De ce nu vor social democrații să renunțe la Ministerul Transporturilor. Cele trei mize aflate în joc

0
71

Negocierile pentru implementarea rotativei guvernamentale sunt în impas. După ce UDMR a anunțat ieri că părăsește discuțiile ca urmare a nemulțumirii legate de posibilitatea pierderii Ministerului Dezvoltării, a venit rândul liberalilor și social democraților să își dispute controlul unui minister cheie – cel al Transporturilor. Potrivit protocolului încheiat între PNL și PSD, Ministerul Transporturilor ar trebui să ajungă la liberali după implementarea rotativei. Social democrații nu par a fi dispuși să renunțe însă la controlul ministerului. Mai mult, PSD pare a cere chiar renegocierea protocolului pentru a-l păstra pe Grindeanu la Transporturi. În linii mari, există trei explicații pentru care social democrații insistă să păstreze controlul Ministerului Transporturilor.

Banii și electoratul

Prima explicație este legată de bani. Ministerul Transporturilor este unul dintre cele mai bogate ministere. Mai mult decât atât, o mare parte din fondurile europene care ajung în țară sunt direcționați către acest minister. Doar din PNRR, Ministerul Transporturilor ar trebui să încaseze aproape 4 miliarde de euro. Cei mai mulți bani ar trebui să meargă în modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare (3,5 miliarde de euro).

La rectificarea bugetară din 2021, Ministerul Transporturilor a cerut să primească în plus numai puțin de 2,9 miliarde de lei, adică aproximativ 580 de milioane de euro. Cu atâția bani pe mână, nu este de mirare că PSD își dorește controlul acestui minister. Pe de altă parte lucrările de infrastructură avansează în țară. PSD și-ar dori să iasă în față cu aceste realizări pe care să le prezinte publicului în campania electorală din 2024. Dacă ar ceda controlul acestui minister liberalilor, atunci toate realizările din prezent ale Ministerului ar putea fi folosite de PNL în campania din 2024. Prin urmare, există și o miză electorală foarte pronunțată în confruntarea pentru Ministerul Transporturilor.

Marcel Ciolacu și Sorin Grindeanu

Nu în ultimul rând, există și o miză personală care îl vizează pe Marcel Ciolacu. La congresul PSD care l-a validat în funcția de președinte al partidului, Marcel Ciolacu s-a bucurat de sprijinul lui Sorin Grindeanu. Împreună cu Mihai Tudose, Gabriela Firea, Paul Stănescu și alte figuri notabile din primul eșalon al partidului, Marcel Ciolacu a reușit să își adjudece victoria în fața lui Eugen Teodorovici și să expulzeze vechea gardă a PSD, unită în jurul fostului lider Liviu Dragnea și a urmașei acestuia în fruntea PSD, Viorica Dăncilă.

Relația personală strânsă dintre cei doi poate explica de ce Marcel Ciolacu insistă să îl mențină pe Sorin Grindeanu în fruntea Ministerului Transporturilor, chiar cu riscul de a-i aliena pe liberali și a scoate UDMR-ul de la guvernare. Să nu uităm că liderul PSD l-a lăudat public în numeroase ocazii pe Sorin Grindeanu, despre care spunea că este „unul dintre cei mai performanţi miniştrii ai actualului Guvern”. Mai mult decât atât, la începutul acestei luni, Marcel Ciolacu lansa și ipoteza includerii lui Mihai Tudose în viitorul Guvern. „Mi l-aş dori pe Mihai Tudose, vom vedea la ce, vom avea o discuţie. Mihai Tudose ştie întregul tablou din Guvernul României, a fost prim-ministru”, spunea Ciolacu. În realitate vorbim despre relația personală pe care o are liderul PSD cu cei doi foști premieri. Aceștia l-au sprijinit pe Ciolacu pentru funcția de președinte al PSD și acum a venit rândul acestuia să îi răsplătească pe cei doi.

În concluzie, ținând cont de toate aceste mize, ne putem aștepta în continuare la negocieri dure între PNL și PSD pentru controlul Ministerului Transporturilor.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments