Ce s-a întâmplat cu șoselele de centură și condiții normale de trafic din Iași promise de autorități? Distanțe mici parcurse în zeci de minute și mult timp pierdut în trafic. Cine îl plătește?

0
1141

Răspunsul este la fiecare șofer sau persoană care circulă în județul Iași pe timp de zi. Timpul și promisiunile au curs lanț în cei peeste 30 de ani de când ieșenii așteaptă o infrastructură rutieră completă așa cum vedem în Vest. Încă mai sunt drumuri de pământ și timpul petrecut în coloanele de mașini se scurge zi de zi, dimneața și după amiaza. Vedem cum traficul din oraș și din afara lui paralizează circulația zeci de minute și autoritățile găsesc scuza unui număr prea mare de mașini sau a unor proiecte care s-au blocat din cauze știute doar de ei.

Realitatea este cea pe care o trăiesc de câțiva ani încoace șoferii din Iași și cei care tranzitează acest județ. Spre exemplu, soluția salvatoare a semafoarelor din Podu Iloaiei a fost, se pare, un mare eșec deoarece pentru câțiva kilometri trebuie să aștepți chiar și câte o oră în coloană. Atât la intrarea în oraș, cât și în afara.

Ce s-a întâmplat cu șoselele de centură și condiții normale de trafic promise de autorități? Distanțe mici parcurse în zeci de minute și mult timp pierdut în trafic. Cine îl plătește?

Singura „scuză” pe care o aduc inițiatorii acestui proiect de semaforizare este faptul că traficul este o problemă de ani de zile în zonă.

S-a tot vorbit o șosea de centură în Podu Iloaiei pentru a decongestiona traficul însă din vară când CNAIR a trimis documentația către Agenția pentru Protecția Mediului (APM) nu s-a mai auzit nimic.

Colac peste pupăză, de la sfârșitul lunii iulie până la finalul lunii septembrie, varianta ocolitoare Podu-Iloaiei s-a scumpit cu aproape 50 la sută.

Pentru un simplu drum de 4,4 kilometri șoferii stau zeci de minute în trafic zi de zi.

Centura ușoară de ocolire a municipiului Iași, un vis frumos dar îndepărtat

La sfârșitul lunii martie 2022, președintele Consiliului Județean Iași, Costel Alexe anunța semnarea contractul pentru serviciile de proiectare a viitoarei Centuri uşoare de ocolire a muncipiului Iaşi.

Mai mult decât atât, el promitea faptul că în 2024-2025 ieșenii vor putea circula pe această rețea de drumuri.

„Aș vrea să le spun tuturor ieșenilor că în 2024-2025 vom avea o Centură ușoară de ocolire a municipiului Iași. Practic, prin acest acest proiect vom reabilita și moderniza aproximativ 73 de kilometri de drumuri, care vor asigura o mai bună mobilitate locuitorilor și vor aduce dezvoltare economică. Împreună cu proiectantul, vrem să identificăm posibilitatea ca prin anumite sectoare de drum să nu mai traversăm intravilanul localităților. Pe lângă beneficiile aduse comunităților din zona metropolitană, Centura uşoară va contribui la fluidizarea traficului în municipiul Iaşi şi implicit va avea un impact pozitiv asupra calităţii aerului’’, a declarat președintele CJ, Costel Alexe.

Varianta ocolitoare de trafic uşor este o reeditare a unui proiect mai vechi, inclus în Masterplanul drumurilor judeţene 2014-2020. Numită atunci Axa 3, centura presupune de fapt modernizarea a trei segmente de drum judeţean: DJ 248B, DJ 248C şi DJ 248D, la care proiectul adoptat anul trecut în Consiliul Judeţean a mai adăugat câţiva kilometri pe DJ 249A, între Holboca şi intrarea în municipiul Iaşi.

Autostrada A8 va salva Moldova

Fără o lege în Parlament, A8 ar fi rămas doar un proiect. Saptamana trecuta, Guvernul a aprobat indicatorii tehnico economici pentru constructia autostrazii Târgu Neamț – Iași – Ungheni, parte din A8.

De-a lungul timpului au existat nenumarate piedici in implementarea acestui proiect vital pentru dezvoltarea Moldovei. În lungime totala de circa 92  km, aceasta ar trebui să fie finalizată în trei ani.

Traseul acestui tronson se desfășoară pe teritoriul judeţului Iași, având ca punct de începere localitatea Moțca și tranzitând localitățile Pașcani, Târgu Frumos, Podu Iloaiei, municipiul Iași și Ungheni, unde va avea loc conexiunea cu noul pod la nivel de autostradă peste Prut de la Ungheni.

La ultima dezbatere privind stadiul implementarii Autostrazii Unirii, proiectantul a recunoscut ca fara o lege in Parlament, cel mai probabil proiectul A8 ar fi stagnat. In 2018, legea initiata de ieseanul Petru Movila, a fost aprobata de Parlament cu votul a 261 de deputați. Dupa 6 ani, se lucrează doar pe 18% din traseu, 82% fiind în stadiu de planificare si licitare.

Petre Ene, Director Gen. Adj. Companie Proiectare: “Autostrada de la Letcani, am avut o intreaga lupta de a demonstra ceea ce era deja scris in lege, ca trebuie autostrada. Din acest punct de vedere salut actiunea CNAIR in care a spus ca noi avem o lege si trebuie sa respectam legea“.

5 1 vote
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments