Primii proprietari de parcări private au falimentat înainte de a începe efectiv afacerea. “Omul preferă să parcheze pe trotuar”, a fost concluzia lor amară.
Doi ieşeni au încercat marea cu degetul şi au vrut să facă un business, transformându-şi terenurile pe care le deţin în parcări private. Unul deţine teren în CUG, celălalt în Păcurari. “Omul nu are bani şi preferă să parcheze pe trotuar”. Asta e concluzia celor doi. Totuşi, dacă Primăria ar concesiona parcările din Centru s-ar băga în afacere. “Acolo iese garantat banul gros”, a spus unul dintre ei.
Dacă e gratis, cu plăcere
Ambii proprietari, un bărbat şi o femeie, au acceptat să stea de vorbă cu reporterii 7est, sub rezerva anonimatului. Poate pentru că au scos locurile de parcare au fost scoase la închiriat “la negru”, fără plata taxelor aferente.
În CUG, pe o suprafaţă de 3.000 de metri pătraţi, femeia a amenajat zece locuri de parcare şi a cerut 50 de lei pe loc/lună, pentru început. “Iniţial, am chemat nişte prieteni din zonă să parcheze, să dăm impresia omului că merge. În prima săptămână a venit doar un om”, a explicat proprietara. Repede, femeia a identificat şi motivul din pricina căruia duce lipsă de clienţi: banii. Chiar şi pentru sume modice, proprietarii de autovehicule nu par dispuşi să scoată bani din buzunar. “Am redus tariful chiar şi la 10 lei. Am rugat un vecin să îşi lase maşina în parcare şi a zis că preferă să o ţină pe trotuar”, a spus femeia.
În CUG, pentru un loc de parcare, privatul a cerut 50 lei/lună. Disperat că nu-i vin clienţii, a scăzut tariful la 10 lei. Degeaba!
Cu supraveghere video
Aceeaşi poveste e împărtăşită şi de un proprietar de teren transformat în parcare, parcelă situată în Păcurari. Dacă în prima situaţie, facilităţile oferite de parcarea respectivă erau minime, aici terenul se află într-o incintă, cu supraveghere video cu posibilitatea de a vizualiza oricând pe internet maşina, poartă cu telecomandă şi deszăpezire iarna. Preţul pe loc într-o asemenea parcare: 200 lei/lună.
“Parcarea e personală şi oricum nu a venit nimeni. Nu dă nimeni bani. Ţin parcate acolo maşinile mele şi pe a unui vecin care mă mai ajuta”, a explicat bărbatul.
Concluzia acestor proprietari de parcări private în cartier: afacerea nu e una profitabilă.
Planul Primăriei
Reprezentanţii Primăriei Iaşi lucrează de ceva vreme la un proiect de concesionare a parcărilor. Potrivit proiectului, firmele care vor concesiona aceste locuri vor trebui să le doteze cu parcometre şi distribuitoare de tichete. Tarife vor fi stabilite în funcţie de zone. Municipalitatea a stabilit trei astfel de zone: 0, I şi II (din Centru spre periferie), iar fiecare va putea fi identificată după culoarea specifică: galben, roşu, respectiv verde. Tariful pe oră propus pentru zona 0 ar fi de 3 lei, pentru un loc de staţionare în zona I proprietarul de autovehicul ar urma să scoată din buzunar 1,5 lei. Acelaşi tarif de 1,5 lei se aplică şi pentru parcări din cartiere, dar pentru două ore de staţionare. Aceste sume nu au însă caracter oficial, ele fiind doar propuneri.
Un astfel de sistem de taxare cu parcometre ar putea aduce Primăriei Iaşi venituri de aproape 3 milioane de lei doar din parcările pe oră, din cele 5.000 de locuri.
Nu se ştie încă o data exactă când va fi implementat proiectul de concesionare a parcărilor.