Statul român, prin intermediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, a luat decizia de a înființa o nouă societate având ca obiect transport feroviar de marfă. Aceasta va avea obligatia de a asigura
transporturile strategice ale statului român.
Potrivit Ministerului Transporturilor, in data de 31.08.2023, pe piața românească, își desfășurau activitatea 39 de operatori de transport feroviar, din care 5 dețin licențe exclusiv pentru transportul de călători, iar 3 dețin licențe atât pentru transportul de călători, cât și pentru transportul de marfă.
În prezent, CFR Marfă deține o cotă de piață de 31,2%, iar încetarea activității creează o oportunitate de înființare a unei noi companii, care să opereze cererea de transport feroviar de marfă.
In nota de fundamentare a actului normativ se mentioneaza ca “apariţia şi manifestarea evenimentelor extraordinare ale anilor 2020 – 2023 impun adoptarea unui ansamblu coerent de măsuri adecvate în toate domeniile, dar mai ales în domeniul transporturilor. Aceste evenimente au relevat nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza mai multe tipuri de transporturi”.
Mai exact noua companie va efectua:
● transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici;
● transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale;
● transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.
“Având în vedere dublul statut al României ca membră a NATO şi a Uniunii Europene, statul român are o serie de obligaţii şi responsabilităţi atât în situaţii de criză cât şi de război ce afectează statele membre ale celor două organizaţii amintite. În plus, statul român se implică activ şi în cazul unor urgenţe umanitare în afara frontierelor naţionale, împreună cu structuri NATO sau UE”, se mai precizeaza in nota de fundamentare.