Șefii Regionalei CFR Iași au măsluit adevărul în cazul vagoanelor arse în Gara Iași. În timp ce SNTFC CFR Călători dă vina pe boschetarii Iașului pentru acest incident, foști șefi ai CFR aduc dovezi potrivit cărora acele vagoane nu erau pregătite pentru casare, ci urmau să fie modernizate prin fonduri PNRR. Este o încercare de diminuare sau anulare a prejudiciului și ascunderea a unei responsabilități din partea actualului director Ion Grădinaru, slugarnicul executant al lui Traian Preoteasa. Personalul de la Revizie Vagoane Iași, cel care trebuia să asigure planul de pază al vagoanelor din remiză, a fost folosit de Grădinariu la modernizarea noului birou de lux al acestuia. Fără pază și sistem de supraveghere, bunurile companei sunt vandalizate sistematic de hoardele de boschetari și drogați care au ajuns să stăpânească gara din Iași
Incompetența actului managerial de la CFR Iași aduce grave prejudice financiare companiei și implicit puținilor călători care mai aleg să circule cu pericolele pe sine numite garnituri feroviare. În timp ce trenurile ard în Gara Iași, șefii CFR puși de la centru sunt ocupați cu epurarea profesioniștilor care mai încearcă să scoată din colaps acest mamut de fier vechi.
Un fost director al Regionalei Iași susține că CFR Călători a început să ia foc la propriu, iar conducerea centrală încearcă să ascundă adevărul. Potrivit acestuia, cele trei vagoane care s-au făcut scrum în urma incendiului izbucnit în seara de 22 septembrie, au la bază incompetența actului managerial al acestei societăți la nivel central, dar și cu mult mai grav, la nivel regional.
Potrivit lui Dumitru Anchidin, fost șef la Regionala Iași și la CFR Marfă, două dintre aceste vagoane care au ars la Revizia de Vagoane Iași sunt din seria 2049, au fost modernizate în anul 2009 și urmau să fie îndrumate la Remarul 16 Februarie, în vederea modernizării din fonduri europene. Al treilea vagon este din seria 1976, a fost modernizat în anul 2002 și urma să fie îndrumat la Atelierele CFR Grivița, pentru modernizare din fondurile PNRR.
Managerul de duminică de la CFR Iași fuge de răspundere
În timp ce actuala conducere a CFR dă vina pentru acest incident pe … boschetarii Iașului, Anchidin susține că tocmai managementul 0, de la nivelul Regionalei Iași, este cauza acestui incident devastator.
”CFR Călători informează că în data de 22 septembrie a.c., în jurul orei 23:00, în Revizia de Vagoane Iași, la linia 13, acolo unde sunt staționate vagoane dezafectate, ce urmează a fi casate, persoane neidentificate au incendiat mai multe vagoane. Conform procedurilor aferente unor asemenea situații, a fost avizat Serviciul de urgență 112, iar echipele de intervenție specială s-au deplasat la fața locului pentru stingerea incendiului care a fost lichidat la ora 23.50. Pentru a permite intervenția pompierilor, un tren de călători a întârziat 45 de minute. Din primele informații, nu a fost găsită nicio persoană rănită”, este comunicatul oficial al SNTFC CFR Călători, prin care se încearcă a se măslui adevărul.
După cum se observă, managementul CFR Călători la Regionala Iași nu are niciun fel de responsabilitate. Prin incompetența acestuia, CFR Călători a înregistrat o pagubă uriașă, distrugându-se trei vagoane ce urmau a fi modernizate din fonduri externe. La acest moment, CFR Călători, care are și așa mari probleme cu lipsa vagoanelor din parcul activ, va avea cu trei vagoane mai puțin.
“Această pagubă ar trebui imputată la valoarea care include și modernizarea celor trei vagoane, fiind recuperată de la cel care ocupă, prin impostură, postul de director la Regionala Iași, împreună cu Traian Preoteasa, care l-a numit ilegal în funcție, fară să țină cont că acesta nu îndeplinește condițiile pentru postul de director. Cu două luni de zile în urmă, am arătat că ”Traian Preoteasa a mai luat o decizie abuzivă și ilegală, generatoare de prejudicii în bugetul CFR Călători, și anume revocarea fară niciun temei legal a directorului Regionalei CFR Călători Iași, domnul Constantin Axinia și înlocuirea acestuia cu un salariat care nu îndeplinește condițiile de studii pentru ocuparea acestei funcții conform CCM”, susține Dumitru Anchidin.
Primul prejudiciu adus companiei de sluga lui Preoteasa
În cursul lunii iulie 2023, Constantin Axinia, directorul SRTFC Iași, a fost revocat din funcție pe motiv că are o anumită afinitate politică. Noul șef al SRTFC Iași, Ion Grădinariu, care nu are studii de specialitate, fiind incompatibil cu funcția, a fost numit ilegal în funcție de către directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa. Această decizie venită de la București se înscrie într-un lung joc al orgoliilor și intereselor mărunte, care au ca scop îngroparea și mai adânc a acestei companii.
“Iată că, la o distanță de două luni, se dovedește că decizia ilegală și aberantă a domnului Traian Preoteasa de a numi la Iași un individ fară studii de specialitate, slugarnic, fară caracter, cu un nivel submediocru, lipsit de orice viziune managerială, cu o facultate fără nicio legătură cu domeniul feroviar, făcută la apelul de seară în Suceava, a înregistrat deja o pagubă certă, uriașă la CFR Călători, cu mult mai mare decât cea pe care am estimat-o eu, ce va urma și din decizia instanței de judecată”, a declarat fostul director al Regionalei CFR Iași.
Cauza reală a dezastrului de la Iași
De la numirea în funcția de director la Regionala Iași a lui Grădinariu, individul fară studii superioare de specialitate, prioritare nu mai sunt activitatea de exploatare și siguranța călătorilor, ci hărțuirea angajaților!
“Preocuparea majoră a acestuia este de a exercita zilnic o hărțuire, sub presiune chiar, și amenințare voalată, asupra personalului din subordine pentru a fabrica cât mai multe nereguli închipuite de el, în sarcina fostului director Constantin Axinia, în vederea constituirii unor dosare penale. Fiind sărac cu duhul, acesta își imaginează că Axinia Constantin nu va avea succes în contestația pe Codul Muncii cu astfel de nereguli penale fabricate. Nu poate să înțeleagă că sunt două situații juridice total diferite. Atât la nivelul central al Regionalei Iași, cât și la nivelul subunităților, este o continuă scormoneală de nereguli, situație care nu face altceva decât să perturbe activitatea de bază și să genereze tensiuni în rândul salariaților”, susține Anchidin.
Anual la nivelul regionalelor se realizează, de către nivelul central, un control de fond al întregii activități pe toate planurile și orice neregulă este semnalată în scris de către aceasta comisie, fiind imputată, dacă este cazul, managerului în funcție la data respectivă. Or, decizia de revocare a fostului director Constantin Axinia nu are ca motiv abateri sau neregului, de unde rezultă că ceea ce face actualul director la SRTFC Iași este un abuz în funcție.
“O altă preocupare ”importantă” a acestuia, de la ocuparea postului, a fost să își asigure, în sediul regionalei, care este închiriat de la CFR Infrastructură, pe banii CFR Călători, un confort mai ridicat decât al fostului director. Pe o perioadă de câteva săptămâni a folosit abuziv personalul de la Revizia de Vagoane Iași, care a efectuat activități ce nu sunt în fisa postului, de tip: zugrăveli, montare de gresie, schimbarea mochetelor …În concluzie, aceste două preocupări ”majore” de la Iași, absolut inutile și în detrimentul activității de exploatare și siguranță a călătorilor, au condus la situația în care actualul director să nu fie interesat de activitatea de bază, care include și îndeplinirea planului de pază aprobat de Poliția TF Iași la nivelul reviziei de vagoane, unde Regionala CFR Călători este obligată să asigure paza vagoanelor cu personalul propriu autorizat. Responsabilitatea implementării planului de pază este a directorului regional! Cu cine să se mai facă paza la vagoane, dacă salariații de la Revizia de Vagoane Iași au fost folosiți pentru a-i ridica nivelul de confort ”lu’ dom’ derector la sediu”?! „, se întreabă retoric Dumitru Anchidin.
La o asemenea pierdere și pagubă uriașă la CFR Călători, generată din incompetența actualului director regional, se impunea de urgență ca a doua zi acesta să fie demis și tras la răspundere pentru pagubă. La CFR Călători Iași , directorul continuă să își facă de cap fără ca cineva să-l tragă la răspundere, odată ce răspunzători pentru distrugere au fost găsiți boschetarii Iașului.
“Vinovatul principal este Traian Preoteasa, care, prin abuz și încălcarea legii, l-a promovat pe acest salariat în funcția de director la Iași și, pe lângă faptul că nu își asuma dezastrul de la CFR Călători, Traian Preoteasa se arată a fi incapabil să ia măsuri împotriva unui așa-zis director regional, care la două luni de la numire reușește ”performanța” și generează o asemenea pagubă! Măcar la nivel regional, unde se face producție, să fie înlăturată incompetența, dacă la nivel central este necesară!”, a mai precizat Anchidin.