Verdict în cazul celei mai grave vătămări corporale din istoria Iașului – 1 an de operații, spitalizări și imobilizare la pat pentru victima unui bizon cu BMW absolvit de orice vină

0
194

După 5 ani de procese,  4 luni de spitalizare, 80 de zile în care ghipsul turnat a transformat un om normal într-o mumie, alte 6 luni de recuperare medicală și intervenții chirurgicale,  victima unui accident de circulație a obținut o decizie strigătoare la cer a instanței de judecată. Autorul accidentului a scăpat de pedeapsa penală prin prescripție, cât și de plata daunelor morale și materiale care au căzut în sarcina firmei de asigurări. În timp ce victima a învățat de la zero abilitățile de viață, inclusiv să meargă din nou, suferind totodată un impact emoțional sever, bizonul cu BMW se plimbă liber pe străzi, fără să fi plătit cu o clipă de privare de libertate sau un leu pentru gestul său inconștient

La Judecătoria Iași, un dosar penal cu implicări grave a atras atenția opiniei publice. Este vorba despre un accident care a avut loc pe 1 octombrie 2019, atunci când un șofer de BMW, în vârstă de aproximativ 30 de ani, a fost implicat într-o coliziune rutieră soldată cu rănirea gravă a victimei, care se afla pe motocicleta sa. În urma impactului, victima a suferit multiple leziuni care au necesitat spitalizare și tratamente medicale pe termen lung. Deși procesul penal în cazul vătămării corporale a fost deschis împotriva inculpatului, instanța a decis să încheie cazul din cauza intervenirii prescripției răspunderii penale. Astfel, procesul penal pentru săvârșirea infracțiunii de vătămare corporală din culpă a fost închis, însă victima a continuat să caute dreptate pe cale civilă.

Accidentul și fapta imputată

În data de 1 octombrie 2019, la ora 15:45, inculpatul G.M. se afla la volanul unui autoturism BMW X6, pe Calea Chişinăului, la intersecția semaforizată Ţesătura. Conform dosarului de judecată, în timp ce efectua virajul la stânga către bulevardul Primăverii, inculpatul a încălcat reglementările OUG 195/2002 privind circulația rutieră, intrând în coliziune cu motocicleta condusă de victimă, care se deplasa regulamentar pe aceeași direcție. Impactul a avut un efect devastator asupra motociclistului, cauzându-i leziuni grave care au necesitat 100-105 zile de îngrijiri medicale.

În fața instanței, au fost prezentate dovezi clare privind culpabilitatea inculpatului. Înregistrările video din camerele de supraveghere ale Primăriei și ale Biroului de Management al Traficului au surprins momentul impactului, evidențiind clar faptul că inculpatul nu a acordat prioritate motociclistului, încălcând astfel normele de circulație. Declarațiile martorilor oculari, inclusiv ale unui coleg de trafic care a asistat la incident, susțin aceeași versiune a evenimentului. Pe lângă probele video, procesul a inclus și o serie de acte medicale care documentează severitatea rănilor suferite de victima accidentului. Certificatul medico-legal arată că aceasta a suferit o fractură maleolă internă deschisă, necesitând intervenție chirurgicală și o perioadă lungă de recuperare.

Victima a învățat să meargă din nou

În perioada 1 octombrie – 7 octombrie 2019, victima a fost internată la Spitalul Sfântul Spiridon, unde a suferit o intervenție chirurgicală în data de 1 octombrie 2019. După operație, aceasta a fost imobilizată pe o atelă gipsată gambo-podală, iar ulterior a fost externată și imobilizată cu ghips timp de 80 de zile. În această perioadă, i s-a recomandat să nu calce pe piciorul stâng, iar pentru o perioadă semnificativă, între octombrie 2019 și martie 2020, aceasta a beneficiat de concediu medical. În urma accidentului, victima a suferit nu doar leziuni fizice grave, ci și un impact emoțional semnificativ, fiind nevoită să se supună la două intervenții chirurgicale, să rămână imobilizată la pat aproximativ 6 luni și să se deplaseze cu ajutorul cârjelor sau a unui cadru. Acest lucru a presupus, de asemenea, o dependență constantă de ajutorul familiei și prietenilor pentru îngrijire și pentru a se deplasa. După perioada de imobilizare, victima a început un tratament de fizioterapie și kinetoterapie, învățând să meargă din nou. Activitățile zilnice, normale pentru o persoană de vârsta sa, au devenit extrem de limitate, având recomandări stricte de a evita mersul prelungit, statul într-o poziție șezândă pentru perioade lungi, urcatul scărilor, iar ședințele de kinetoterapie au continuat pentru a sprijini recuperarea.

Starea fizică a părții civile a avut un impact considerabil asupra sănătății sale psihice. Ea a trecut prin perioade de depresie, anxietate și frustrare, iar viața de cuplu a fost afectată în mod iremediabil. Mai mult decât atât, activitățile de zi cu zi ale părții civile s-au schimbat complet, de la o persoană activă și plină de energie, la una cu grave dificultăți în a desfășura activitățile de zi cu zi. Chiar și după mai mult de cinci ani de la accident, partea civilă încă resimte dureri fizice și continuă să participe la ședințe de fizioterapie și consiliere psihologică, recuperarea sa fiind departe de a fi completă. Această schimbare dramatică a fost resimțită nu doar pe plan fizic, ci și în viața personală și profesională, iar martorii au confirmat dificultățile întâmpinate de victimă, care se luptă și în prezent cu efectele accidentului.

Responsabilitatea civilă cade în sarcina asigurătorului

Un alt aspect crucial al acestui caz este implicarea asiguratorului, Societatea de Asigurare Reasigurare City Insurance S.A. Potrivit legislației, asigurătorul vehiculului implicat în accident are calitatea de parte responsabilă civilmente și va trebui să acopere prejudiciile provocate prin accident. Pe lângă cheltuielile medicale și psihologice, partea civilă a solicitat daune materiale în valoare de 75.220 lei și daune morale de 125.000 de euro. În acest caz dramatic care a captat atenția opiniei publice, instanța a emis o hotărâre semnificativă privind responsabilitatea civilă a Societății de Asigurare Reasigurare City Insurance S.A. Instanța a admis parțial acțiunea civilă formulată de partea vătămată, obligând Societatea de Asigurare Reasigurare City Insurance S.A. să plătească despăgubiri semnificative. Printre acestea se numără 20.000 de lei pentru cheltuieli de spitalizare, consultații, analize medicale, materiale medicale, transport și ședințe de psihoterapie, sumă ce va include dobânda de referință a BNR calculată de la data constituirii părții civile (30.05.2023); 15.758 de lei pentru contravaloarea motocicletei distruse în accident; 6.533 de lei pentru câștigul nerealizat din muncă, sumă la care se adaugă dobânda BNR și 95.000 de euro, echivalentul în lei la data plății, pentru daunele morale și fizice suferite de victimă, sumă care va fi actualizată cu dobânda legală din momentul rămânerii definitive a hotărârii.

Daune materiale pentru spital și Ambulanță

În același dosar, instanța a admis acțiunile civile formulate de Spitalul Clinic de Urgență „Sfântul Spiridon” și Serviciul de Ambulanță Iași. Astfel, City Insurance a fost obligată să plătească daune materiale pentru serviciile medicale oferite, respectiv 5.606 lei pentru Spitalul Clinic de Urgență „Sfântul Spiridon” și 334 lei pentru Serviciul de Ambulanță Iași. În final, instanța a stabilit ca Societatea de Asigurare Reasigurare City Insurance S.A. să plătească și cheltuielile judiciare ale victimei, în valoare de 24.211 lei. Această sumă include costurile legate de proces, avocați și alte taxe judiciare.

Cazul de față subliniază importanța asigurărilor și a respectării responsabilităților civile în urma unor accidente rutiere grave. Deși procesul penal s-a încheiat pe cale de prescripție, victima a obținut despăgubiri semnificative pentru daunele suferite, dar nu direct din partea celui care i-a răpit un an din viață și a lăsat-o cu sechele fizice și psihice. Acest caz ridică întrebări despre eficiența procesului de despăgubire și despre drepturile persoanelor afectate în urma unor accidente rutiere.  Acest proces penal, deși pare simplu în teorie, se desfășoară într-un context complex, cu multiple implicații juridice, civile și sociale. Accidentele rutiere de acest tip, în care vina este clar demonstrată, ridică întotdeauna întrebări legate de responsabilitatea morală și de justa compensație pentru victimele care trec prin suferință fizică și psihică.

România are cel mai mare număr de morți în urma accidentelor rutiere din întreaga Uniunea Europeană, însă eforturile de creștere a gradului de siguranță în trafic au fost sabotate chiar de către politicieni. Cele mai clare exemple sunt respingerea de către Parlament a proiectului prin care cei care provoacă accidente mortale nu mai pot scăpa de închisoare dacă au condus sub influența alcoolului, a drogurilor sau fără permis, precum și tentativele de atenuare a sancțiunilor introduse în urma modificării Codului Rutier.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments