Acesta a fost onorariul regizorului care a dat copy-paste la Iaşi după un spectacol montat în 2012 la Craiova. Cornişteanu e director la Teatrul Naţional Craiova, existând o frăţie între managerii din ţară. Directorul de la Iaşi, Cristian Hadji Culea, va monta, de exemplu, la Braşov, pe un onorariu confidenţial, după ce şi directorul teatrului de acolo a montat trei piese pe scena Naţionalului ieşean. N-ar fi prima „reciprocitate” a lui Hadji Culea cu Braşovul: în 2012 a mai încasat 2.000 de euro.
Mircea Cornişteanu, directorul Teatrului Naţional din Craiova ar fi primit, potrivit unor surse, suma de 10.000 de euro pentru a pune în scenă “O scrisoare pierdută” la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi.
Braşovul, mon amour
Spectacolul, cu aceeaşi scenografie şi acelaşi decor, a fost jucat şi în 2012 pe scena Teatrului Naţional din Craiova. În ambele cazuri, regizor este Mircea Cornişteanu.
Cum afacerile se fac între prieteni, deşi activitatea din ultima perioadă nu-l recomandă după spusele unor critici de teatru, directorul naţionalului ieşean va monta o piesă pe scena Teatrului „Sică Alexandrescu” din Braşov. Aici are un alt prieten: regizorul şi directorul Claudiu Goga, care, în trecut, a montat trei piese la Teatrul Naţional din Iaşi. La rândul său, Hadji Culea a mai montat o piesă la Braşov, în 2012, încasând 8.475 lei.
Cristian Hadji Culea a înregistrat multe „umbre” în activitatea de la TNI, dar a rămas în funcţie
„Arta nu înseamnă produse în serie”
În ultimii zece ani, practica copy-paste-ului a luat amploare, spun specialiştii în domeniu. „Este o practică în teatrul românesc care nu este întâlnită în alte culturi teatrale din lume. Nu vezi aşa ceva. Arta înseamnă creaţie, ceva nou, unicat, nu replică sau produse în serie”, a declarat Oltiţa Cîntic, critic de teatru.
În 2012, piesa „O scrisoare pierdută” s-a jucat pe scena Teatrului Naţional din Craiova unde director este Mircea Cornişteanu. Trei ani mai târziu, folosind aceeaşi scenografie, aceleaşi decoruri, piesa s-a jucat şi la Iaşi având acelaşi regizor: Mircea Cornişteanu.
„La Craiova, de partea de decor s-a ocupat scenograful Clara Labancz. Or, pe afişul aceleiaşi piese de la Naţionalul ieşean nu apare decât numele celui care a făcut costumele şi <spectacol: Mircea Cornişteanu>. Cum se poate aşa ceva? În definitiv, vorbim fix de acelaşi lucru”, a precizat un critic de teatru.
„De ce să vină Teatrul Naţional din Craiova în turneu cu <O scrisoare pierdută> când domnul Cornişteanu poate s-o monteze în aceeaşi variantă în loc de deplasare?”, este comentariul postat pe pagina de Facebook a criticului de teatru Oltiţa Cîntic.
Regizori terminaţi?
Potrivit specialiştilor în domeniu, practica nu este întâlnită doar la Iaşi, ci şi în alte oraşe. „Acest lucru se întâmplă din cauză că regizorii nu mai au idei, nu mai pot, la care se adaugă faptul că sunt bani uşor de făcut într-un mod mai simplu. Aşa ceva nu este deontologic şi nu putem accepta astfel de practici. Este în fişa postului ca noi, criticii de teatru, să urmărim astfel de practici şi să le aducem la cunoştinţa publicului”, a declarat Oltiţa Cîntic.
Citește și La Muzeul Literaturii se lucrează în familie. Adjuncta lui Dan Lungu și-a angajat soțul la MLR
Alt oraş, alt prieten, alţi bani
Potrivit unor surse, în ciuda faptului că în ultima vreme regizorul de teatru Cristian Hadji-Culea, care este şi directorul Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri”, a pus în scenă din ce în ce mai puţine spectacole, urmează, totuşi, să monteze un spectacol la Teatrul „Sică Alexandrescu” din Braşov, unde director este regizorul Claudiu Goga, apropiat al lui Hadji-Culea.
La rândul său, acesta a pus în scenă trei spectacole la Iaşi. În 2009, Goga a regizat la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” piesele „Made în Est”, în 2011 „Rinocerii”, iar în 2014 „Acasă în miezul verii”. „Ne putem gândi la un schimb între prieteni. Eu te chem pe tine, iar tu mă chemi pe mine. Este o practică nesănătoasă şi un fenomen ce trebuie adus în atenţia publicului. El este cel care trebuie respectat”, a declarat un critic de teatru.
Directorul naţionalului ieşean nu a putut fi contactat pentru a-şi exprima un punct de vedere. „(…) Nu doar copy-paste-urile fac parte din problemă, ci şi montările <originale>. După un eşec colosal cu <Aceşti nebuni făţarnici> la naţionalul de la Cluj, Hadji-Culea a fost invitat din nou să lucreze aici. Ghiciţi de ce”, este un alt comentariu postat pe pagina de Facebook a Oltiţei Cîntic.
„Din punctul meu de vedere, consider plictisitor să tot montezi acelaşi text identic. Eu nu am făcut aşa ceva”, a declarat un regizor contactat de 7EST.
Nemulţumiri printre actorii de la Naţionalul ieşean
Un actor…grăbit
Actorii nu se bucură de prea mare consideraţie din partea regizorilor. Viaţa din spatele scenei nu înseamnă numai aplauze. Când nu există supunere, există sancţiuni din partea conducerii. „Un actor angajat foarte rar poate refuza un rol. Regulamentul interior nu o permite. Iar dacă o va face, va suporta anumite acţiuni din partea conducerii. Actorul, conform regulamentului interior, nu are drepturi. Doar obligaţii. Actorul e ultimul în lanţul trofic. Cel mai prost plătit şi subordonat tuturor. Cine nu este de acord, de preferat e să devină actor cunoscut ori vedetă. Altfel…”, a declarat un actor angajat al Teatrului Naţional “Vasile Alecsandri”.