Trebuie să recunoaştem că, în ultimii ani, calitatea serivicilor în multe dintre service-urile auto româneşti s-a îmbunătăţit simţitor, poate şi datorită atenţiei mai mari a importatorilor de maşini asupra serviciilor post-vânzare. Dar asta nu înseamnă că nu poţi fi încă păcălit în service. Iată şapte modalităţi uzuale prin care poţi fi păgubit.
Service-urile auto autorizate din România şi-au îmbunătăţit mult calitatea serviciilor în ultimul timp, mai ales datorită atenţiei sporite acordate de importatorii auto serviciilor post-vânzare, pe fundalul crizei auto care a dus la scăderea numărului de maşini noi cumpărate. Dar, din păcate, problemele n-au fost eliminate cu totul. Iată 7 modalităţi prin care unii angajaţi din service încearcă să-şi păcălească clienţii. O listă care sperăm să te ajute.
1. Nu înlocuiesc consumabilele
Filtrele de aer, ulei, combustibil sunt cele care îi trimit pe cei mai mulţi clienţi în service, ca parte a operaţiunilor obişnuite de revizie. Din păcate, exact aici se înregistrează şi cele mai multe furturi: pur şi simplu, angajaţii nu înlocuiesc aceste filtre, deşi pe fişă scriu că le-au înlocuit. Dintr-un foc, o pagubă de circa 300 de lei în buzunarul tău. Una este un filtru nou-nouţ, alta e un filtru „curăţat” şi montat în locul lui.
Remediu: marchează discret aceste consumabile cu un marker, astfel vei putea vedea dacă au fost sau nu schimbate. Cere să primeşti piesele vechi.
2. Nu-ţi montează piesele aduse de tine, ci altele
Dacă eşti prevăzător şi vii cu consumabilele de acasă, s-ar putea să te crezi în siguranţă. Nici asta nu e neapărat valabil, pentru că unii mecanici iau piesele tale bune şi le înlocuiesc cu altele, deseori la mâna a doua, pe care le montează pe maşină. Şi păstrează ei piesele noi.
Remediu: la fel ca la punctul 1, marchează discret aceste piese sau notează-ţi seriile lor de identificare. Verifică-le imediat după ieşirea din service.
3. Nu schimbă, de fapt, uleiul
Eşti fericit că ai adus tu singur un bidon de ulei de cea mai bună calitate? S-ar putea să ai surprize, pentru că unii mecanici nu scurg decât o parte din uleiul vechi şi completează cu o parte din uleiul tău nou. Restul rămâne la ei.
Nu fac chiar aşa, dar cam asta e…
Remediu: efectuează acest gen de operaţiuni doar în service-urile în care poţi vedea, printr-un geam transparent, operaţiunile pe care le execută mecanicii. Valabil pentru orice operaţiune de servisare.
4. Nu identifică din primul moment cauza reală a problemelor tale
Cele mai costisitoare „greşeli” de servisare sunt cele care ţin de diagnosticarea incorectă a cauzei problemelor maşinii. Multe service-uri rezolvă problemele în două etape: în prima, îţi înlocuiesc doar anumite piese, considerând că asta e suficient. Evident, problemele reapar foarte repede, iar la a doua vizită în service ţi se şi repară, dar numai după ce tu ai scos deja din buzunar mai mulţi bani. De exemplu, dacă tu ai probleme cu caseta de direcţie, iar ei ţi-o înlocuiesc dar nu rezolvă şi celelalte probleme de pe puntea respectivă, această operaţie poate fi inutilă, pentru că piesele defecte vor afecta şi piesa proaspăt înlocuită.
Remediu: documentează-te foarte bine cu privire la cauzele probabile ale unei anumite probleme înainte să ajungi la service. Dacă rezolvarea cere înlocuirea unei piese foarte scumpe, verifică dacă defectarea acesteia nu ţine, de fapt, de probleme apărute la piese mai ieftine, ignorate voit sau nu de mecanici
5. Se plimbă cu maşina ta ca să „testeze” modificările făcute
Este absolut normal ca mecanicii să dea o tură cu maşina pentru a vedea cum se comportă în urma modificărilor aduse, în special dacă acestea au implicat intervenţii la motor sau trenul de rulare. Dar uneori, mai ales când e vorba de maşini sport sau foarte scumpe, tura durează excesiv de mult sau e făcută cu talpa la podea. În cazuri extreme, unii chiar îşi fac de cap.
Remediu: notează-ţi atent numărul de kilometri şi nivelul de carburant din rezervor înainte să duci maşina în service.
6. Îţi recomandă operaţiuni de servisare inutile
Multe service-uri îţi recomandă operaţiuni de servisare inutile, pe care le adaugă pentru „a fi siguri” că rezolvă problema. Este, dacă vreţi, exact inversul situaţiei de la punctul 4. Intri pentru a rezolva o bătaie la motor, afli că maşina are tot felul de probleme, una mai gravă ca alta. Dacă eşti suficient de fraier, muşti momeala, pentru că, în lipsa unor cunoştinţe tehnice, nu vrei să păţeşti ceva urât din cauză că te-ai zgârcit la bani.
Remediu: documentează-te din nou foarte bine cu privire la cauzele probabile ale problemei tale. Cere să ţi se explice clar şi detaliat de ce este necesară fiecare dintre operaţiunile de servisare propuse.
7. Îţi umflă factura cu piese la suprapreţ
În fine, una dintre cele mai utilizate metode de a te păcăli este umflarea preţurilor pieselor comandate chiar de către service. Unele service-uri chiar impun faptul ca aceste piese să fie comandate prin intermediul lor. Vorbim uneori şi de preţuri duble faţă de ce ai putea comanda singur.
Remediu: cere insistent să vezi exact care sunt piesele recomandate pentru a fi schimbate. Caută singur preţurile acestora şi, pe cât posibil, comandă-le singur. Vei economisi, de multe ori, şi 30% din preţul final. Unele piese nu trebuie să fie noi-nouţe, ci doar în stare bună de funcţionare. Astfel, îţi vei diminua considerabil costurile servisării.
(Sursa: promotor.ro)