Eleni, prima „cartita” care sapa cel mai lung tunel feroviar din Romania, la Ormenis (care face parte din proiectul de modernizare a caii ferate Apata – Cata), a fost pusa, ieri, in functiune. In perioada urmatoare va incepe sa sape si „sora” ei, Varvara, care va sapa cealalta galerie. Timp de 19 luni, cele doua utilaje vor sapa tunelurile gemene Racos – Ormenis, cu o lungime de 6,9 km fiecare. Constructia face parte din proiectul de reabilitare a liniei de cale ferata Brasov – Simeria, componenta a Coridorului Rin – Dunare, prevazuta pentru o circulatie cu o viteza maxima de 160 km/h, sectiunea Brasov – Sighisoara, subsectiunea 2 Apata – Cata.
Proiectul este cofinantat de Uniunea Europeana iar contractul a fost semnat de Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA cu Asocierea Aktor SA – Alstom Transport SA – Arcada Company.Inainte ca Eleni sa intre in munte, Aktor, compania care modernizeaza calea ferata Apata – Cata a organizat o ceremonie oficiala, din care nu au lipsit discursurile oficiale si slujba religioasa.
In vara acestui an va incepe si saparea tunelurilor gemene de la Homorod, cu o lungime de 5,1 km. Toate cele patru tuneluri sunt fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri (utilaje de forare a tunelurilor – tunnel boring machine), construite de compania Herrenknecht din Germania.
Conform proiectului, cele patru tuneluri avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorita captuselii din beton). Un TBM poate sa foreze tuneluri la scara mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, sase zile pe saptamana si o zi de intretinere.
Tunelurile vor fi conectate prin 23 galerii de legatura: 13 galerii de legatura, cu o lungime totala de 601 metri liniari pentru tunelul Ormenis, respectiv 10 galerii de legatura, cu o lungime totala de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod. Distanta dintre tunelurile forate va fi variabila si este planificata sa fie cuprinsa intre 30 de metri langa zonele de intrare si 70 m langa zona cu suprasarcina mare.