Cum sunt înșelați pasagerii ce zboară cu avioane low cost? Un pilot român avertizează că drepturile acestora sunt încălcate de transportatorii aerieni.
El arată nu numai pasagerii sunt afectați de deciziile companiilor aeriene ci și personalul de bord.
Cum sunt înșelați pasagerii ce zboară cu avioane low cost? Un pilot român avertizează
Pilotul Cezar Osiceanu este de părere că pasagerii sunt descurajați de companiile low cost să facă plângeri sau să ceară biletul înapoi atunci când, de exemplu, deși avea locul plătit și confirmat, nu poate accesa cursa din cauza vânzării biletelor peste numărul de locuri.
Iar astfel de situații se întâlnesc frecvent la porțile de îmbarcare. Iar dacă oamenii vor să facă plângeri telefonice sunt repede descurajați cu suprataxare sau, în cazul în care cineva vrea să cheltuiască bani pentru a-și face dreptate, la multe numere de telefon puse la dispoziție nu răspunde decât robotul sau nici chiar acesta.
”Până la introducerea legislației minime obligatorii referitoare la drepturile pasagerilor aerieni toată problema era privită fie ca un moft al ambelor părți implicate, transportator și pasager, fie un vis prea îndepărtat.
Odată cu realizarea unui set minim de drepturi ale pasagerilor transportatorii aerieni au încercat și reușit parțial să își creeze și dezvolte mijloace proprii sau de grup pentru apărarea profitului lor.
Apariția segmentului de tip low cost a creat o presiune și mai mare asupra legiuitorului/lor, pasagerilor și sistemului în sine, deoarece a domnit legea junglei mult timp în domeniul drepturilor pasagerilor
Una dintre măsurile luate de în special de către companiile low cost a fost aceea de a tăia radical pasagerului orice cale de comunicare a unei reclamații telefonice prin folosirea unor numere de telefon la care de obicei nu răspunde nimeni în afara robotului. În plus prin tarifele de suprataxare orice apelant este convins urgent să renunțe singur!
O altă modalitate a fost aceea de a nu înapoia banii pentru biletul achitat și de a oferi alt bilet la o altă dată și/sau ruta.
O practică zilnică este aceea a vânzărilor de bilete peste capacitatea avionului ceea ce a produs și produce numeroase scandaluri la porțile de îmbarcare.
Nimeni nu ar vrea să fie în pielea unui pasager cu bilet achitat și confirmat care rămâne pe jos din cauza vânzării de bilete peste capacitatea de transport a avionului nu-i așa?
Din păcate pasagerii continua să nu își cunoască drepturile și să încerce a se organiza cumva o ripostă împotriva abuzurilor atât de frecvente ale transportatorilor aerieni de orice fel și mărime”, a explicat pilotul.
Cezar Osiceanu amintește că site-ul INFOCONS a pus la dispoziție aceste drepturi ale pasagerilor legiferate până în prezent dar nu este îndeajuns. Cum nici companiile specializate în obținerea de despăgubiri de la transportatorii aerieni nu reușesc reușesc să facă mare lucru.
Pilotul este de părerecă ar fi nevoie de apariția unui ONG care să apere drepturile pasagerilor.
Scaune incomode, apă scumpă, mâncare puțină
Pilotul Cezar Osiceanu vine cu un exemplu concret.
”De câteva zile compania low cost WIZZAIR a anunțat cu surle și trâmbițe deschiderea cursei de Londra – Jeddah (in Arabia Saudita), adică opt ore de zbor continuu cu avionul Airbus 321 LR sau XLR configurat
low cost adică cu spațiile între scaune denumite popular “tip cu genunchii la gură” și cu scaune fixe ale căror spătare nu se pot da pe spate!
Și acum haideți să facem împreună un exercițiu de imaginație și să ne închipuim ca din cauze meteo pe parcursul zborului de la Londra la Jeddah sau invers va trebui să stăm pe scaunele acestea tari precum băncile din parc, fără să putem să ne întindem picioarele și fără
să ne putem relaxa coloana lăsând spătarul scaunului pe spate, minim 2-3 ore în continuu!!
Interesant nu-i așa?”, comentează pilotul Osiceanu.
El mai arată că paradigma primordială s-a schimbat din “Safety first” în “Money first” adică din “Siguranță înainte de toate” în “Banul primează” iar primele victime sunt chiar pasagerii adică obiectul principal al sistemului.
”Astfel companiile producătoare de avioane în goana lor după profit, au “lungit” fuselajele variantelor standard avioanelor construite și verificate ceea ce a creat drame gen prăbușirile avioanelor Boeing 737 MAX, ATR 72-500 și 600 etc .
Preluând ideea din zbor, companiile aeriene au introdus la bord, în complicitate directă cu producătorii de avioane și sub umbrela politică protectoare asigurată de autoritățile aeronautice care se fac ca nu văd și nu aud, un număr record de scaune.
Pentru aceasta au eliminat tot ce se putea la bord precum bucătăriile, spațiile de depozitare și mai ales spațiile dintre scaune și mărimea lor”, a explicat pilotul.
El a atras atenția că piloții sunt puși în situația să se hrănească doar cu sandviciuri care nu sunt ținute la frigider deși ar fi trebuit să li se asigure o masă caldă.
Piloții avioanelor low cost sunt puși în situația să se hrănească doar cu sandviciuri care nu sunt ținute la frigider – Foto: Pixabay.com (rol ilustrativ)
”Un efect direct ascuns de către companiile aeriene și de către piloți și însoțitorii de bord mituiți cu câțiva arginti sa tacă și să accepte, este legat de eliminarea bucătăriilor de la bordul avioanelor.
Pentru ca în acest fel nu se poate servi alimentația de întărire prevăzută în legea 223 a personalului aeronavigant din România, sub forma de masă caldă.
Gândiți-vă că dumneavoastră la serviciu aveți o oră pauză de masă, când puteți merge să mâncați undeva sau să mâncați pachețelul de acasă dar unui pilot care face 2 curse pe zi si are un timp total de activitate aeronautică de 12 ore, i se dau doar niște sandviciuri cu pâine cu zahăr, unse cu margarină, cu felii de salam pline de zahăr și E-uri transpirate bine din cauza lipsei la bord a frigiderelor”.
Pilotul mai atrage atenția asupra unui alt aspect destul de periculos.
”Prin vânzarea unui avion cu cat mai multe locuri față de varianta standard se cresc greutățile avionului și consumul, si scad performanțele acestuia.
De aceea rolul autorităților aeronautice este vital dar din păcate acestea intervin serios abia după petrecerea unor catastrofe. Uitați-vă doar câte interdicții a dictat FAA (Autoritatea Aeronautică Americană) împotriva constructorului american Boeing pentru defectele descoperite la avioanele B737 MAX dar abia după cele două catastrofe petrecute cu aceste avioane”, a mai spus acesta.
De asemeena, a adus în discuție și faptul că la bordul avioanelor low cost apa este extrem de scumpă: ”doar 5 euro o sticluță de 250 mililitri”. ”Așa că ce te faci dacă ai de stat șase sau șapte ore în avion acolo unde corpul se deshidratează mai tare decât la sol, cișmele publice nu sunt montate ca pe stradă si apa de la toalete se duce val vârtej când sunt la bord peste două sute de pasageri.
Oare cum vi se pare ideea de a plăti pentru folosirea toaletei la bord, idee avută de celebrul O’Leary, bossul de la RYANAIR ?
Sau cea cu introducerea de locuri în picioare la bordul avioanelor, alta idee incalificabilă a aceluiași personaj?”, punctează pilotul.
De ce este importantă distanța între scaune?
El a apreciat că este nevoie de o legiferare în ceea ce privește distanța între scaune. Deși nu scrie nicăieri care ar trebui să fie distanța standard, aceasta este importantă mai ales când este nevoie de evacuare de urgență.
”În lupta pentru supraviețuire pasagerii nu mai țin cont de nimic și se dau lupte grele la propriu pentru ieșirea din avion.
Și nu uitați ca timpul alocat pentru evacuarea oricărui tip de avion de pasageri indiferent de numărul lor este de doar 90 de secunde!
Toate companiile sunt obligate să facă periodic antrenamente de evacuare de urgență în care să se exerseze procedurile standardizate doar ca “pasagerii” sunt de fapt piloți și însoțitori de bord care știu ce trebuie să facă, sunt familiarizați cu interioarele și ieșirile de urgență etc!!
Cazul pilotilor companiei spaniole low cost Vueling, care au plecat primii din avion de frica unui posibil incendiu datorat scurgerilor de petrol în timpul alimentării avionului cu pasageri la bord a șocat întreaga lume, și ne arată multe lucruri rele.
Pentru ca din dorința comercială de a se reduce timpul de turn-around ( timp necesar efectuarii operațiunilor de debarcare/îmbarcare a pasagerilor, de curățenie și realimentare a avionului, etc) operațiunile de îmbarcare/debarcare și realimentare se desfășoară concomitent.În cazul unui accident sau incident pe timpul alimentării cu petrol care s-a necesite evacuarea pasagerilor începe circul la propriu. Pentru ca până se dă alarma de jos în cockpit, se verifică situația și se dă comanda de evacuare, încep pasagerii să realizeze situația și să înceapă evacuarea mulți încercând să ia și gențile și papornitele din dotare etc trece timpul și toate acestea pentru circa 5-10 minute în plus!”, a explicat acesta.