Opera lui Constantin Brancusi a avut contribuții covârșitoare la înnoirea limbajului și viziunii plastice în sculptura contemporană. Prin complexitatea sa, Brancusi a atras atentia specialistilor in arta si istorie, elemente care sunt si astazi analizate. Doina Lemny este una dintre cele mai importante specialiste cand vine vorba de opera si viata lui Constantin Brancusi si a venit zilele acestea le Iasi pentru a sustine o prelegere.
Doina Lemny este o cercetatoare franco-romana, specializata in opera lui Constantin Brancusi. În prezent, este muzeograf-cercetător la Muzeul Naţional de Artă Modernă, Centrul Pompidou, Paris si are mai multe carti scrise despre viata si opera sculptorului roman.
Doina Lemny, cercetătoare franco-română
„ In cercetarile mele am incercat sa il situez pe Brancusi si in spatiul romanesc, in ceea ce am facut in expozitia de la Timisoara care s-a desfasurat din 2023 din septembrie si s-a terminat pe 30 ianuarie. Sa refletez asupra raportului lui Brancusi cu istoria. Sunt foarte multe idei pe care le-am construit in jurul acestei tematici pentru ca Brancusi chiar daca nu s-a exprimat in mod public, nu si-a exprimat parerile, nici politice era totusi discret. Evita orice intruziune in spatiul public sa-si cu parerea. A avut un spatiu privat, in care sa creeze”.
Brâncuși în fața istoriei
Operele lui Constantin Brancusi au facut inconjurul lumii si participa la cele mai importante expozitii din America, Franta, Elvetia si Anglia. Prima sa intalnire cu strainatatea a fost la varsta de 27 de ani cand tanarul Brancusi a plecat pe jos la Paris. A ajuns după un an de zile, pe 16 iulie 1904 la Paris, loc in care isi va petrece ultimii ani din viata.
Doina Lemny, cercetătoare franco-română
„Departe de tara si neexprimandu-se decat prin cateva note scrise pe care eu le-am reunit si publicat foarte recent intr-un volum la o editura franceza sa arat chiar daca nu se exprima in mod public, Brancusi avea o gandire despre ceea ce se intampla in lume, despre razboaie. Sa nu uitam ca a trait cele doua Razboiae Mondiale la care nu a participat. De multe ori sunt intrebata cum se face ca Brancusi nu a pariticipat la Primul Razboi Mondial sau de ce a ramas la Paris”.
Sculptorul romane ra o prezenta discreta si nu iesea niciodata in public pentru a-si exprima parerile. Singura sa forma de manifestare era arta, cea mai puternica „arma” a sa.
Doina Lemny, cercetătoare franco-română
„Brancusi s-a retras in atelierul lui. A continuat sa creeze si a continuat sa faca instalatia din atelier. Razboiul nu l-a lasat indiferent. A creat una dintre operele lui cele mai importante care semnifica gandul lui Brancusi. Este „Piatra de hotar”. Este realizata in 1945 si exprima tristetea lui Brancusi, cand tara lui, in timpul razboiului a pierdut cele doua teritorii: Basarabia si o parte din Bucovina.
A marturisit altora tristetea, ingrijorarea si partea negativa a lumii. Chiar a spus ca aceasta opera este un simbol al infratirii, al pacii, al intelegerii ”.
La Brâncuși, valoarea artistică este incomensurabilă.