Provocarile Autostrazii Tg. Neamt – Iasi – Ungheni

0
177

Autostrada Targu Neamt – Iasi – Ungheni ramane o provocare pentru autoritati si in acelasi timp o abligatie asumata prin lege fata de o regiune afectata de problemele de mobilitate. Proiectul celor 93 km de autostrada este unul complex, o treime din traseu aflandu-se sub riscul alunecarilor de teren din cauza terenului argilos. Se propun 14 tuneluri, 101 poduri si pasaje, 11 noduri rutiere, 6 parcari de scurta durata. Costurile per kilometru sunt ridicate, aproape 57 milioane de euro fara TVA.

Provocarile Autostrazii Tg. Neamt – Iasi – Ungheni

Autostrada Târgu Neamț – Ungheni începe la limita dintre județele Neamț şi Iași (râul Moldova) unde face joncţiunea cu tronsonul de autostradă Ditrau – Tg. Neamț, în zona localității Moțca. Autostrada se intersectează cu DN2, aici fiind proiectat un sens giratoriu suspendat.

După intersecția cu DN2, traseul urcă, terenul înconjurător având declivități de până la 36%, fiind astfel aleasă soluția în care linia roșie a autostrăzii urcă cu o declivitate de 5% zona de pădure Costişa Vasiloaia pentru a ajunge la cota cea mai înaltă în zona Dealului Priponului.

Pentru această zonă s-a avut în vedere proiectarea unei benzi de circulație suplimentare pe zona de urcare a pantei, aceasta fiind necesară pentru vehicule lente (vehicule grele), în După intersecția cu DN2, traseul ocoleşte la Nord localităţile Soci şi Brădeşti prin Pădurea Costişa Vasiloaia, trecând prin Valea Poienița Culmii şi se conectează, la Sud de localitatea Sodomeni, printr-un nod rutier la Autostrada A7. Nodul Rutier la intersecția dintre cele doua autostrăzi este proiectat în cadrul contractului aferent secţiunii de autostradă Bacău – Pașcani.

După ce traversează calea ferată la km 11+800, s-a proiectat un nod rutier legătura cu drumul județean DJ208. Traseul merge mai departe catre Est şi traversează râul Siret cu un pod având lungimea de 520 m şi se îndreaptă către localitatea Târgu Frumos. După ce ocoleste pe la Nord localitatea Tg. Frumos, la km 30+800 la intersecția cu drumul DN28B s-a proiectat un nod rutier care va asigura legătura cu orașul Târgu Frumos.

La km 40, in zona traversarii Movilei Hirtopeanu, dată fiind natura terenului și riscul de alunecări, a fost propus un tunel. După ce este ocolit orașul Târgu Frumos, autostrada se desfășoară pana la Lețcani pe partea stânga a lui DN28, trecând printre localităţile Valea Oilor şi Bălţaţi, ocolind pe la Nord localitatea Sârca. În intervalul km 40+000 – km 47+000, traseul autostrăzii intersectează DC115.

După ce ocoleşte pe la Nord de localitatea Podu Iloaiei, se va realiza un nod rutier tip trompetă simplă care face conexiunea autostrăzii cu DN28 la Vest de Podu Iloaiei. Dupa localitatea Podul Iloaiei, traseul autostrăzii ocoleşte un baraj de acumulare, iar la km 53+780, rețeaua de gaz Gherăieşti-Iași (Fir I, II); Gherăieşti-Lețcani DN 700 (conducta proiectată).

Pentru realizarea unei conexiuni a autostrăzii cu Municipiul Iași s-a propus la partea de nord-vest a localității Lețcani un nod rutier care facilitează accesul în partea de vest a Municipiului Iași, realizând conexiunea cu drumul național DN28 şi Varianta Ocolitoare VO28D, prin intermediul unui drum de legătură.

În etapa actuală de revizuire a studiului de fezabilitate, în urma discuţiilor cu factorii de răspundere ai comunei Lețcani şi ţinând cont de investiţiile existente şi în curs de dezvoltare din zona respectivă, s-a propus revizuirea traseului drumului de legătură pe la Sud de Lețcani.

Astfel, va traversa calea ferată, va merge paralel cu râul Bahlui şi va urma traseul spre Lețcani-Vest, urmând a face legătura cu VO28D şi traseul „Varianta de Ocolire a Municipiului Iași – Etapa 1-Varianta Sud Obiect 4 – Varianta de trafic uşor şi penetraţie Cartier Dacia”.

Drumul de legătură Lețcani – DN28 – VO28D va avea câte două benzi de circulație pentru fiecare sens, fluxurile de trafic fiind delimitate printr-un parapete median de tip New Jersey.

Conexiunea drumului de legătură cu DN28 se va realiza prin intermediul unui nod de tipul “trompeta simpla”, iar legătura cu VO28D se face prin intermediul giraţiei existente pe VO28 D.

Traseul autostrăzii se îndreaptă spre Nord-Est şi intersectează următoarele rețele de utilități: rețeaua de gaz Mogosesti-Lețcani DN400, rețeaua de gaz Iași – Ungheni DN500, rețelele electrice LEA 110 kV şi LEA 220 kV FAI Suceava.

După nodul rutier cu DN28, traseul continuă către nord de localitatea Lețcani, apoi se îndreaptă către localitatea Bogonos şi Tăuteşti, intersectează drumul județean DJ282 şi mai departe se deplasează către localitățile Rediu şi Vânători.

Pentru minimizarea impactului pe care l-ar putea avea autostrada asupra ariilor naturale protejate s-a proiectat în lungul traseului o serie de viaducte sau structuri cut&cover. Aceste tipuri de lucrări vor contribui la reducerea gradului de perturbare a ariilor naturale protejate, fiind asigurate treceri de-o parte şi de alta a autostrăzii, de asemenea fiind prevăzute panouri fonoabsorbate pentru reducerea nivelului de zgomot cauzat de traficul vehiculelor de pe autostradă.

La nord de localitățile Rediu şi Vânători km 70+092, la intersectia cu DJ282 se realizează un nod rutier astfel încât să se poată face legătura cu Municipiul Iasi si Suceava prin intermediul acestui drum județean.
După ce trece pe la Nord de localitățile Rediu şi Vulturi, traseul autostrăzii trece prin Valea Olarilor, Dealul Olarilor, Valea Moimeşti, intersectează DN24C, iar apoi DN24, unde se realizează un nod rutier.

După nodul rutier cu DN24, traseul autostrăzii se îndreaptă către Ungheni, traversează pârâul Ciric, Pădurea Cilibiu, trece printre localitățile Grădinari şi Cilibiu, iar apoi spre SudEst către localitatea Golăeşti, astfel încât la capătul traseului se conectează cu podul peste Prut.

La km 90+790 se propune un nod rutier astfel încât traficul aferent DJ249 să poată fi conectat cu autostradă. Legătura cu drumul județean DJ249 poate reprezenta o soluţie de legătură cu Varianta Ocolitoare Iași Est pe relaţia DN24 (Schitu Duca) – Comana – Tutora – Ungheni. Sectorul 4 al autostrăzii Târgu Mureş – Iași – Ungheni se sfârşeşte la km 93+27, fiind asigurată conexiunea cu podul peste râul Prut.

Tronson 1 – Moţca (DN2) – Târgu Frumos (DN28B)

Autostrada Târgu Neamț – Ungheni începe la limita dintre județele Neamț şi Iași (râul Moldova) şi face joncţiunea cu tronsonul 2 de autostradă Ditrau – Tg. Neamț, în zona localității Moțca, la km 0+000. Astfel, km 0+000 de început al autostrăzii este o pozitie impusa in plan si spațiu (elevatie impusa) în acest punct realizandu-se conexiunea dintre cele două autostrăzi.

La km 0+400, autostrada se intersectează cu DN2, aici fiind proiectat un sens giratoriu suspendat. Aferent zonei intersecției cu DN2, se gasesc in teren rețele de utilități precum: rețea electrica LEA 20 kV, conducta de gaz DN500 Gherăesti-Drăguşani, rețea electrică LEA 400 kV Roman-Suceava.

După intersecția cu DN2, traseul ocoleşte la Nord localităţile Soci şi Brădeşti prin Pădurea Costişa Vasiloaia, trecând prin Valea Poienița Culmii şi se conectează, la Sud de localitatea Sodomeni, printr-un nod rutier la Autostrada A7. Pentru această zonă (n.r Padurea Costisa) s-a avut în vedere proiectarea unei benzi de circulație suplimentare pe zona de urcare a pantei, aceasta fiind necesară pentru vehicule lente (vehicule grele), în conformitate cu art. 82 din PD162/2002 Normativ privind proiectarea autostrăzilor extraurbane.

În profil longitudinal, soluția tehnică propusă asigură elemente corespunzătoare unei viteze de proiectare de 120 km/h, optimizarea lucrărilor de terasamente şi reducerea impactului asupra pădurii existente în amplasament în principal prin execuţia unui viaduct cu lungimea de 820 m şi a două structuri cut&cover. Aceste structuri prezintă avantajul că după execuție se poate realiza reîmpădurirea zonei afectate, zona de cut&cover asigurând în acelaşi timp şi un spațiu care va permite trecerea animalelor de o parte şi de alta a autostrăzii. După ce traversează calea ferată la km 11+500, s-a proiectat un nod rutier trompeta simpla care asigură legătura cu drumul județean DJ208. Traseul merge mai departe către Est şi traversează râul Siret cu un pod având lungimea de 520 m şi se îndreaptă către localitatea Târgu Frumos.

Autostrada traversează cu un pasaj peste linia CF 606 Pașcani – Podu Iloaiei în dreptul poziției km 25+450, iar la km 26+580 drumul national DN28A supratraverseaza autostrada peste structura cut&cover proiectata pe autostrada. S-a luat în considerare devierea temporară a DN28A pe perioada execuției structurii şi repunerea acestui drum pe amplasamentul iniţial după finalizarea structurii.

Tronson 2 – Târgu Frumos (DN28B) – Lețcani (DN28)

Traseul, după ce ocoleste pe la Nord localitatea Tg. Frumos, la km 30+800 la intersecția cu drumul DN28B s-a proiectat un nod rutier care va asigura legătura cu orașul Târgu Frumos.

Proiectantul a luat în considerare existenţa în zonă a 3 conducte magistrale de alimentare cu gaz, traseul autostrăzii fiind proiectat la o distanţă considerabilă faţă de aceste conducte, iar în situaţia intersectării, s-a avut în vedere devierea/ protejarea conductelor. Aferent zonei se găsesc rețele de utilități, precum: conducta de gaz proiectată DN700 Gherăeşti-Lețcani, conducta de gaz tehnologică DN400 Tg. Frumos-Hârlău, rețea electrică LEA 20 kV Tg. Frumos-Hodora, rețea electrică LEA 110 kV Tg. Frumos-Podu Iloaiei.

Dupa intersecția cu drumul comunal DC116 la km 39+360, autostrada traversează valea Bălţaţi prin intermediul unui viaduct apoi traverseaza Movila Hirtopeanu. Linia roșie a autostrăzii a fost proiectată într-un debleu cu adâncimea maximă de 25 m, fiind propusă o structură de tipul cut&cover pentru limitarea amprizei lucrărilor şi asigurarea continuităţii unui drum local de exploatare agricolă.

Linia roșie traversează Movila Hirtopeanu la km 40, unde adâncimea liniei roşii este între 15-25 m. Pe baza informațiilor din Raportul Geotehnic Preliminar, despre natura terenului şi riscul de alunecări, a fost considerat ca o săpătură deschisă cu adâncimi între 15-25 m, ar rezulta în probleme majore de stabilitate, motiv pentru care a fost propus tunelul cut & cover.

După ce este ocolit orașul Târgu Frumos, autostrada se desfășoară pana la Lețcani pe partea stânga a lui DN28, trecând printre localităţile Valea Oilor şi Bălţaţi, ocolind pe la Nord localitatea Sârca. În intervalul km 40+000 – km 47+000, traseul autostrăzii intersectează DC115, iar în vecinatate se află următoarele rețele de utilități: rețelele de gaz DN300 zona Razboieni I şi II, rețele electrice 110 kV Tg. Frumos-Pod Iloaiei, 220 kV-FAI-Suceava.

După ce ocoleşte pe la Nord localitatea Podu Iloaiei, în dreptul poziției km 50+100 se va realiza un nod rutier tip trompetă simplă care face conexiunea autostrăzii cu DN28 la Vest de Podu Iloaiei. În această zonă, traseul a fost ales astfel încât să fie ocolită rețeaua de gaz Gherăieşti – Iași (Fir I, II); Gherăieşti-Lețcani DN 700 (conducta proiectată).

După localitatea Podul Iloaiei, traseul autostrăzii ocoleşte un baraj de acumulare, iar la km 53+780, rețeaua de gaz Gherăieşti-Iași (Fir I, II); Gherăieşti-Lețcani DN 700 (conducta proiectată). Rețeaua electrică LEA 110 kV dublu circuit FAI-Suceava (Tg. Frumos – Podul Iloaiei) este intersectată de autostradă în dreptul km 53+875.

Pentru realizarea unei conexiuni a autostrăzii cu Municipiul Iași s-a propus la partea de nord-vest a localității Lețcani un nod rutier care facilitează accesul în partea de vest a Municipiului Iași, realizând conexiunea cu drumul național DN28 şi Varianta Ocolitoare VO28D, prin intermediul unui drum de legătură.

In urma discuţiilor cu factorii de răspundere ai comunei Lețcani şi ţinând cont de investiţiile existente şi în curs de dezvoltare din zona respectivă, s-a propus revizuirea traseului drumului de legătură pe la Sud de Lețcani. Astfel, va traversa calea ferată, va merge paralel cu râul Bahlui şi va urma traseul spre LețcaniVest, urmând a face legătura cu VO28D şi traseul „Varianta de Ocolire a Municipiului Iași – Etapa 1-Varianta Sud Obiect 4 – Varianta de trafic uşor şi penetraţie Cartier Dacia”.

Traseul Variantei de Trafic Uşor cu lungimea de 8.175 km se înscrie între Str. Cicoarei şi Str. Ioan Berindei până la intersecția cu Şoseaua Nicolina şi a fost stabilit în anul 2006, beneficiarul fiind CNAIR prin intermediul DRDP Iași, varianta de trafic uşor fiind prezentată în cadrul Master Planului General de Transport.

Drumul de legătură Lețcani – DN28 – VO28D va avea câte două benzi de circulație pentru fiecare sens, fluxurile de trafic fiind delimitate printr-un parapete median de tip New Jersey. Conexiunea drumului de legătură cu DN28 se va realiza prin intermediul unui nod de tipul “trompeta simpla”, iar legătura cu VO28D se face prin intermediul giraţiei existente pe VO28D.

Tronson 3 – Lețcani (DN28) – DN24C
De la km 62+000, traseul autostrăzii se îndreaptă spre Nord-Est şi intersectează următoarele rețele de utilități: rețeaua de gaz Mogosesti-Lețcani DN400, rețeaua de gaz IașiUngheni DN500, rețelele electrice LEA 110 kV şi LEA 220 kV FAI Suceava. După nodul rutier cu DN28, traseul continuă către nord de localitatea Lețcani, apoi se îndreaptă către localitatea Bogonos şi Tăuteşti, intersectează drumul județean DJ282 şi mai departe se deplasează către localitățile Rediu şi Vânători.

Alegerea traseului pe această zonă s-a făcut ţinând cont de faptul că la nord de orașul Iași dezvoltarea localităţilor s-a făcut liniar, în lungul drumurilor judeţene şi comunale care fac conexiunea cu Municipiul Iași. Pentru această variantă, proiectantul a ales un traseu astfel încât viitoarea autostradă să nu interfereze cu zone în care s-au dezvoltat construcţii de locuinţe, fiind evitate astfel mai multe demolări de locuinţe. Totodată, s-a preferat ocolirea localităţilor, deoarece traversarea unei zone locuite ar avea un impact negativ asupra calității vieţii prin creşterea nivelului de zgomot şi noxe.

Pentru minimizarea impactului pe care l-ar putea avea autostrada asupra ariilor naturale protejate au fost proiectate, în lungul traseului, o serie de viaducte sau structuri cut&cover, acest tip de lucrări vor contribui la reducerea gradului de perturbare a ariilor naturale protejate, fiind asigurate treceri de-o parte şi de alta a autostrăzii, de asemenea fiind prevăzute panouri fonoabsorbate pentru reducerea nivelului de zgomot cauzat de traficul vehiculelor de pe autostradă.

La nord de localitățile Rediu şi Vânători, la intersectia cu DJ282, km 70+100 se realizează un nod rutier astfel încât să se poată face legătura cu drum județean DJ282, drum care face legătura între oraşele Iași şi Suceava.

După ce trece pe la Nord de localitățile Rediu şi Vulturi, traseul autostrăzii trece prin Valea Olarilor, Dealul Olarilor, Valea Moimeşti, intersectează DN24C, iar apoi DN24, unde se realizează un nod rutier

Tronson 4 – DN24 – Pod Ungheni
După nodul rutier cu DN24, traseul autostrăzii se îndreaptă către Ungheni, traversează pârâul Ciric, Pădurea Cilibiu, trece printre localitățile Grădinari şi Cilibiu, iar apoi spre Sud Est către localitatea Golăeşti astfel încât la capătul traseului se conectează cu podul peste Prut.

Pentru viitoarea conexiune cu Aeroportul Iasi si Spitalul Regional Iasi a fost propusa solutia de conexiune cu un nod rutier tip trompeta simpla, amenajarea acestuia a fost facuta pentru o viteza de proiectare de 50 km/h. La km 91+300 se propune un nod rutier astfel încât traficul aferent DJ249 să poată fi conectat cu autostradă. Legătura cu drumul județean DJ249 poate reprezenta o soluţie de legătură cu Varianta Ocolitoare Iași Est pe relaţia DN24 (Schitu Duca) – Comana – Tutora – Ungheni. Sectorul 4 al autostrăzii Târgu Mureş – Iași – Ungheni se sfârşeşte la km 93+27, fiind asigurată conexiunea cu podul peste râul Prut.

0 0 votes
Article Rating


Articolul precedentApaVital isi mai construieste un sediu in Pacurari
Articolul următorMaine se deschide oficial Varianta Ocolitoare Bârlad
Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments