Cum a reușit Aeroportul Iași să piardă din ce în ce mai mulți pasageri deși s-au făcut investiții importante în infrastructură. Companiile aeriene preferă să opereze din Chișinău, iar lipsa de viziune creează un gol în economia Iașului

0
18695

Lipsa de viziune a celor aflați la conducerea aeroportului și a județului a adus numai deservicii Iașului. Companiile aeriene au decis să plece de aici invocând tot felul de motive. Realitatea este plătită, însă, de pasageri prin tarife foarte mari ale zborurilor și un număr din ce în ce mai mic de destinații. Sub delirul „recordului de pasageri” a cărui număr scade de la o lună la alta, conducerea Aeroportului Iași nu conștientizează faptul că orașul are foarte mult de pierdut când vine vorba de atragerea de noi turiști.

Noul terminal are o valoare de 100 de milioane de euro și a fost proiectat să primească până la 3,5 milioane de pasageri pe an. Spre deosebire de celelalte terminale, acesta are o capacitate sporită și o procesare simplificată a pasagerilor în timpul orelor de vârf – până la 950 de pasageri pe oră.

Cum a reușit Aeroportul Iași să piardă din ce în ce mai mulți pasageri deși s-au făcut investiții importante în infrastructură. Companiile aeriene preferă să opereze din Chișinău, iar lipsa de viziune creează un gol în economia Iașului

Din păcate, noua structură nu este exploatată la maxim. Numărul spațiilor comerciale este limitat, iar singurele variante pe care le au pasagerii sunt niște tonomate cu produse supraevaluate: o apă la 0,5 litri – 20 de lei sau o cola 25 de lei. Dacă este să ne raportăm la ceea ce înseamnă un terminal internațional, numărul magazinelor ar trebui să fie mult mai mare.

Nici când vine vorba de fluxul de pasageri situația nu este mai roz. Sunt în jur de 50 de plecări și sosiri spre destinații deținute, în principiu, de Wizz Air.

Monopolul este deținut de către companiile low cost, iar cele business lipsesc cu desăvârșire de pe  Aeroportul Iași, un element de care unii pasageri țin cont atunci când își planifică un zbor.

Acoperirea destinațiilor este și ea limitată la câteva țări deși, de-a lungul timpului, au existat discuții cu diferite companii pentru a crea noi legături.

Companiile aeriene sunt din ce în ce mai puține

„Suntem dezamăgiți”. Aceasta este singura explicație pe care o poate avea actualul manager Romeo Vatră după ce compania aeriană Eurowings a anunțat că nu va mai opera pe aeroportul din Iaşi începând din 10 iunie, la numai o lună şi jumătate de la introducerea primelor sale zboruri către Dusseldorf şi Sttutgart.

Directorul Aeroportului Iaşi Romeo Vatră a precizat duminică pe pagina sa de Facebook că retragerea Eurowings de la Iaşi s-ar datora gradului de încărcare redus pe cele două rute.

”Decizia de a deschide şi închide zboruri aparţine companiei aeriene, în funcţie de planurile de dezvoltare operaţională şi de rentabilitatea rutelor. Eurowings nu va mai efectua zboruri din Iaşi spre Stuttgart şi Dusseldorf din cauza cererii foarte reduse pe aceste rute. Nu ascund faptul că suntem dezamăgiţi de decizie, dar înţelegem raţiunea ei pur economică”, a explicar directorul Aeroportului Iaşi, Romeo Vatră.

Aceasta nu este prima lovitură primită de la companiile aeriene. Animawings a decis să amâne zborurile dintre București și aeroporturile din Oradea, Cluj Napoca, Paris, Iași și Stockholm pentru 2025 în martie .

Toate acestea se reflectă în prețurile pe care le plătesc pasagerii aeroportului. Destinațiile sunt din ce în ce mai scumpe, motiv pentru care oamenii aleg să se orienteze către alte aeroporturi din țară.

Aeroportul din Chișinău, un exemplu de management

Odată cu izbucnirea războiului din Ucraina, o mare parte din companii și-au relocat activitatea pe Aeroportul Iași. Acest lucru a fost o oportunitate de care actuala conducere nu a ținut cont. Pentru că situația scăpase de sub control, autoritățile din Republica Moldova au luat și măsuri. Acum, există peste 100 de zboruri zilnic și legături cu destinații importante din Europa și nu numai.

Lipsa de predictibilitate a celor din Iași le-a adus un mare beneficiu și astăzi, cei care locuiesc în Republica Moldova pot zbura către Turcia, Germania, Grecia, Franța, Polonia, Letonia, Italia, Marea Britanie, Spania, Egipt, Georgia, Tunisia, Cipru, Olanda, Armenia, Polonia, Azerbaidjan.

Aeroportul, o portunitate de dezvoltare economică

Miile de tineri care vin să studieze în Iași din diferite țări nu au întotdeauna zboruri directe, lucru care aduce un deserviciu și mediului universitar și economic. Nici turismul nu este încurajat, dacă este să ne raportăm la ceea ce are Iașul de oferit din punct de vedere istoric și cultural.

Creearea unei conexiuni cu Belgrad, orașul care are o legătură importantă cu Sfânta Cuvioasă Parascheva pentru faptul că timp de 160 de ani a stat la Belgrad, ar aduce un mare plus Iașului, aspect care nu este speculat de către autorități.

Lista deserviciilor pe care le aduce un management fără viziune poate continua însă cei care au cel mai mult de pierdut sunt ieșenii.

4.2 22 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments