Cătălin Urtoi: victimă sau escroc? Rețeaua de afaceri cu terenuri din jurul Autostrăzii A8 în impas

0
122

Cătălin Urtoi, președintele  Consiliului de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), a amenințat, într-un registru de teatru ieftin, la cacialma, că își dă demisia din funcție și renunță, implicit, la toate privilegiile conferite de funcție, iar a doua zi și-a triplat indemnizația, la 27.000 lei brut, în anul austerității. Deși există susținători care îl consideră un „luptător” pentru infrastructura Moldovei, există și o serie de semne de întrebare privind legăturile sale cu afaceriști locali și tranzacțiile de terenuri ce se desfășoară în apropierea traseului autostrăzii. Că Urtoi este victimă a unui sistem birocratic sau un escroc mascat rămâne un subiect deschis, ce va necesita investigații suplimentare și o transparență mai mare din partea autorităților.

În ultimele luni, Cătălin Urtoi, președintele Consiliului de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), a devenit o figură tot mai controversată pe scena publică din România. Afirmațiile sale privind blocajele în proiectul autostrăzii A8, care ar trebui să lege estul de vestul țării, dar și accentele sale de nemulțumire față de birocrația guvernamentală și impasurile în realizarea acestui proiect vital, au stârnit atât susținerea unor oameni din domeniul afacerilor, cât și suspiciuni serioase în privința intențiilor sale. Recent, Urtoi a afirmat faptul că  „se întârzie prea mult cu predarea documentaţiei către Consiliul de Administraţie” pentru tronsonul cuprins între Leţcani şi Ungheni, din judeţul Iaşi, motiv pentru care care scoaterea la licitaţie pe SEAP (Sistemul Electronic de Achiziţii Publice – n.r) pentru proiectare şi execuţie este întârziată.

Acum trei ani de zile A8 era o linie pe hartă. Toate loturile montane (din autostrada A8 – n.r) au trecut prin Consiliul de Administraţie şi au ajuns la SEAP. În momentul de faţă este o situaţie mai complicată pe tronsonul Leţcani-Ungheni, unde sper ca în cel mai scurt timp să se ajungă la deblocarea sa, fie că ne place sau nu. În acest moment pe acest tronson există un blocaj. De aceea insist ca şi acest tronson să intre pe un făgaş normal, adică să terminăm această procedură birocratică pentru cele trei loturi ale tronsonului şi să le vedem pe SEAP”, a declarat Cătălin Urtoi.

Un lider blocat într-o bătălie politică?

De-a lungul anilor, Urtoi a devenit un susținător fervent al proiectului Autostrăzii A8, cunoscută și sub denumirea de „Autostrada Unirii”. În ciuda unui început promițător, în care a fost considerat un avocat al infrastructurii și al dezvoltării regionale, în ultima perioadă, Urtoi pare să se afle într-o continuă stare de confruntare cu birocrația statului, dar și cu propriile sale contradicții. Într-un interviu recent, Urtoi s-a plâns de întârzierea predării documentației către Consiliul de Administrație pentru tronsonul Lețcani-Ungheni, un proiect esențial pentru avansarea autostrăzii A8. „Este un blocaj” spunea el, referindu-se la întârzierile care împiedică scoaterea proiectului la licitație. Cu toate acestea, insistă că nu va renunța la susținerea proiectului, chiar dacă ar trebui să își depună demisia din funcție.

Din 2016 mă lupt pentru realizarea Autostrăzii Unirii-A8! Din februarie 2022 fac naveta săptămânal de la Iași la București. Recunosc cu toată deschiderea că OMUL care m-a susținut în toată această perioadă a fost și este actualul ministru al transporturilor, dl Sorin Grindeanu. Nu m-am cunoscut personal cu dumnealui până la momentul în care a luat decizia să-i fiu consilier personal pe infrastructura rutieră a regiunii Moldova din partea ONG-urilor din Iași. Urtoi trebuie dat jos din poziția de Președinte CA CNIR, căci așa vrea un grup în frunte cu directorul general CNIR! Am tăcut până astăzi, dar muncesc prea mult ca să accept astfel de măgării! Sunt un om corect! Nu am venit la București pentru funcții, afaceri sau câștiguri suplimentare! Vreți să mă schimbați din poziția de Președinte CA CNIR?! Ok, nici o problemă! Nu acesta este scopul meu în viață! Eu renunț la poziția de președinte CA, dar la susținerea Autostrăzii Unirii-A8 NU RENUNȚ! Cei mai importanți oameni de afaceri ai României, ai regiunii Moldova și ai Iașului sunt alături de asociația HaiCaSePoate, o asociație puternică și care mă susține! Acești oameni de afaceri au decis să contribuie la efortul colegilor mei din asociație cu o sponsorizate concretă la început de an, iar colegii din asociația #HaiCaSePoate au direcționat acești bani către achiziționarea unei mașini Toyota Hilux pentru a-mi ușura activitatea de teren și deplasările Iași-București”, a spus Urtoi.

O „mărturie” a unei susțineri neobișnuite

Acest anunț destul de ciudat, că „cei mai importanți oameni de afaceri ai regiunii Moldova” sunt alături de asociația #HaiCaSePoate pe care o reprezentă, vine în contextul acestui blocaj și scoate la iveală legături suspecte. Unul dintre acești oameni de afaceri este Elvis Mocanu, un consilier PSD la Rediu, despre care se spune că a achiziționat terenuri pe traseul viitoarei autostrăzi A8. Mocanu a plătit aproape două milioane de lei pentru aproape 7 hectare de teren în zona Horlești, pe lângă viitorul traseu al autostrăzii. Firma Mocanu A. Florin Întreprindere Individuală a achizițional acest teren de la Residence Breazu SRL, societate controlată de Pierluigi Piselli și Laura De Luca. Afacerea a fost parafată în anul 2022 când deja se știa de proiectul autorutei care va străbate Iașul.  În plus, este de menționat că Mocanu a fost și un susținător important al asociației #HaiCaSePoate, care îl sprijină pe Urtoi. Această legătură între Urtoi și afaceriști locali a ridicat semne de întrebare în privința transparentizării acestor tranzacții, având în vedere că ele au avut loc pe terenuri care ar urma să fie traversate de autostrada A8.

Un salt în indemnizație într-un an de austeritate

În timp ce Cătălin Urtoi se prezentă ca un apărător al interesului public și al proiectului de infrastructură, el a fost surprins într-un alt moment controversat: în ciuda unei perioade economice dificile, în care majoritatea cetățenilor români s-au confruntat cu înghețarea salariilor și pensiilor, Urtoi și alți membri ai Consiliului de Administrație al CNIR au solicitat și au obținut o triplare a indemnizației lor. Cei doi membri ai consiliului de administrație (CA) al Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), Cătălin Urtoi și Marius Sorin Bota, au solicitat și au obținut în Consiliul de Remunerare triplarea indemnizației tuturor membrilor CA ai instituției, de la 8.591 lei la 27.000 lei brut.  Acest demers a fost cu atât mai scandalos cu cât Guvernul promitea controlul cheltuielilor și austeritate în contextul economic dificil.

Urtoi, un „politician de carieră” sau un „escroc” mascat?

Cine este, de fapt, Cătălin Urtoi? Pe lângă carierele sale în domeniul infrastructurii și relațiile sale cu politicienii, Urtoi are un trecut controversat. De la a fi consilier al fostului ministru Lucian Bode și până la a deveni o figură controversată în politica PSD-ului, Urtoi a avut un parcurs plin de semne de întrebare. De-a lungul anilor, Urtoi a încercat să-și construiască o imagine de „apărător al interesului public”, dar s-a aflat de mai multe ori în conflict cu diverse asociații civice, fiind acuzat de faptul că și-ar fi folosit funcțiile publice în scopuri personale.

“Urtoi nu a avut niciodată susținerea tuturor asociațiilor civice din Iasi. Cele mai vechi asociații sunt MVA (Moldova vrea autostradă –  singura care are un cod etic care impune lipsa reacțiilor politice) și Împreună pentru A8, ultima fiind cea care l-a repudiat pe Urtoi, după ce acesta a candidat la primărie cu un mesaj pro PSD. Ca să își păstreze senzația că are susținerea asociațiilor civice, va pus bazele unei alte asociații civice #haicasepoate, care a finalizat demersurile juridice abia anul trecut. MDM este a patra structura cu rol civico politic, care inițial a fost de acord cu susținerea lui Urtoi dar după apropierea acestuia de PSD, s-a delimitat de el. Urtoi este astăzi un produs 100% PSD, singurii “civici” care îl susțin sunt cei de la #haicasepoate”, susțin activiștii pro -autostradă.

În acest context, susținerea sa pentru proiectele de infrastructură a fost pusă sub semnul întrebării, având în vedere suspiciunile legate de afaceri, terenuri și contracte.

Cătălin Urtoi este, fără îndoială, o figură controversată, prinsă între imaginea sa de apărător al proiectelor de infrastructură și afacerile din jurul acestora. În timp ce susține vehement autostrada A8, iar interesele sale politice și economice par să se intersecteze cu acest proiect, este tot mai greu să se discearnă dacă intențiile sale sunt cu adevărat pentru binele public sau pentru câștiguri personale.

Deși există susținători care îl consideră un „luptător” pentru infrastructura Moldovei, există și o serie de semne de întrebare privind legăturile sale cu afaceriști locali și tranzacțiile de terenuri ce se desfășoară în apropierea traseului autostrăzii. Că Urtoi este victimă a unui sistem birocratic sau un escroc mascat rămâne un subiect deschis, ce va necesita investigații suplimentare și o transparență mai mare din partea autorităților.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments