judecătoria Iași a respins acordarea personalității juridice, instituția făcând apel la Tribunal, cu termen pe 2 martie.
Astfel, ideea creării unei asociații care să gestioneze proiecte vitale de infrastructură a debutat cu stângul. În schimb, politic, totul merge bine: unii consilieri județeni au făcut deja public sectoarele de drum pe care Asociația „Iași Infrastructură” ar urma să le preia de la autorități centrale. Informația apare pe contul de Facebook al consilierului județean Marian Uscatu, unul dintre consilierii PMP care asigură majoritatea în plen pentru liberali. „După finalizarea procedurilor juridice de înființare, structura creată la propunerea grupului de consilieri județeni PMP și a partenerilor de guvernare din Consiliul Județean va realiza documentațiile tehnice. Ulterior, printr-o finanțare de la Guvern, ADI Iași Infrastructură va moderniza cele șase artere rutiere”, spune Uscatu.
De remarcat că nu sunt invocate fonduri UE sau alte tipuri de finanțări nerambursabile disponibile în următorii ani la nivel european, ci Asociația ar urma să atragă tot bani guvernamentali. Totuși, în cazul proiectelor anunțate există deja studii în elaborare în etape avansate, făcute la comanda CNAIR, și rămâne de văzut în ce măsură planurile CJ sunt compatibile cu cele ale guvernului sau dacă principiul „dacă vrei să îngropi un subiect mai faci o comisie” se va aplica cu succes și în acest caz.
Cele șase sectoare de drum, în cazul cărora s-ar fi luat deja decizia, sunt:
centura Dacia – rond Uricani: în cazul acestui proiect, studiul de fezabilitate este finalizat, dar de peste un an proiectantul nu reușește să obțină toate avizele, problematice fiind cele de la Agenția pentru Protecția Mediului și ABA Prut-Bârlad (citește detalii)
centura ocolitoare a orașului Podu Iloaiei: în prezent, CNAIR evaluează trei oferte depuse pentru întocmirea studiuui de fezabilitate (citește detalii)
centura Est a municipiului Iași: o firmă din Oradea are ca termen septembrie 2023 pentru a preda studiul de fezabilitate (citește detalii)
drumul de legătură rond Uricani – Lețcani Nord: acest drum a apărut ca idee în campania electorală din 2020, dar figurează ca o componentă a autostrăzii Ungheni – Iași – Tg Frumos – traseul a fost stabilit de principiu, cu finanțare teoretică în cadrul aceluiași proiect (citește detalii)
drumul de legătură C. A. Rosetti – zona viitorului Spital Regional de Urgență – Rediu Aldei (intersecție cu Autostrada A8 Iași – Târgu Mureș): Primăria Iași are în proces de elaborare, cel puțin la nivel declarativ, studiile pentru accesul la SRU din zona C.A. Rosetti (citește detalii)
centura ocolitoare a orașului Hârlău: acest proiect este o idee relativ nouă, fără să fi fost până acum realizat vreun studiu
În mod cert preluarea unor sectoare de drum pentru a fi realizate la nivel local poate fi un lucru care să asigure o implementare mai bună, dar dacă acest aspect va însemna o actualizare a studiilor care sunt acum în proces de elaborare, atunci vom adăuga alți ani de întârziere în finalizarea lor. În plus, faptul că CJ nu a reușit încă să înființeze asociația (asociația a fost lansată în 2021!) ridică mari semne de întrebare privind capacitatea de gestionare a unor proiecte mari, la care se adaugă și tendința de politizare în perspectiva alegerilor din 2024.