Axa rutieră Iași – Suceava este un drum strategic si face parte dintr-un proiect care a fost lansat printr-o colaborare intre cele doua judete inca din anul 2014. Nici acum proiectul nu a fost finalizat desi presupune doar reabilitarea si modernizarea actualei infrastructuri rutiere pe o distanta de aproximativ 170 de kilometri.
Axa rutiera Iasi – Suceava a devenit o povara pentru administratiile din cele doua judete. Suceava a anuntat ca a prelungit pana pe 31 decembrie 2026 lucrările de modernizare iar la Iasi, administratia judeteana a facut un credit pentru ca lucrarile de reabilitare si modernizare sa fie finalizate.
Totul se face cu decalaje foarte mari, iar autoritatile dau vina pe cresterea costurilor la materialele de constructii si a serviciilor desi proiectul s-ar fi putut realiza demult.
Marius Dangă, Vicepreședinte CJ Iași
„Un drum judetean care strabate un drum de 22 de comune.Noi ne dorim foarte mult sa il terminam anul acesta unul dintre cele trei loturi care au fost impartiti cei 100 de kilometri ai nostri. Doua sunt receptionate si al treilea ne dorim sa il receptionam acum. Constructorul este la operatiunile finale care mai pot fi facute in aceste conditii de vreme. Noi trebuie sa rectificam bugetul din creditul pe care l am facut”.
Primele două loturi au fost finalizate deja în martie, respectiv luna trecută, în vreme ce al treilea – ultimul atribuit, în vara anului 2022 urma sa fie gata la 31 decembrie 2023.
Marius Dangă, Vicepreședinte CJ Iași:
„Ele au crescut proportional si la Suceava. Nu e nicio diferenta in ritmul de crestere. Din pacate, noi discutam de un proiect care a fost demarat in 2017 cu costuri din 2017. Consiliul Judetean s-a chinuit doi ani de zile sa atribuie contractele de lucrari atunci in 2017 si nu am reusit. Acele costuri erau mici atunci. In 2019 s-a decis actualizarea devizului la 326 de milioane de lei proiectul pe Iasi si Suceava a ajuns la 500 de milioane de lei 03.01
Cei din PSD spun ca toate proiectele de investitii au fost asumate de catre administratia liberala.
Bogdan Cojocaru, Prefect Judetul Iasi„Am mai vorbit despre acest proiect lasat la cheie de administratia social-democrata din 2016 pana in 2020 si este un model de asa nu. Administratia Consiliului Judetean condusa de liberali in momentul de fata a demonstrat cum putem sa ducem un proiect atat de important, cel mai mare din punct de vedere al finantarii, dar si ca numar de kilometri. Ne-a demonstrat administratia liberala cum sa nu procedam in astfel de situatii. Din nefericire, cei care suporta consecintele suntem tot noi cetatenii din judetul Iasi pentru ca nu putem beneficia de o infrastructura moderna la nivelul drumurilor judetene si pentru ca toate costurile au crescut foarte mult dupa cum vedem de la luna la luna sunt sedinte ordinare si extraordinare pentru a corecta diverse probleme pe acest proiect important”.
47,7 milioane de lei. Cu atat s-a imprumutat Consiliul Judetean Iasi pentru a finaliza ultimul lot din Axa rutiera Iasi – Suceava. Ulterior, scumpirea materialelor de construcţii şi a mâinii de lucru a dus la creşterea costurilor pentru cele trei loturi ieşene cu aproape 25 de milioane de lei.
Petru Movilă, City Manager Iasi:
„Nu pretul cel mai mic trebuie sa fie criteriul pentru atribuirea unei lucrari. Se vede clar ca o lucrare atribuita cu pretul cel mai mic este executata necorespunzator. Nu este executata in termene si asta a dus a cresterea pretului. Ati vazut imprumuturi foarte mari facute de Consiliul Judetean Iasi si Consiliul Judetean Suceava. Portiuni de tronson in zona Gropnita unde o parte din carosabil a cedat. S-a rupt efectiv. O portiune din drum a cazut in lacul de la Bulbucani. Un proiect care a fost implementat prost, pornit prost de cei care au fost la conducerea Consiliului Judetean atunci cand s-a contractat. Consecintele sunt urmatoarele: un drum care se da in functiune mult mai tarziu de la data la care trebuia si cu costuri foarte mari”.
Termenul iniţial pentru axa rutieră Iaşi-Suceava era 31 decembrie 2023, limită în care Iaşul a încearcat să se încadreze pe Lotul 3, lung de 40,6 km, ultimul atribuit. Primele două loturi, 51 km de la Breazu până la Belceşti, au fost deja recepţionate.
Bogdan Cojocaru, Prefectul Judetului Iasi:
„Au fost si foarte multe probleme in ceea ce privesc anumite tronsoane receptionate intre comuna Gropnita si Focuri, stim foarte bine exista acea portiune chiar daca s-a intervenit de nenumarate ori si in continuare se surpa. Este un model de o proasta administratie a banului public, pe care l-am mostenit ca majoritatea proiectelor. In momentul de fata, Consiliul Judetean le dezvolta si le are in implementare. Peste 90% din proiectele cu care actuala administratie liberala defileaza sunt proiecte si finantari aduse de echipa PSD in 2016-2020”.
Dincolo de scopul strategic al Axei, drumul este extrem de util celor care vor sa ajunga mai repede la Iasi.
Petru Movilă, City Manager Iasi:„Drumul este foarte important pentru ca pana aacum cea mai importanta legatura pe Iasi – Suceava se facea clasic pe Targu Frumos – Pascani – Falticeni, iar pentru aceasta Axa Iasi-Suceava este foarte importanta, pentru unde se trece drumurile sunt bune. Cine isi aminteste cum aratau drumurile pe la Tiganasi -Vladeni-Sipote acum se vede clar ca este bine facut. Multi ieseni, suceveni si botosaneni si-au mutat traseul, daca vorbim de vechiul drum realizat Iasi-Botosani prin Popricani”.
Portiunea de drum din Suceava va fi gata abia in 2026.