Anul 2024: lista proiectelor publice majore ale Iașului în cazul cărora vor începe lucrări – investiții de 2,5 miliarde de euro

0
423

Anul electoral 2024 ar putea deveni anul în care vor începe lucrările la unele dintre cele mai importante investiții publice din istoria postdecembristă a Iașului. Sunt investiții care au întârzieri mari la implementare, dar care, în prezent, beneficiază atât de finanțare, cât și de un context social-politic favorabil.

În plan sunt investiții majore precum Spitalul Regional de Urgență (SRU) sau autostrăzi (A7, A8), precum și proiecte care au o amploare mai mică, dar care își vor pune amprenta pe dezvoltarea Iașului în cel puțin următorul deceniu. Valoarea totală a investițiilor trece pragul de 13 miliarde de lei (fără TVA), iar în această sumă am inclus strict sumele aferente contractelor de lucrări.

La fel ca în fiecare început de an, reiterăm că lista nu este exhaustivă, proiectele de mai jos fiind selectate de către echipa APIX.ro. Într-un articol separat, vom prezenta lista proiectelor private de impact, în cadrul unui material care va fi publicat zilele următoare [revenim aici cu link].

Lista proiectelor publice:

  • Spitalul Regional de Urgență (SRU) – vor începe lucrările preliminare construirii propriu-zise a unității. Este vorba despre prima etapă de lucrări: organizare de șantier, lucrări pregătitoare, terasamente și împrejmuire; excavare grosieră; lucrări de protejare a săpăturii; lucrări de deviere a utilităților și alte lucrări. Constructorul a fost desemnat (Ness Proiect Europe), dar se așteaptă soluționarea unei contestații. Lucrările ar putea începe în luna martie 2024. În prima parte a anului este așteptată lansarea licitației de lucrări pentru construirea SRU, un contract cu o valoare istorică: 1,9 miliarde lei (fără TVA). Într-un scenariu optimist, anul 2024 va aduce și constructorul SRU, dar lucrările de construire nu vor începe [probabil] anul acesta. Nivel investiție (cele două pachete de lucrări) – cca 2 miliarde de lei
  • Autostrada A7 – toate tronsoanele acestei autostrăzi sunt adjudecate de constructori pe toată lungimea autostrăzii, de la Ploiești la Pașcani. În cazul Iașului, vor începe lucrările la sectorul Mircești – Pașcani, unde constructor este UMB. În 2023, șantierul a debutat doar cu unele devieri de utilități în zona nodului turbion A7-A8, la sud de Pașcani. Este de așteptat să avanseze și continuarea A7 spre Siret – anul trecut a fost obținut acordul de mediu și nu este exclusă lansarea unei licitații. Nivel investiție autostradă pe sectorul ieșean – 1,76 miliarde lei
  • Autostrada A8 – la finalul anului 2023, au fost date asigurări că nu vor fi pierdute fondurile PNRR pentru capetele sectorului montan: căpătul estic (Leghin și Tg Neamț/Moțca) are constructor (UMB, se așteaptă ordinul de începere a lucrărilor), iar capătul vestic (Tg Mureș și Miercurea Nirajului) încă este în fază de licitație (turcii de la Nurol au câștigat, dar Strabag a obținut anularea raportului și reevaluarea ofertelor). Cele două capete au o lungime totală de peste 60 km, din cei cca 320 km ai autostrăzii A8. În cazul celei mai mari porțiuni a sectorului montan (Miercurea Nirajului – Leghin) au fost aprobați indicatorii tehnico-economici și, teoretic, urmează lansarea licitației de execuție. În cazul porțiunii de interes pentru municipiul Iași (Ungheni – Iași – Moțca), tronsonul de 93 km este încă în faza de studii, documentații care ar trebui predate în primul trimestru al anului. Dacă pentru cei 60 km ai A8 finanțarea este asigurată, în cazul celor 280 km rămași se vorbește despre Programul de Transport 2021 – 2027, dar deja mare parte din bani a fost direcționată către proiecte mult mai avansate, respectiv investiții din vestul țării. Nivel investiție (capetele sectorului montan) – 3,96 miliarde lei
  • Podul de la Ungheni, de peste Prut – în acest caz se așteaptă deblocarea licitației, atribuirea contractului și, posibil, „prima lopată”. Investiția are finanțarea asigurată (Mecanismul pentru Interconectarea Europei – componenta Mobilitate Militară), dar, în toamna anului trecut, CNAIR a suspendat licitația de lucrări fără a oferi public prea multe motive. Podul asigură continuitatea autostrăzii A8 în Republica Moldova. Nivel investiție – 200 milioane lei
  • Proiectul major de alimentare cu apă și extinderea canalizării în județ – ApaVital va deschide noi fronturi de lucru, după ce a eșuat implementarea acestui proiect major până la finalul anului 2023, așa cum era estimarea acum mai bine de 5 ani. Investițiile au fost fazate, astfel că nu au fost pierdute finanțări. Nivel investiție (estimare – nu toate cele 14 contracte majore de lucrări au fost semnate) – 2,2 miliarde lei
  • Sala Polivalentă din Moara de Vânt – este de așteptat ca guvernul să aprobe, în trimestrul I al anului, indicatorii tehnico – economici și, ulterior, să lanseze licitația de lucrări prin intermediul Companiei Naționale de Investiții. Nivel investiție (estimare) – 450 milioane lei
  • Reînceperea lucrărilor la acumularea Pașcani – la o distanță de 40 ani, acest proiect a fost relansat (pentru a treia oară în ultimii 15 ani), dar, de data aceasta, are finanțare asigurată prin modificările care au fost făcute în cadrul PNRR. Nivel investiție (estimare) – 330 milioane lei
  • Centura „ușoară” Uricani – Cicoarei – există premisele lansării unei licitații în al treilea trimestru al anului 2024, conform unor documente oficiale analizate de APIX.ro, dar, la acest moment, nu este asigurată o sursă de finanțare certă. În bugetul de stat pe anul 2024 sunt alocate fondurile necesare lansării licitației și chiar pentru o eventuală pornire a execuției, dar în ultimul caz este vorba despre credite de angajament care înseamnă, în principiu, o promisiune de finanțare. Nivel investiție (estimare) – 200 milioane lei
  • Varianta de ocolire Podu Iloaiei – studiul de fezabilitate va fi predat [cu modificări] în această lună, iar, până în vară, ar putea fi obținute avizele necesare, inclusiv cel de la Mediu astfel încât să poată fi lansată de lucrări. Nivel investiție (estimare) – 56 milioane lei
  • Centura Est a Iașului – în acest caz, se așteaptă predarea studiului de fezabilitate. Acest drum de circa 30 km (25 km – drum nou, 5 km – reabilitare) este inclus în lista de rezervă a PNRR, dar cu șanse infime că prindă finanțare în cadrul acestui program. Nivel investiție (estimare) – 250 milioane lei
  • Noul depou din Dacia – cu finanțarea asigurată, licitația de execuție ar trebui lansată repede, în primul trimestru al anului, cu șanse ca lucrările să înceapă pe final de an sau, cel puțin, să asistăm la semnarea contractului de lucrări. În luna decembrie 2023, a început demolarea depoului actual. Nivel investiție (estimare) – 250 milioane lei [suplimentar, posibil să fie lansate și licitații de proiectare pentru extinderea liniilor de tramvai spre ERA, Tomești și Ciurea]
  • Începerea lucrărilor la șos. Bucium și la pasajul Socola – Primăria are semnate contracte în acest sens, dar lucrările au început timid în 2023: au fost reparații la podul peste Vămășoaia și o mică organizare de șantier în zona pasajului. Nivel investiție (cuprinde și contractul pentru modernizarea sistemului de iluminat public)60 milioane lei. [suplimentar, sunt promisiuni că va fi lansată licitația de execuție pentru modernizarea bld. Poitiers]
  • Începerea lucrărilor la pasajul Alexandru cel Bun – constructorul este desemnat din prima jumătate a anului 2023, dar Primăria Iași a amânat semnarea contractului de lucrări din cauza crizei financiare prin care a trecut anul precedent. Nivel investiție – 70 milioane lei
  • Filarmonica Iași – clădirea monument istoric are constructor desemnat și finanțarea asigurată. Fondurile europene pot fi accesate abia în a doua jumătate a anului, dar o alocare făcută de Guvern în bugetul de stat (pe anexa specială) permite emiterea ordinului de începere a lucrărilor. Nivel investiție – 60 milioane lei
  • Opera Iași – în vara anului 2024 va fi finalizată etapa de predare a terenului din Copou către Ministerul Culturii, iar, până la finalul anului, ar putea fi lansată licitația de proiectare și execuție. În prezent, sunt asigurate sume în valoare de circa 75 milioane lei, dar autoritatea centrală vrea să suplimenteze cu încă o sumă de 320 milioane lei. Nivel investiție (estimare) – 400 milioane lei
  • Reabilitarea a zeci de școli – în acest sens, sunt mai multe licitații în derulare, care au finanțare asigurată. Cel mai mare proiect vizează Colegiul Pedagogic (70 milioane lei), dar pe listă mai sunt incluse numeroare alte unități. Nivel investiție (estimare, nu toate contractele sunt semnate) – 300 milioane lei
  • Începerea lucrărilor la blocurile sociale din Grădinari – proiectul este finanțat prin intermediul PNRR și vizează amenajarea a 188 locuințe sociale în 10 tronsoane de bloc. Nivel investiție – 55 milioane lei
  • Semnarea contractelor de funizare pentru 18 tramvaie și 25 de autobuze electrice – cu fonduri asigurate prin intermediul PNRR, Primăria este pe ultima sută de metri în semnarea contractelor, acest lucru urmând a avea loc probabil în trimestrul I al anului. Livrările noilor vehicule vor începe, cel mai devreme, din a doua jumătate a anului 2025. Nivel investiție – 240 milioane lei
0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments