Anual, zeci de ieșeni intră în fiibrilație după ce li se prelungesc automat abonamentele de telefonie mobilă. Operatorul te anunţă că mai ai un an de contract, după ce îţi expirase abonamentul. Îţi stă inima în loc, dar adresaţi-vă urgent Protecţiei Consumatorului pentru a reclama abuzul. Invocarea prelungirii tacite este un abuz al tuturor furnizorilor de servicii mobile.
Rezilierea contractelor cu operatorii de telefonie pare a fi o adevărată aventură care solicită, de multe ori, mult timp şi nervi consumaţi inutil. Autorităţile susţin însă că există căi extrem de simple, care însă nu sunt cunoscute.
Rezilierea presupune despăgubiri
Contractele de telefonie pot fi denunţate în orice moment, dar în unele situaţii trebuie plătite despăgubiri operatorului economic. „Contează condiţiile încheierii contractului. Dacă respectivul client a beneficiat şi de o ofertă promoţională la cumpărarea unui telefon, atunci există clauze contractuale care prevăd despăgubiri”, explică Marian Grigoraş, directorul Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor (CRPC). Ca practică, operatorii solicită plata contravalorii abonamentului până la expirarea lui.
Situaţia este similară şi în cazul portării numărului într-o altă reţea, când operatorul poate solicita recuperarea diferenţei de preţ de la telefoanele oferite promoţional. „În acest caz, al portării, contractul cu primul operator se reziliază. Trebuie să se ţină seama de faptul că nu se poate face portarea dacă există datorii”, spune Grigoraş. În momentul în care clientul anunţă furnizorul că doreşte încetarea relaţiei contractuale, acesta din urmă oferă deseori un contract mai avantajos ca preţ sau conţinut (număr de minute incluse sau trafic de date).
Companiile de telefonie te forţează să-ţi notezi pe frunte data expirării contractului sau să-ţi pui în casă un ceas imens cu numărătoare inversă
Cer preaviz
Cea mai interesantă situaţie este aceea în care contractul cu furnizorul de telefonie a expirat, dar serviciul continuă să fie furnizat pe baza unui acord tacit. „Cine nu-i nemulţumit, merge mai departe”, este de părere Marian Grigoraş. „În ceea ce priveşte continuarea tacită, conform contractului semnat între client şi Orange, la expirarea perioadei minime contractuale, în cazul în care niciuna dintre părţi nu comunică celeilalte părţi intenţia sa de încetare a contractului, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de expirarea perioadei minime contractuale, contractul se prelungeşte tacit pentru perioade succesive egale cu perioada minimă contractuală, nefiind necesară nicio altă formalitate. Conform procedurii actuale, după expirarea perioadei minime, contractul se derulează în continuare. Clientul poate denunţa când doreşte, cu un preaviz de 30 zile”, a declarat pentru 7Est Veronica Dogaru, manager PR al Orange România.
Fără cerere scrisă, nu există
Altfel spus, în opinia furnizorilor, dacă abonatul nu mai ţine minte data la care expiră contractul de telefonie şi nu face demersuri cu 30 de zile înainte, atunci contractul i se prelungeşte automat. Autorităţile susţin însă că respectiva clauză contractuală, invocată şi de conducerea Orange, nu are nicio valoare. „Vorbim despre articolul 10, litera i, din O 21/1992, care se referă la drepturile consumatorilor la încheierea contractului. Acolo se spune că este necesară o notificare cu 30 de zile înainte, pentru ca respectivul client să depună o cerere scrisă de prelungire. Nici nu contează dacă notificarea e telefonică sau prin sms, dacă nu există cererea scrisă a clientului nu putem vorbi despre prelungirea contractului, ci despre un acord tacit care se poate încheia oricând”, explică Marian Grigoraş, şeful de la Protecţia Consumatorilor.
Operatorii te pun în faţa faptului împlinit, lăsându-ţi impresia că nu mai e nimic de făcut
Zeci de reclamaţii, nicio amendă
Situaţia prelungirii contractului fără cererea scrisă a clientului generează zeci de reclamaţii din partea ieşenilor nemulţumiţi. „De la începutul anului am avut circa 50 de reclamaţii privind acest aspect. Cele mai multe au vizat Romtelecom şi RDS, dar toate au fost soluţionate amiabil, operatorul cooperând cu noi. De altfel, este în interesul consumatorului să soluţionăm amiabil pentru că, dacă aplicăm direct sancţiuni, acestea sunt contestate. Contestarea duce la suspendarea măsurilor dispuse de noi, iar clientul are de aşteptat până la soluţionare”, spune Grigoraş. Aşadar, cea mai uşoară cale pentru rezilierea contractului pare a fi depunerea unei plângeri la Protecţia Consumatorilor.
Proceduri pentru reziliere
Pentru denunţarea contractului, posesorul unui abonament poate opta pentru una din următoarele modalităţi :
– Apel la serviciul de relaţii cu clienţii, unde i se înregistrează cererea de reziliere; el este contactat ulterior de reprezentanţii operatorului.
– Poate merge la orice reprezentanţă – solicitarea se tratează pe loc;
– Poate alege un magazin partener – unde depune o cerere scrisă în acest sens, ce va fi trimisă apoi către departamentul specializat.