Volumele autobiografice, obsesia intelectuală a candidaților în prag de alegeri

0
216

Pe lângă lansarea incontinentă de promisiuni electorale, candidatul în alegeri mai are o preocupare care nu-i dă pace: dorința de a epata scriitoricesc. De la aspiranții la funcția supremă în stat, până la cei care râvnesc un fotoliu de primar, dorința de a fi împliniți editorial înainte de alegeri le frământă existența.

 

Cel mai proaspăt intrat în acest club al scriitorilor de conjunctură este fostul premier Nicolae Ciucă, posibil candidat din partea PNL la funcția de președinte al României. Președintele PNL a anunțat recent că în luna iunie își va lansa cartea autobiografică „Un ostaș în slujba țării”. Explicând motivele care l-au determinat să muncească la o asemenea lucrare, Ciucă a dat asigurări că aceasta nu estedespre funcțiile pe care le-am ocupat, nu despre imaginea mea publică, nu sunt bilanț și nici program electoral”. Nu, nici vorbă! Cum să fie vorba de o carte care să dea bine la imagine în plină campanie? Răspunsul mai mult decât haios vine tot de la Ciucă: „Este un gest de respect față de oamenii care mi-au cerut mai multe date și care vor să mă cunoască”. Adică fostul general era asaltat de admiratori care voiau să-i știe dimensiunea la bocanci sau ce cărți a citit prin cazarmă, iar el s-a gândit să le satisfacă cu vârf și îndesat curiozitatea publicând o carte. Te întreabă cineva cât va fi factura la gaze la iarnă, iar tu îi răspunzi, din respect: „O să scriu o carte despre asta, v-o trimit prin poștă!”.

 

Nicolae Ciucă face parte dintr-un șir mai amplu de candidați la funcții politice care au încercat să-și îmbogățească aura electorală scoțând pe piață volume cu tentă mai mult sau mai puțin autobiografică.

 

Pe 25 noiembrie 2009, Mircea Geoană și-a lansat cartea „Încredere”, menită a vorbi despre cariera sa și proiectul de societate pe care îl propunea la acea vreme. Evenimentul a avut loc între cele două tururi ale scrutinului prezidențial la finalul căruia Geoană a pierdut la mustață în fața lui Traian Băsescu.

 

De menționat este faptul că, în condițiile în care este vehiculat ca potențial candidat la alegerile prezidențiale din acest an, Mircea Geoană a lansat în această primăvară o altă carte, intitulată sugestiv „Bătălia pentru viitorul României. Gândurile unui român la vâful NATO”. Coincidență?

 

Apetitul pentru astfel de produse electorale din zona editorială l-a avut și Marius Bodea, la prima sa candidatură la funcția de primar al Iașului. Pe 5 mai 2016, cu o lună înainte de alegerile locale, în somptuoasa Aulă „Mihai Eminescu” a Bibliotecii Centrale Universitare, înconjurat de critici literari, Bodea își lansa cartea „Drumul către normalitate”. Se pare că între timp a renunțat la ștaiful bibliotecii, alegând să lanseze clipuri pe TikTok.

Un alt exemplu, de data asta din zona academică, este și al fostului rector Tudorel Toader, Aflat în plină campanie pentru păstrarea șefiei Universității Alexandru Ioan Cuza, Toader și-a lansat pe 21 februarie 2024 cartea „8 ani Rector al UAIC”.

 

Dincolo de evidenta intenție de a capta interesul alegătorilor prin publicarea unor volume vădit măgulitoare despre viața și cariera lor, un lucru este comun pentru cel puțin trei dintre cei menționați mai sus.

 

Mircea Geoană, Marius Bodea și Tudorel Toader au pierdut alegerile, cu tot efortul editorial depus cu scopul de a îngrășa simpatia electorilor în ajunul scrutinului.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments