Luând exemplul Bilbao, „partidul IT-iștilor” vrea un muzeu de artă celebru ca nouă imagine a Iașului. Liderul formaţiunii „Pentru Iaşi”, Andrei Postolache, propune revitalizarea Iaşului prin cultură. În acest sens, viitorul partid doreşte deschiderea unei francize a celebrului muzeu spaniolo-american, dar şi a altora, cu teme care să aducă mulţi turişti.
Liderul grupului „Pentru Iaşi“, Andrei Postolache, consideră că pentru oraşul Iaşi cultura ar putea fi o atracţie importantă, care să aducă turişti şi, implicit, bani. Formaţiunea văzută ca alternativă, pe plan local, la “binomul” PNL-PSD, prezintă un mesaj considerat adecvat unui oraş definit drept “Capitală Culturală”.
„Cultura nu e petrecere!“
„La noi, cultura se confundă cu petrecerea. Sunt câteva zile în an, de Crăciun, de 1 decembrie, Unirea mică şi de zilele Iaşului, când e sărbătoare. Se mai face câte un concert, se pun nişte tarabe, se dă mâncare gratis şi asta-i tot. E o stare de veselie şi cam atât. Într-adevăr, Opera din Iaşi mai face câteva lucruri interesante, dar aceasta este o mică piesă ce ar trebui să facă parte dintr-un puzzle mai mare. Noi vrem să folosim cultura ca o atracţie importantă. Avem lucruri frumoase, care merită întreţinute, dar nu avem ceva într-adevăr care să atragă. Adică să vină cineva special la Iaşi pentru asta. Ne dorim ca principala atracţie a Iaşului să fie cultura“, spune Andrei Postolache.
În vizita sa la muzeul din Bilbao, arhitectului Ciuhodaru (foto mic) i-a venit ideea înfiinţării unuia similar, la Iaşi
Iaşi, un Bilbao al României
Pentru ca Iaşul să devină într-adevăr un pol al culturii în România, reprezentanţii grupului „Pentru Iaşi“ propun un proiect inedit. „Noi ne-am gândit la proiectul Guggenheim ca fiind un «steag», un exemplu, o viziune de a folosi cultura ca atracţie. Aşa ne-am gândit la Bilbao, un oraş din Spania, de mărimea Iaşului, un fost oraş industrial, în care lucrurile nu prea mai mergeau bine. În 1997, cei de acolo şi-au asumat un risc imens de a construi un muzeu Guggenheim, ca parte dintr-un efort de revitalizare a oraşului. Licenţa, construcţia, arhitectul, cu tot ceea ce se află în muzeu au costat aproximativ 100 de milioane de euro, la valoarea de-acum. E clar că la noi se depăşeşte bugetul Iaşului. E ceva ce trebuie făcut în mai mulţi ani, cu diverse surse de finanţare, cu proiecte europene“, precizează Postolache.
Fosta zonă industrială, atracţie culturală
Ideea unui muzeu Guggenheim îi aparţine arhitectului Andrei Ciuhodaru, şi el parte a proiectului “Pentru Iaşi.” El consideră că fosta zonă industrială a oraşului poate fi transformată într-o adevărată zonă culturală, care să atragă turiştii. „Am venit cu ideea unui muzeu Guggenheim mai mult ca un «efect Guggenheim». Adică transformarea unui fost oraş industrial într-unul cultural. O regenerare urbană şi o aşezare a oraşului pe alte principii economice. Ca zonă pentru un asemena muzeu, eu m-am gândit la fostul sediu CET, dar şi la toată fosta zonă industrială, care ar putea deveni un district cultural. Proiectul este realizabil“, spune Andrei Ciuhodaru.
Muzeu al marketing-ului comunist
Un alt proiect, mai ieftin, propus de Andrei Postolache este construirea unui muzeu dedicat unor aspecte din trecutul comunist al României. „ O idee ar fi construirea unui Muzeu al propagandei şi marketing-ului comunist în România. Nu dorim însă o prezentare sobră a lucrurilor. O prezentare oarecum amuzantă, unică, pentru care a-i fi dispus tu, ca turist, să vii să vezi. Pentru realizarea unui asemenea muzeu vorbim de o sumă de sub 5 milioane de euro“, estimează Andrei Postolache.
Muzeu al culturii şi istoriei evreieşti
O altă idee adusă în discuţie de Andrei Postolache este construirea la Iaşi a unui Muzeu al culturii şi istoriei evreieşti. „Având în vedere că, înainte de al Doilea Război Mondial, cam 30-40% din populaţia Iaşului era format din evrei, putem vorbi şi de un Muzeu al culturii evreieşti. Imnul Israelului a fost scris la Iaşi. Primul teatru în limba idiş a avut loc tot la Iaşi. Ne leagă foarte multe lucruri de cultura evreiască. Să nu uităm că avem legătură directă aviatică Iaşi – Tel Aviv. Cu fonduri europene, un asemenea muzeu poate fi făcut în maximum doi-trei ani, iar pentru recuperarea costurilor vorbim de câteva zeci de mii de vizitatori pe an, lucru, din nou, perfect realizabil“, a spus liderul „Pentru Iaşi“.
Andrei Postolache a studiat detaliat potenţialul afacerii Guggenheim
Venituri foarte mari
Realizarea unui muzeu Guggenheim la Iaşi ar aduce un număr foarte mare de turişti, dar şi venituri substanţiale pentru bugetul oraşului.
„Muzeul din Bilbao, atât prin arhitectura clădirii, dar şi prin exponate, a atras în primii trei ani 4 milioane de turişti, a generat activitate economică de 500 milioane de euro şi a adus municipalităţii venituri din bilete si taxe de peste 100 milioane de euro, mai mult decât costurile construcţiei, ridicând în acelaşi timp profilul oraşului Bilbao. E clar că la noi preţul de intrare nu va fi de 13 euro, ca la Bilbao, dar poate fi de 20 de lei, aproximativ 5 euro, şi tot s-ar genera venituri foarte mari“, a menţionat liderul viitorului partid “Pentru Iaşi”.