După ani de zile de pierderi, CFR Marfă a înregistrat profit în lunile iulie şi august, iar în septembrie lucrurile se prezintă şi mai bine, potrivit fostului ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, care nu a precizat de unde are informaţiile.
„În iulie şi august CFR Marfă a făcut profit, circa 15 milioane de lei în fiecare lună, iar în septembrie va fi chiar mai mult. Este vorba de profit operaţional, nu net, dar gândiţi-vă ce înseamnă asta pentru o companie care pierdea constant, de ani de zile”, a declarat Fenechiu citat de Economica.net.
Întrebat despre anomalia de la CFR Marfă, unde cumpărătorul Gruia Stoica mai are doar o lună pentru a aduce cele 202 milioane de euro pentru companie, dar nici măcar nu a notificat tranzacţia la Concurenţă, fostul ministru a precizat că „nu e obligatoriu să notifice, poate da banii înainte şi aşteapta să vadă dacă primeşte avizul după”.
Contactat de Economica.net, Gruia Stoica a spus că nici nu se poate pune problema de aşa ceva. „Doar n-o să fiu prost să dau banii până nu am aviz de la Concurenţă. Ce să fac, să ţin zeci de milioane de euro blocaţi pentru cinci luni, bani care ar produce o dobândă de milioane de euro?”, a arătat acesta.
Fără un aviz pozitiv de la CC pe concentrarea economică Grampet – CFR Marfă, Stoica nu-şi poate exercita conducerea asupra companiei feroviare. Cum o investigaţie a CC durează cam cinci luni, potrivit lui Bogdan Chiriţoiu, preşedintele instituţiei, patronul Grampet pare să nu poată prelua efectiv CFR Marfă din cauză de timp.
Astfel, privatizarea poate pica sau, ca soluţie alternativă, Guvernul poate emite o ordonanţă de urgenţă prin care să se extindă termenul de plată.
Relu Fenechiu este ministrul în mandatul căruia a fost declarat câştigător al licitaţiei pentru CFR Marfă omul de afaceri Gruia Stoica. Contractul s-a semnat în mandatul actualului ministru Ramona Bădescu, însă nu de aceasta, ci de către secretarul de stat Cristian Ghibu.
În ce fază a ajuns privatizarea CFR Marfă
Operaţiunea de privatizare a CFR Marfă pare să fi intrat într-un cerc vicios greu de rezolvat. Cu toate că au trecut 20 de zile de la semnarea actelor de privatizare a CFR Marfă, omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul Grupului Feroviar Român nu a notificat nici până astăzi Consiliul Concurentei cu privire la preluarea companiei de stat.
La momentul semnării de la Ministerul Transporturilor, Stoica a precizat că va cere cît de rapid, în două-trei zile, avizul Concurenţei, precizând că nu va plăti banii pentru CFR Marfă până când Consiliul Concurenţei nu va acorda acest aviz favorabil.
Problema este că Gruia Stoica este obligat prin Hotărâre de Guvern să plăteasc într-un contract de escrow 10% din suma tranzacţiei (peste 90 mil. lei) în terrmen de 30 de zile de la data semnării contractului de vânzare de acțiuni.
Aceeaşi Hotărârea de Guvern prevede un termen de finalizare a tranzacției de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a actului normativ. Acest termen expiră peste 3 săptămâni, pe 15 octombrie. Până atunci, Gruia Stoica trebuie să plătească 202 milioane de euro.
Trebuie precizat că avizarea din partea Consiliului Concurentei referitor la posibilitatea situaţiei de monopol pe piaţa transportului feroviar este un proces care poate dura chiar şi cinci luni.
GFR, compania controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat câştigător în luna iunie în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.
Oficialii GFR au semnat pe 2 septembrie la Ministerul Transporturilor, contractul de privatizare a CFR Marfă, dupa aproape o lună de amânări şi controverse. Ulterior, într-o scurtă declaraţie acordată presei, Stoica a spus că bani există, dar că aceştia vor fi plătiţi după primirea avizului Consiliului Concurenţei.
(Sursa: realitatea.net)