Marcel Ciolacu a declarat, in discursul prin care a cerut votul de investitura al parlamentarilor, ca „votul de protest al romanilor” ar fi fost cauzat de faptul ca angajatii la stat o duc extrem de bine si au parte de prestigiu social, pe cand alte categorii sociale cu un nivel economic similar nu au parte de acelasi statut social.
„Eu am inteles insa votul de protest al romanilor. Nu cred ca este un vot generat de saracie, asa cum s-a spus. Si am vazut reputati analisti care au pus degetul pe rana: Romania nu mai este o tara saraca!
Problema nu e una de inegalitate, ci de inechitate intr-o Romanie care s-a trezit intr-o noua realitate economica si sociala, cu o clasa de mijloc care creste constant. Si imi permit sa citez acum dintr-o asemenea analiza care mi-a atras atentia pentru ca surprinde exact esenta problemei.
In interiorul clasei economice de mijloc avem o categorie minoritara (si din ce in ce mai minoritara) cu putere economica si cu prestigiu social, si o categorie majoritara (si din ce in ce mai majoritara) cu o putere economica cel putin similara, dar lipsita complet de prestigiu social. Iar puterea economica nu rabda prea mult timp sa fie lipsita de prestigiu social. Cand esti sarac, rabzi. N-ai incotro. Dar cand nu mai esti sarac, nu mai rabzi. Inegalitatea poate fi suportata, dar inechitatea intre egali, nu!
Iar concluzia este ca, in Romania, prestigiul social – cu toate beneficiile care decurg din el – apartine exclusiv clasei educate.
Aceasta este realitatea care ne-a scapat tuturor. Si sunt primul care isi cere iertare romanilor pentru asta! Nu poti cladi o societate echitabila in care oamenii capata mai multa putere economica, fara a avea insa si recunoastere sociala.
De aceea, pe termen mediu, prioritatea acestui Guvern este sa refaca structura economica si sociala a comunitatii. Si sa puna la baza acestui proces respectul pentru munca fiecaruia si, mai ales, pentru modul in care este cheltuit banul public! Cetateanul a servit mult prea mult timp statul. Este timpul ca si statul sa isi faca corect treaba fata de cetatean.
Si voi da un exemplu, cu riscul de a ostiliza anumite categorii, cum ar fi magistratii.
Nu pot sta cu mainile in san dupa decizia Curtii Constitutionale care a eliminat supraimpozitarea pensiilor speciale! O asemenea decizie produce tocmai frustrare si inechitate fata de restul cetatenilor!
De aceea, acest Guvern va cauta solutii pentru a creste in 2025 pensiile mici, pensiile celor care chiar au nevoie de asa ceva. Si de a veni cu o lege a salarizarii care sa nu mai fie despre cat primeste nu stiu cine in plus la salariu, ci de cat castigi in functie de cat muncesti. Iar aici lucrurile trebuie separate foarte clar.
Sporurile si primele nu mai trebuie sa fie o obligatie lunara, cum au ajuns, din pacate, acum. Beneficiile trebuie sa premieze performanta, trimestrial sau anual, exact ca in sistemul privat.
Acesta trebuie sa fie etalonul. Angajatii de la stat trebuie sa isi justifice activitatea prin raportari similare ca in mediul privat. Plimbatul de dosare intre etaje, cafelele si meniul de la bufet nu inseamna performanta.
Vrei spor de fonduri europene 50% din salariu? Atunci trebuie sa atragi maximumul din target. Daca ai absorbtie 1% la finalul lunii, atunci tot 1% din acest spor il vei incasa. Este foarte simplu si corect.
Totodata, trebuie sa ne indreptam foarte rapid catre elaborarea unui nou statut al functionarului public.
In prezent, functionarul public a devenit similar cu cornul abundentei. Asa arata raiul oricarui angajat din Romania: multe zile de concediu pe an, salarii mai mari ca la privat, sporuri fara niciun criteriu de performanta si garantia ca aproape nimeni nu te poate da afara indiferent daca iti faci treaba sau nu. Aceste lucruri trebuie sa inceteze urgent.
Si cred ca trebuie sa incepem de la modul cum ne selectam angajatii la stat. Dupa 35 de ani de la Revolutie, perceptia publica si, deseori, chiar adevarul este ca nu te angajezi la stat decat daca ai o pila. La un ministru, la un primar sau la un sef de institutie. Fix ca in comunism.
Trebuie sa stopam aceasta situatie. Si va propun sa facem asta prin a renunta sa facem angajari la nivelul fiecarei institutii, ci sa organizam o selectie a locurilor de munca de la stat, pe modelul examenelor nationale la rezidentiat, in functie de specific.
Putem face aceasta mare selectie nationala la nivelul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici sau printr-un alt model inspirat din standardele de buna guvernare ale OECD”, a declarat Marcel Ciolacu.
„Romania are nevoie astazi de un guvern deplin functional. Acesta este un lucru asteptat si un semnal puternic pentru investitori, pentru partenerii externi si pentru economia romaneasca. (…) Un obiectiv major al acestui Cabinet este organizarea rapida a alegerilor prezidentiale, in siguranta deplina si transparenta totala. Romanii trebuie sa isi aleaga presedintele intr-un climat normal, nu intr-o realitate hibrida construita in afara tarii, de dusmani ai Romaniei. De aceea, alaturi de colegii mei din Guvern, ma voi asigura ca alegerile prezidentiale vor fi echitabile pentru toti competitorii si ca vointa romanilor – si nu algoritmii retelelor sociale – vor decide presedintele Romaniei”, a mai declarat Ciolacu.