Primăria Iaşi a achitat o treime din valoarea creditelor contractate în ultimii 10 ani. În acest moment, municipalitatea are în derulare nu mai puţin de 11 contracte de credit. Toate împrumuturile au fost făcute la diferite entităţi financiare în perioada martie 2005 – iulie 2013. În total, este vorba de peste 142 milioane euro, la care se adaugă costuri de aproape 21 milioane euro (dobânzi, comisioane), arată „Ziarul de Iași”.
Din finanţarea rambursabilă, Primăria mai are de returnat peste 90 milioane euro. Mecanismele de finanţare alese de-a lungul timpului de către municipalitate au permis acesteia să amâne plata de rate, achitând doar unele dobânzi şi comisioane aferente creditelor.
Într-o situaţie centralizată a împrumuturilor dată publicităţii, Primăria informează doar despre plăţile făcute din principal. Astfel, pe lângă cele 90 milioane euro, instituţia trebuie să mai achite şi alte costuri. Raportând întreaga valoare a creditelor (aproape 163 milioane euro) la numărul de locuitori ai Iaşului (290.422), rezultă că Primăria a contractat o sumă de 560 euro/ ieşean pentru implementarea unor proiecte de investiţii sau plata de facturi în ultimii zece ani.
Din analiza celor 11 credite reiese că cea mai mare gaură în bugetul local au făcut-o împrumuturile contractate la Dexia (2007), BERD (2007) şi BRD (2011), costurile fiecărei finanţări fiind de ordinul milioanelor de euro.
Cele mai mari credite au fost făcute începând cu 2007, an în care România a aderat la Uniunea Europeană, beneficiind de fonduri nerambursabile pentru investiţii asemănătoare cu cele făcute prin finanţări rambursabile.
Unul dintre cele mai controversate împrumuturi făcute de către Primăria Iaşi a fost contractat la Dexia. Achitarea acestuia s-a realizat prin două emisiuni de obligaţiuni în 2007 de circa 44 milioane euro, din care municipalitatea a efectuat plăţi, până acum, de numai 8 milioane euro. Dobânzile şi comisioanele au ajuns, în cazul acestui credit, la 16,4 milioane euro. Scadenţa creditului, utilizat în mare parte pentru investiţii în infrastructură, este 2027.
Citește mai mult AICI