România pierde prima bucată de autostradă cu bani din PNRR pe mâna UMB. „Ciotul” A1 Margina-Holdea nu va fi gata în termenul contractual. „Povestea” lui are peste 10 ani, dar nici autorizația de construire nu a fost emisă încă.
Șoferii visează de mulți ani să meargă liniștiți pe autostradă de la București la Nădlac. Conform contractelor în desfășurare și promisiunilor politicianiste, „minunea” ar fi trebuit să aibă loc undeva în 2026.
Dar, datele din teren arată altceva. Nu numai că autostrada A1 nu va fi gata în totalitate la termen, dar se pierd și banii din PNRR pentru un „ciot” de circa 13 kilometri (lotul 2 al A1 Lugoj-Deva, între Margina și Holdea), anul 2026 fiind termenul limită pentru finanțare. Valoarea lui? „Doar” peste 365 milioane de euro.
România pierde prima bucată de autostradă prin PNRR pe mâna UMB. „Povestea” are peste 10 ani
Cei 13 kilometri ai A1 dintre Holdea-Margina (din care 2,13 km de tunel), singura bucată lipsă din Autostrada A1 Sibiu – Nădlac, au fost și rămân un fel de „cui al lui Pepelea”. După mai bine de 10 ani, nici pe hârtie nu e gata.
UMB, cel mai „tare” constructor de infrastructură rutieră din România, cu 388 de kilometri de autostradă și drum expres în lucru la ora actuală, s-a întins, se pare, mai mult decât îi e plapuma și nu a reușit să facă proiectul pentru A1 Holdea-Margina până în noiembrie 2023, conform contractului. Nici acum, în aprilie 2024, nu e gata.
După depunerea proiectului, emiterea autorizației de construire va mai dura și ea câteva luni, iar, de la prima lopată, lucrările vor dura minimum 34 de luni, adică vreo 3 ani. Și, cum suntem în 2024, asta înseamnă, optimist, sfârșitul lui 2027. Prea târziu, pentru banii din PNRR.
„A1 Margina-Holdea, prima autostradă PNRR ratată.
În urmă cu aproape doi ani, 23.06.2022, vă spuneam că noi ne-am luat adio de la 2026, termenul limită impus de PNRR.
Dacă pe-atunci poate mai exista o minusculă fărâmă de speranță, acum este cert: ne vedem prin 2027 deoarece proiectarea la tuneluri nu este gata, lucrările nu vor începe prea curând și vor dura minim 34 de luni.
Nu mai reluăm epopeea halucinantă a acestui ciot pornită acum mai bine de 10 (zece!) ani (…)
Ultimul (sperăm) capitol începe o dată cu semnarea contractului de 1,83 miliarde lei fără TVA cu UMB în 14.10.2022 care a primit ordin de începere în 05.12.2022 și prevede 11 luni de proiectare și alte 34 de execuție pentru 4,03 kilometri de finalizat din secțiunea D (lângă nodul Margina) și alți 9,13 km ai secțiunii E care trebuie făcuți de la zero din care 2,13 km reprezintă celebrele tuneluri.
Conform contractului, în noiembrie 2023 trebuia să fie gata proiectarea. Dar încă nu avem proiect tehnic (PT) aprobat și implicit nici autorizație de construire (AC) emisă pe toată secțiunea E, cea care include tunelurile. În cel mai fericit caz mai trec câteva luni până când se va emite AC.
Ca să vă faceți o idee despre ce vorbim, tot pe Autostrada A1 cei de la Porr au intrat efectiv în tunelul Curtea de Argeș lung de 1,35 km în octombrie 2023 și speră să dea drumul circulației în decembrie 2026. Deci trei ani și ceva de la primul metru săpat.
UMB, împreună cu bosniacii de la Euro-Asfalt, trebuie să facă 2,13 km de tunel și sunt departe de momentul începerii forării care presupune PT aprobat, AC emisă și lucrări pregătitoare gata la două portaluri.
Concluzia e simplă și foarte tristă: fără proiect tehnic, fără autorizație de construire și cu 2,13 kilometri de tuneluri de forat în minim 34 luni, după cum spune contractul, ne ducem bine de tot în 2027 cu inaugurarea.
Nu ne întrebați ce se va întâmpla în urma ratării trenului PNRR mai ales că acest ciot de 365 milioane euro, parte din lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, este întins deja pe două exerciții financiare UE, POS-T și POIM.
Și nu se poate faza încă o dată, pe actualul Program Transport, tocmai de aceea fiind introdus în PNRR în 2021”, afirmă specialiștii Asociației Pro Infrastructură pe Facebook.
Grindeanu a promis începerea lucrărilor pe „Autostrada Urșilor” în 2023, apoi în martie 2024
Lucrările pe ciotul A1 poreclit „Autostrada Urșilor”, situat între localitățile Margina – Holdea, trebuiau săi fie gata din 2016, dar s-au împotmolit ani buni pe motivul ecoductelor pentru uși.
După a treia licitația, cea din 2022 câștigată de UMB, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a estimat că șantierul va începe în martie 2023. Nu s-a întîmplat.
Apoi, după ce schița proiectului a fost finalizată, Sorin Grindeanu a spus, în februarie 2024, că „undeva în martie se intră la lucrări. E o companie românească, acea companie celebră, s-au depășit diverse faze care țin de Mediu, de Romsilva, lucrurile de dinainte de faza de execuție. Din discuțiile pe care le-am avut cu constructorul, în martie se intră la execuție efectiv”, a declarat Sorin Grindeanu, potrivit stiridetimisoara.ro. Suntem în aprilie 2024 și autorizația de construire nu a fost emisă.
UMB s-a întins mai mult decât îi e plapuma
UMB, cel mai „tare” constructor de infrastructură rutieră din România, cu 388 de kilometri de autostradă și drum expres în lucru la ora actuală, s-a întins, se pare, mai mult decât îi e plapuma.
„Ciotul” A1 dintre Holdea-Margina este doar un exemplu. UMB are probleme, de pildă, și pe cei aproape 32 de kilometri ai „Autostrăzii Ford” – DEx12 Craiova-Pitești dintre nodul cu Autostrada A1 și Colonești. La sfârșitul lunii februarie 2024, sectorul era lăsat paragină, nu lucra nimeni pe el.
„Pe DEx12 Colonești-Pitești șoferii trebuie să mai aștepte mult și bine până la anul deoarece termenul actual, noiembrie 2024, poate și cu siguranță va fi extins mult în 2025, pe un contract semnat în 17.08.2021 ce prevede 12 luni de proiectare plus alte 24 de execuție, cu ordin de începere emis în 15.11.2021”, afirmau specialiștii Asociației Pro Infrastructură la vremea respectivă.