După aproape patru luni de ieftiniri la pompă, a sosit și momentul neașteptat de șoferi – petroliștii să modifice prețul și în sus. Toate companiile petroliere de pe piața românească au crescut ușor prețurile în această săptămână, cu toate că șoferii se așteaptă, în continuare, la scăderi, scrie Capital.
OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil, Mol și ceilalți jucători de pe piața autohtonă au crescut, în această săptămână, prețurile carburanților cu până la 5-6 bani/litru.
În prezent, stațiile de carburanți la care mai găsești benzină sub 5 lei sunt puține, asta după ce la jumătatea lunii ianuarie prețul celui mai ieftin sortiment de benzină a coborât și sub 4,8 lei/litru.
Dacă până acum piața s-a obișnuit ca Petrom să dea tonul modificării prețurilor, de data aceasta cei de la Lukoil au dat startul scumpirii.
Așa cum reiese de pe site-ul companiei, prețurile medii au crescut cu 4 bani în cazul sortimentelor de benzină și cu 3 bani la motorine. În prezent, prețul mediu al unui litru de benzină comercializat de Lukoil este de 4,94 de lei – sortimentul Euroluk 95, respectiv 5,6 lei sortimentul Ecto Sport 98. Așa cum se poate observa și din imaginea de mai jos, la unele stații prețurile sunt mai mari decât valoriile medii menționate mai sus, întrucât politica Lukoil este ca prețurile să difere de la stație la stație cu +/- 5%.
OMV Petrom și KMG Rompetrol au majorat ieri prețurile cu până la 5 bani pe litru. Acum, la stația de pe Calea Dorobanților, stație Petrom care are printre cele mai mari prețuri din Capitală, benzina Standard 95 se comercializează cu 5,04 lei/litru, iar sortimentul Extra 99, cu 5,51 lei/litru. Una dintre cele mai ieftine stații Petrom din Capitală, aflată sub monitorizarea Capital.ro, practică încă prețuri mai mici de 5 lei la sortimentul Standard 95, așa cum se poate observa din imaginea de mai jos.
În provincie, sunt stații Petrom la care litrul de benzină Standard 95 se comercializează sub prețul de 4,9 lei. Un exemplu în acest sens sunt stațiile din Piatra Neamț.
Compania Mol a majorat prețurile carburanților marți, iar la Rompetrol modificarea a avut loc ieri. Reprezentanții Rompetrol au majorat prețurile cu 5 bani/litru, aceasta fiind prima modificare în sus a prețurilor, după ce Rompetrol Downstream a operat nu mai puțin de 16 scăderi în perioada 18 noiembrie 2014 -27 ianuarie 2015.
De ce a crescut prețul?
Reprezentanții celor două mari companii petroliere de pe piață autohtonă ne-au precizat că unul dintre motivele care a determinat modificarea prețurilor este evoluția cursului valutar leu-dolar.
Conform cursului valutar anunțat de BNR, moneda americană s-a apreciat în acest an față de leu cu aproape 7%. De exemplu, în ultima zi de tranzacționare din anul trecut, referința BNR pentru dolar era de 3,68 de lei, iar ieri moneda americană era cotată de BNR la 3,9258 de lei. Pragul maxim al dolarului în acest an a fost atins pe data de 23 ianuarie, zi în care doalrul era cotat de BNR la aproape 4 lei (3,9980 lei).
Cu toate acestea cotația țițeiului este în scădere abruptă, dacă ne raportăm la cotația maximă din vara anului trecut, atunci când barilul de țiței Brent era cotat la peste 115 dolari. În această săptămână, barilul de petrol a ajuns la sub 50 de dolari, ceea ce înseamnă o scădere de aproape 60%. Ultima dată când Brent-ul era cotat sub 50 de dolari pe bariul se întâmpla în luna mai a anului 2009, când piețele de capital resimțeau din plin efectele crizei financiare care debutase în 2008.
În vara anului trecut, atunci când s-a înregistrat cea mai mare cotație a țițeiului, litrul de benzină se comercializa pe piața din România cu 6,35 de lei.
De la începutul lunii octombrie prețul benzinei și motorinei a scăzut, în unele cazuri fiind operate aproape zilnic ieftiniri, ajungând la jumătatea lunii decembrie la sub 5,3 lei, adică o scădere de peste 1 leu/litru.
Pe fondul evoluției indicatorilor menționați, în perioada 18 noiembrie – 28 ianuarie 2015, Rompetrol Downstream a modificat în scădere prețurile la carburanți de 16 ori, respectiv cu 78 de bani la motorină și 81 de bani la benzină.
Ultima modificare a fost operată pe 28 ianuarie 2015, în crestere cu 5 bani la benzină (prețul mediu în rețea fiind de 5.03 ron) si cu 5 bani la motorină (prețul mediu în rețea fiind de 5.21 ron). De exemplu, din 8 septembrie când barilul de țiței era cotat la puțin peste 100 de dolari, cotația a scăzut la sub 80 de dolari la jumătatea lunii noiembrie. Ieri, cotația se afla sub 49 de dolari/baril.
Potrivit analiștiilor, evoluția dolarului față de euro și inclusiv față de moneda națională se va vedea foarte curând în mai multe produse importate, care se vor scumpi. Printre acestea se regăsesc electronicele și hainele importate din țările asiatice. Și șoferii erau atenționați de analiști, să -și ia gândul de la carburanţi mai ieftini, chiar dacă barilul costă tot mai puţin.
De exemplu, Claudiu Cazacu, analist-șef al XTB România, declara săptămâna trecută la TVR că “dinamica foarte agresivă a dolarului ar putea la un moment dat să determine ca benzina să devină mai scumpă în ciuda faptului că petrolul coboară .”
Benzina fără taxe, mai ieftină decât apa plată
Mai mult de jumătate din prețul plătit de români pentru un litru de benzină sau motorină ajunge la statul român, prin taxe și impozite. Capital.ro scria la începutul acestui an că, potrivit datelor Oil Bulletin, un litru de benzină fără taxe costa la jumătatea lunii decembrie 2,23 de lei, iar litrul de motorină fără taxe avea un preț de 2,54 de lei. Una dintre taxele des majorate este acciza, care a fost crescută an de an, iar din aprilie 2014, Guvernul a introdus și supraacciza de 7 eurocenți, care a avut ca efect scumpirea carburanților cu 41 de bani/litru. Efectul imediat la buget nu a fost însă de creștere a încasărilor, ci de scădere, întrucât s-a redus consumul.
Totuși, la începutul acestui an, premierul Victor Ponta declara, într-o ședință de guvern, că „Vreau să îi rog public pe cei doi miniştri, ministrul Transporturilor şi ministrul Finanțelor, să aibă o discuție, sigur, normală, instituțională între guvern şi companiile private din domeniul combu
stibililor pentru că acciza a rămas ca în 2014, toate taxele sunt ca în 2014, prețul petrolului a scăzut peste tot în lume, numai la noi nu scade. Sigur, nu, prețul este la pompă, nu este făcut de guvern, dar sunt absolut convins că o discuție serioasă cu companiile ne va ajuta să ajungem la un preţ corect şi rezonabil”.
O altă taxă impusă companiilor petroliere și care a avut impact în prețul final al carburanților a fost taxa pe stâlp. În urmă cu două zile, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, declara că aplicarea taxei pe stâlp a coincis cu o creştere a preţului mediu al combustibililor în România spre media europeană.
„Noi ne uităm la evoluţia preţului fără taxe în România faţă de alte state membre şi ce vedem? În mod normal, suntem sub media europeană. Anul trecut, avem un impact al taxei pe stâlp, acesta ne duce undeva la media europeană. Poate să fie coincidenţă, nu pot să vă spun că s-a întâmplat din cauza taxei pe stâlp, dar în orice caz am văzut efectul. După aplicarea taxei pe stâlp, vedem cum preţul mediu al combustibililor în România se duce la media europeană”, a explicat Bogdan Chiriţoiu.
(Sursa: capital.ro)