TikTok a desfiintat recent mai multe retele de conturi care au incercat sa interfereze cu alegerile din Romania, au declarat marti directorii companiei, unele dintre acestea fiind eliminate inca de vineri, informeaza Politico.
Compania a depus marti marturie in fata Parlamentului European pentru a contracara acuzatiile potrivit carora nu a gestionat in mod corespunzator continutul politic legat de alegerile prezidentiale in curs din Romania. Primul tur, desfasurat luna trecuta, a condus la o victorie surprinzatoare a unui candidat ultranationalist cu o prezenta puternica pe TikTok.
Directorii TikTok au dezvaluit ca au eliminat ceea ce au considerat a fi doua retele care vizau alegatorii romani si o retea cunoscuta pe care o legasera anterior de Sputnik, organ media sustinut de Kremlin, care aparuse din nou pe platforma sa.
Toate aceste campanii au fost intrerupte vineri, 29 noiembrie – intre primul tur al alegerilor prezidentiale si votul parlamentar de duminica, 1 decembrie.
Doua tentative au fost lansate chiar din Romania, a declarat TikTok. O retea de 78 de conturi cu 1.781 de urmaritori a incercat sa il promoveze pe ultranationalistul si extrema dreapta Calin Georgescu, iar o alta de 12 conturi a incercat sa il promoveze pe candidatul independent Mircea Geoana.
Retelele au fost „foarte, foarte mici”, lansate din Romania, vizand un public romanesc, a declarat Brie Pegum, Global Head of Product for Authenticity & Transparency de la TikTok.
Campania Sputnik a inclus 11 conturi cu aproape 140.000 de urmaritori. TikTok a declarat ca eliminarea a facut parte dintr-o operatiune obisnuita si nu a avut neaparat legatura cu Romania. Sputnik a fost interzis pe platforma din cauza tentativelor de manipulare, dar noi conturi sunt infiintate in mod regulat.
In septembrie, TikTok a intrerupt deja o retea de 22 de conturi care incercau sa tinteasca publicul roman cu dezinformari si „sa promoveze naratiuni critice la adresa actualului guvern roman”, a declarat compania la momentul respectiv.
TikTok este analizata pentru modul in care a gestionat primul tur al alegerilor prezidentiale din Romania, care l-a propulsat pe ultranationalistul si extremistul de dreapta Calin Georgescu spre victorie, partial datorita unei cresteri tarzii si explozive a numarului de vizualizari ale continutului sau TikTok.
TikTok si-a aparat cu vehementa abordarea electorala in timpul audierii din Parlamentul European. Caroline Greer, principalul lobbyist al companiei la Bruxelles, a declarat ca aceasta are 95 de moderatori de continut romani si a sustinut ca numarul moderatorilor locali este mai mare decat al altor platforme.
Cercetatorii si autoritatile de reglementare si-au exprimat suspiciunile ca retelele de conturi false sau influenceri platiti au contribuit la cresterea mesajelor lui Georgescu pe platforma.
Autoritatile romane au solicitat Comisiei Europene sa investigheze daca societatea respecta legislatia UE privind social media, care prevede ca societatile trebuie sa evalueze si sa atenueze riscurile pentru integritatea alegerilor. Comisia a adresat intrebari TikTok ca parte a unei anchete in curs privind politicile de moderare a continutului companiei si asteapta un raspuns pana la jumatatea lunii decembrie.