Autostrada de 415 kilometri la care se lucrează de 20 de ani. Au terminat până acum doar un sfert

0
103

Patru români din zece sunt nemulțumiți de infrastructura țării noastre. În ultimii 34 de ani nu am fost în stare să construim nici măcar o mie de kilometri de autostradă. Rămânem singura țară din Uniunea Europeană care nu are capitala legată printr-o șosea de mare viteză de vreo țară vecină. În anii electorali politicienii taie panglici, promit noi kilometri de autostradă, apoi caută scuze că nu s-au ținut de cuvânt.

Lucrările de pe primele loturi, inaugurate abia în 2009 și 2010, nu sunt gata, oficial, nici astăzi.

5 ore ar fi trebuit să fac de la București la Cluj Napoca dacă Autostrada Transilvania, începută în 2004, ar fi fost azi gata. Ar fi trebuit să fie, potrivit politicienilor vremii, coloana vertebrală a infrastructurii din Ardeal. 415 kilometri de șosea de mare viteză, care să unească Brașovul de vama Borș. 15 ani aveam atunci. 35 am acum. Autostrada Transilvania are doar 125 de kilometri între Nãdãșelu și Târgu Mureș. Lucrările de pe primele loturi, inaugurate abia în 2009 și 2010, nu sunt gata, oficial, nici astăzi.

În lipsa Autostrăzii Transilvania, cel mai bun traseu de la București spre Cluj mă poartă pe A1, Vâlcea, apoi pe Valea Oltului până la Sibiu.

„Întreaga lună iulie traficul a fost închis aici total pentru defrișările de pe versanți pe unde va trece viitoarea autostradă și vreau să vă întreb pe voi. Nu se puteau face aceste lucrări atunci?”, spune Alex Prunean.

Au frezat tot asfaltul de pe această porțiune, vor pune altul și nu e singurul loc în care se întâmplă, asta dar i-auziți ce fin trec șoferii peste rostul de dilatație. Ajung, în sfârșit, acasă. după mai bine de 8 ore în trafic. Concluzia e simplă: din Cluj-Napoca ajungi mai repede la Budapesta, decât la București.

Suntem la Nadaselu, în Cluj, în cel mai nordic punct al autostrazii Transilvania, exceptând ciotul de 5 km de la Suplacu de Barcău din Bihor. De aici, putem conduce doar pe autostrada până în vama Nădlac 2, pe o distanță de aproape 400 de kilometri numai pe autostradă. Aplicația de trafic îmi arată ca pot străbate această distanță în mai puțin de 4 ore. Ca-n vest, nu?

Și totuși, vestul e încă departe. Autostrăzile A1 și A3 nu-s gata, dar e gata autostrada A10, singura șosea de mare viteză din România care ar trebui să lege. două autostrăzi. Pare că iar am pus carul înaintea boilor. Dar A10 e, de altfel, singura autostradă construită și finalizată integral în ultimii 30 de ani în România. Aici, spațiile de servicii sunt îngrijite, toaletele sunt curate, iar în parcare ești întâmpinat cu miros de flori naturale.

„Nu facem mare lucru în afară de a ne da interesul să fie curat, să amenajăm cu flori. Schimbă florile fața. Clar că schimbă! O spun oamenii care trec pe aici”, Silvia Boloș, angajat spațiu de servicii.

Totuși, sunt nevoit să recunosc că suntem fericiți în Ardeal. Am recuperat mult în ultimii ani și avem deja 566 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres.

Un drum cu mașina de la Iași la Cluj, străbătut în 7 ore

Aici la Turda, locul în care se intersectează autostrăzile A3 și A10 vedem și beneficiul economic adus de drumurile de mare viteza. În ultimii ani, cele mai mari magazine și-au deschis aici centre logistice uriașe, pentru că pe autostradă pot livra marfă în timp scurt în orice loc din țară. Așa se face că acum, terenurile mari din apropierea nodului rutier sunt o mină de aur, pentru că sunt foarte greu de găsit.

„Când te uiți pe harta șoselelor de mare viteză din România, Carpații arată ca o graniță între est și vest. La dreapta lor, în Moldova, singurii kilometri de autostradă îi găsești azi la Bacău”, spune Clara Mihociu.

Ciotul de autostradă gata e, de fapt, centura Bacăului, inaugurată cu fast de președintele Klaus Iohannis, în urmă cu 4 ani, cu doar 4 zile înainte de alegerile parlamentare.

„Ne vom ține de cuvânt iar, până la sfârșitul anului, se vor da în circulație 130 km. E pentru prima oară când se face dreptate în Moldova. După 30 de ani, în sfârșit vorbim de investiții evidente”, a declarat Marcel Ciolacu, prim-ministrul României.

„Despre autostrada A8, cea care urma să lege Moldova de vestul țării, s-a discutat prima dată în 2007. Patru ani mai târziu, era gata și un prim studiu de fezabilitate. Dar care nu a fost niciodată implementat. Abia în 2016 au apărut ca promisiuni pe harta viitoarelor autostrăzi atât A8 cât și A7. La aceasta din urmă, au început lucrările în urmă cu aproximativ un an și jumătate. Chiar aici ar urma ca cele două autostrăzi să se intersecteze. Când, nu se știe. Pentru că, deocamdată, A8 nu este gata nici măcar pe hârtie”, spune Clara Mihociu.

„Ce putem spune că înseamnă autostrada pentru Moldova? Ce putem spune că înseamnă apa pentru viață. E similar. Pentru că tot ce înseamnă dezvoltare e legat de infrastructură. Să traversezi de la Iași până la Oradea 126 de localități nu-i totuna cu a merge pe autostradă”, spune Paul Butnariu, președintele Camerei de Comerț și Industrie Iași.

Asa se face că dacă aș vrea să merg la Cluj, un drum cu mașina de la Iași mi-ar lua 7 ore. Depinde și cât de mult voi sta în așa-zisa „coloană a infinitului” de la Podul Iloaiei. Un blocaj care exasperează zilnic mii de șoferi. Pe drumul gâtuit, cu titulatura de șosea europeană, numeri cu zecile crucile celor care și-au pierdut viața din cauza accidentelor. Suntem sătui de promisiuni, în Moldova. Și totuși asta auzim, în fiecare an electoral.

„Nici brașovenii n-au avut noroc! Suntem legați de restul țării de șosele cu o singură bandă pe sens. Spre București, Sibiu, dar și spre Târgu Mureș, Bacău sau Câmpulung – e peste tot la fel”, spune Claudiu Loghin.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments