Noul Cod Fiscal – „O CACEALMA”. Impozite mai mari decât cele declarate public

0
64

Temerile că noul Cod Fiscal prezentat de Guvernul Ponta se va dovedi un „cadou otrăvit”, par a se adeveri. O variantă actualizată a Codului Fiscal, obţinută de Mediafax, relevă că miniştrii Ponta pregătesc impozite mai mari decât în documentul prezentat iniţial.

 

Potrivit sursei citate, atât impozitul pentru locuinţe cât şi cel pentru terenuri şi maşini au fost majorate.

 

Impozitul pe maşini

Impozitul pe maşini a fost majorat comparativ cu cel anunţat de Guvern în urmă cu o lună, prin creşterea sumelor fixe luate în calcul la stabilirea sumei finale de plată, reiese din documentul citat de agenţia de presă.

 

Pentru autoturismele cu capacitatea cilindrică între 1.601 cm3 şi 2.000 cm3 inclusiv, suma fixă luată în calcul la stabilirea impozitului a fost majorată de la 18 lei/200 cmc la 19 lei/200 cmc, la cele cu capacitatea cilindrică între 2.001 cmc şi 2.600 cmc inclusiv a fost crescută de la 72 lei/200 cmc la 77 lei/200 cmc, iar pentru autoturismele cu o capacitatea cilindrică între 2.601 cmc şi 3.000 cmc inclusiv, suma a fost majorată de la 144 lei/200 cmc la 153 lei/200 cmc, iar pentru cele cu capacitatea cilindrică de peste 3.001 cmc de la 290 lei/200 cmc la 309 lei/200 cmc.

 

Suma fixă luată în calcul la stabilirea impozitului creşte şi în cazul motocicletelor şi autoturismelor cu capacitatea cilindrică de până la 1.600 cm3 (de la 8 lei/200 cmc la 9 lei/200 cmc), autobuze, autocare, microbuze (de la 24 lei/200 cmc la 26 lei/200 cmc), precum şi pentru maşinile de transport marfă.

 

Majorările îi vor afecta şi pe transportatori. Pentru TIR-uri, suma fixă luată în calcul creşte de la 133 lei/an la 142 lei/an pentru maşini cu masa de cel puţin 12 tone, dar mai mică de 13 tone şi două axe, şi de la 517 lei/an-1.169 lei/an la 550 lei/an-1.245 lei/an, majorări similare fiind operate şi pentru celelalte categorii de maşini transport marfă.

 

Impozitul pentru locuinţe

La fel ca în cazul impozitelor pentru pentru maşini şi impozitul ce urmează a fi plătit de proprietarii de locuinţe este mărit, comparativ cu documentul anunţat în urmă cu o lună de Guvern, prin creşterea valorii impozabile în funcţie de care este calculată suma finală de plată.

 

Noul Cod Fiscal prevede creşteri de peste 6% ale valorii impozabile la toate categoriile de clădiri. În consecinţă, valoarea impozabilă pentru o clădire cu cadre din beton armat sau cu pereţi exteriori din cărămidă arsă a crescut de la 935 lei/metru pătrat la 995 lei/metru pătrat, pentru cele dotate cu instalaţii de apă, canalizare, electrice şi încălzire, şi de la 555 lei/mp la 591 lei/mp pentru clădirile fără astfel de instalaţii.

 

Pentru clădirile cu pereţii exteriori din lemn sau piatră naturală şi dotate cu instalaţii, valoarea impozabilă a fost majorată de la 254 lei/mp la 270 lei/mp, în timp ce pentru clădirile similare, dar fără instalaţii, valoarea impozabilă va creşte de la 159 lei/mp la 169 lei/mp. Valoarea impozabilă pentru clădiri-anexă cu cadre din beton armat sau cu pereţi exteriori din cărămidă arsă a fost ridicată de la 159 lei/mp la 169 lei/mp, respectiv de la 143 lei/mp la 152 lei/mp.

 

Pentru clădirile-anexă cu pereţii exteriori din lemn sau din piatră naturală, valoarea impozabilă a fost ridicată de la 95 lei/mp la 101 lei/mp, respectiv de la 63 lei/mp la 67 lei/mp.

 

Valoarea impozabilă a unei clădiri este determinată prin înmulţirea suprafeţei construite desfăşurate a acesteia, exprimată în metri pătraţi, cu valoarea impozabilă, exprimată în lei/metru pătrat, la care se adaugă un coeficient de ajustare în funcţie de zonă şi rangul localităţii de domiciliu.

 

Impozitele pe terenuri

Noul proiect de Cod Fiscal prevede majorări ale impozitelor atât pentru terenurile intravilane cât şi pentru cele extravilane, comparativ cu documentul anunţat în urmă cu o lună, prin creşterea valorilor la care este înmulţită suprafaţa terenului, pentru stabilirea sumei de plată.

 

Potrivit Mediafax, sistemul de impozitare a proprietarilor de terenuri aflate în intravilan anunţat de Guvern în urmă cu o lună era unul modificat faţă de cel actual, prin înlocuirea actualelor impozite fixe cu grile având o limită minimă şi una maximă, cota maximă de impunere fiind dublă comparativ cu actualele taxe.

 

În noul proiect, principiul limitelor minime şi maxime cu care este înmulţită suprafaţa terenului se menţine, însă valorile aferente sunt majorate faţă de cele anunţate public în urmă cu o lună.

 

Limitele pentru un teren intravilan aflat în zona A a localităţii şi rang zero au fost ridicate de la 8.282 lei-20.706 lei/hectar (faţă de 10.353 lei/hectar în prezent) la 8.817 lei-22.044 lei, cele pentru terenuri din zona B a localităţii şi rang I au fost majorate de la 5.199 lei-12.998 lei/hectar (faţă de 6.499 lei/hectar în prezent) la 5.535 lei-13.838 lei, cele pentru un teren din zona C a localităţii şi rang II au fost crescute de la 2.668 lei-6.670 lei/hectar (faţă de 3.335 lei/hectar în prezent) la 2.840 lei-7.101 lei, în timp ce limitele pentru terenuri din zona D a localităţii şi rang III au fost majorate de la 984 lei-2.460 lei/hectar (faţă de 1.230 lei/hectar în prezent) la 1.048 lei-2.619 lei.

 

Limitele pentru terenuri din zona D a localităţii şi rangul V au fost ridicate de la 142 lei-356 lei/hectar (faţă de 178 lei/hectar în prezent) la 151 lei-379 lei.

 

Nici terenurile arabile din intravilan nu scapă de majorarea impozitelor, prin creşterea cu câte un leu a sumelor fixe cu care este înmulţită suprafaţa terenului.

 

Idem, la terenurile din extravilan au fost operate creşteri cu 1-3 lei ale sumelor fixe pe baza cărora este calculat impozitul.

 

Localităţile sunt ierarhizate pe rang 0 – capitală, municipiu de importanţă europeană, rang I – municipii de importanţă naţională, cu influenţă potenţială la nivel naţional european (Braşov, Cluj-Napoca, Constanţa, Craiova, Galaţi, Iaşi, Timişoara), rang II -municipiu de importanţă judeţeană sau cu rol de echilibru în reţeaua de localităţi, rang III – oraşe, rang IV – sate reşedinţe de comună, rang V – sate din componenţa comunelor.

 

Zonele din cadrul localităţii sunt încadrate, de la centru spre periferie, de la „A” la „D”.

 

Proiectul noului Cod Fiscal şi cel al Codului de Procedură Fiscală vor fi transmise Parlamentului de câte Guvern cel târziu pe 25 martie, cu solicitarea către Senat pentru dezbatere în regim de urgenţă imediat după Paşte, astfel încât documentele să intre la Camera Deputaţilor până la finele lunii aprilie, a anunţat luni Victor Ponta.

 

Premierul a mai precizat că ia în calcul angajarea răspunderii Guvernului în cazul în care opoziţia va bloca adoptarea celor două acte normative.

 

Reamintim că la mijlocul lui februarie, ministrul Darius Vâlcov (actualmente urmărit penal) a prezentat un proiect de cod fiscal care anunţa reduceri spectaculoase de taxe, de la reducerea TVA până la reducerea accizelor pe carburanţi. Impactul bugetar brut negativ al măsurilor propuse de Guvern era estimat la 16,2 miliarde lei, iar net la 6,8 miliarde lei în anul viitor.

 

Opoziţia a acuzat că noul Cod Fiscal este mai degrabă un document electoral decât unul economic, PSD încercând să demonstreze românilor, în perspectiva alegerilor din 2016, că a vrut să facă reduceri de taxe, însă nu au fost lăsaţi
de liberali şi că premierul ascunde faptul că, în realitate, întreprinderile mici şi mijlocii şi persoanele fizice cu venituri mici vor fi obligate să plătească impozite mai mari.

 

(Sursa: Epoch Times România)

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments