Socialismul din transportul ieșean, dus pe cele mai înalte culmi: avem cele mai mari gratuități din țară

0
502

RATP, îngropat de subvențiile neachitate de Primărie în mandatele lui Gheorghe Nichita. Acum, Mihai Chirica merge pe aceeași linie: liber la toată lumea. 10 ani în care RATP s-a sufocat dând libere la 30.000 de pensionari, fără să-și primească banii de la Primărie. Opera continuă, primarul Chirica rezervând 25 milioane de lei anual pentru gratuități. Cu o parte din acești bani s-ar putea lua autobuze noi. Cluj, Brașov și alte orașe mari dau subvenții mai mici.

 

10 ani de socialism în transportul public ieșean s-au terminat prost. RATP a intrat în insolvență la începutul lui 2014 și a ajuns TOP 10 „Găuri negre” la bugetul de stat din România. Începutul dezastrului s-a profilat începând cu 2007, când RATEC și SC Autobuzul s-au reunificat într-o singură regie, RATP, iar primarul de-atunci, Gheorghe Nichita, își pregătea deja realegerea din 2008. Atunci erau 190.000 de abonamente gratuite pentru pensionari, dar în numai câțiva ani se va ajunge la 355.000 de abonamente gratuite/an, cifră cu care Iașul bate în generozitate orice alt oraș mare din România, cu excepția Bucureștiului.

 

Toată lumea gratis, RATP se târâie

Escaladarea subvenționării transportului public a fost impresionantă: gratuitățile pentru pensionari au crescut cu 300% din 2003 până în 2013. După anul electoral 2004, cifra pensionarilor cu abonament „Liber” se dublează în doar câteva luni și crește apoi vertiginos an de an.

Drama se știe: Primăria nu și-a achitat subvențiile acordate și RATP a intrat în colaps. Însă ajungem în prezent: numărul pensionarilor care vor să circule gratis continuă să crească, iar primarul interimar Mihai Chirica a dat un mesaj clar că nu le va îngrădi, cel puțin nu în an electoral. Suma anuală ce trebuie plătită de Primărie se apropie de 25 milioane de lei. Dacă mai puțini pensionari ar primi gratuități, ar rămâne bani pentru investiții, autobuze noi, de exemplu.

E un concept social-democrat, protecționist, care se perpetuează în Iași – toată lumea merge gratis, dar RATP abia se târâie. Ca în orice formă de socialism, unii sunt „mai egali ca alții” și aici intră în scenă Vasile Pușcașu, patronul Unistil, companie care a concesionat, pe ușa din dos, trasee de la RATP și care a primit, de asemenea, deconturi pe gratuități: circa 130.000 de lei/lună. În timp ce RATP se sufoca cu 163 milioane de lei datorii la stat, Unistil se prezenta la masa credală cu o cifră modică: 45.000 de lei. Adică a primit tot ce a facturat în ultimul deceniu, mai puțin un mizilic.

 

Mihai Chirica consideră subvențiile o afacere bună pentru RATP: altfel autobuzele n-ar avea călători

Cât ne costă subvențiile

În 2004, în conformitate cu filozofia social-democrată, Consiliul Local a acordat gratuitate pe transportul public tuturor pensionarilor peste 65 de ani, indiferent de cuantumul pensiei. Lor li s-au adăugat aproximativ 6.000 de persoane cu handicap, veterani de război, revoluţionari. În total, RATP Iaşi eliberează lunar aproximativ 45.000 de libere pe transportul în comun, din care 35.000 sunt pentru pensionarii de peste 65 de ani, pe toate liniile.

Calculat la prețul real, de 116 lei/abonament Liber, suma totală ce ar reveni RATP ar fi de peste 4 milioane de lei/lună, la care se adaugă alte 10.000 de subvenții pe o linie, la prețul de 73 de lei fiecare, adică încă 730.000 de lei lunar. Primăria achita însă doar 60 de lei/lună pentru un Liber pe toate liniile, considerând că suma acoperă costurile de producție ale RATP. Lunar, valoarea decontărilor ar fi trebuit să fie de aproximativ 2,1 milioane de lei, adică o valoare totală de aproximativ 24 milioane de lei pe an.

 

Un hău căscat în 10 ani

Dar Primăria a achitat tot timpul mai puțin, apărând drama. Cifrele plăților anuale, intrate în posesia 7EST, explică dezastrul. În 2008, s-au plătit 14,18 milioane de lei, deficit de aproximativ 8 milioane de lei. În 2009, ca să acopere gaura, Primăria a crescut plățile la 26,9 milioane de lei, compensând însă doar 2-3 milioane de lei din deficitul din anul anterior.

În 2010, plățile scad din nou la 19 milioane de lei, iarăși RATP intrând în vrie și gaura se mărea la 10-15 milioane de lei, pe ultimii doi ani.

În 2011, se plătesc circa 25 milioane de lei, acoperind o mică pierdere din anii anteriori, iar în 2012, deconturile pe gratuități scad dramatic la 15,2 milioane de lei. Gara RATP ajunge de la 30 milioane de lei și se încarcă cu penalizări uriașe la ANAF.

În 2013, se achită 23,67 milioane de lei, abia atingându-se valoarea anuală a subvențiilor. În acest moment, RATP era deja condamnată și în scurt timp intră în insolvență, cu datorii de 244 milioane de lei, din care 70% reprezentau penalizările.

 

Imaginea transportului „modern”: autobuze vechi pentru pensionari

RATP, încă o dată de la zero

Pe acest fond, în 2014 reîncep plățile la zi a subvențiilor și o eșalonare a datoriilor din urmă întinsă până în 2018. Bugetul actual al Iașului este afectat acum de aceste datorii, acumulate în contul „liberelor” pentru pensionari. „Noi nu primeam banii la timp, nu plăteam nici impozitele la stat. Primeam cam 75% din valoarea reală, uneori mai puțin. Insolvența ne-a adus la zero cu datoriile, n-au mai fost mari probleme cu încasările, am făcut și un mic profit”, explică Maricel Ghercă, directorul RATP.

Însă, în acest moment, februarie 2015, Primăria tot este la nivelul lunii august 2015 cu plata subvențiilor, deci datorii încă există.

 

Unistil a primit exact cât a facturat

În toată această perioadă, „liberele” acordate de Unistil, societatea privată deținută de Vasile Pușcașu, însumau 210.000 de lei, conform negocierilor avute cu RATP. Nu există documente oficiale puse la dispoziția 7EST privind modul de calcul al acestor gratuități, calculându-se 4.500 de abonamente din totalul de 45.000 eliberate în oraș.

Conform declarațiilor directorului Ghercă, Unistil primea lunar câte o tranșă de 130.000 de lei din decontările pentru pensionari. ”Era mai puțin decât se convenise”, afirmă acesta.

Ciudat însă, Pușcașu n-a făcut scandal, iar la insolvența RATP s-a înscris la masa credală cu doar 45.000 de lei, o parte din ultima factură pe care o emisese. În lipsa transparenței administrative, nu știm câți bani efectiv a încasat Unistil în anii de restriște. „E simplu, nu factura decât 130.000 de lei pe lună, pentru că știa că atât primește. Dacă ar fi facturat câte 210.000 de lei lunar, conform protocolului, ar fi trebuit să plătească TVA și n-avea de unde”, explică surse din interiorul RATP.

Vasile Pușcașu a fost mai plastic: „Când au intrat în insolvență, m-am înscris cu o creanță de doar 45.000 de lei considerând că trec printr-un moment greu. Mi-au spus că n-au posibilăți și i-am înțeles”.

 

Pușcașu, în dizgrație

Conflictul nu e stins, mai ales că Vas
ile Pușcașu nu mai vinde nici autobuze prin licitații la RATP și, recent, i s-a pus în vedere, chiar de către cumătrul său, Mihai Chirica, faptul că nu i se va prelungi concesiunea care expiră în 31 iunie 2016. Patronul Unistil are un protocol ferm cu RATP prin care îi revin 4.500 de abonamente decontate și ar putea cere banii din urmă. „Nu mai poate. Legea spune că la masa credală te poți înscrie în 30 de zile de la declararea insolvenței, termenul a trecut de mult”, se justifică directorul RATP. El spune că cei 130.000 de lei continuă să-i fie virați lui Pușcașu și îi cere răbdare.

 

Chirica, la fel de generos ca Nichita

Nebuloasa financiară în care se află transportul public e constituită din contracte la mica înțelegere, opacitatea deciziilor, calculul nerealist al subvențiilor. Primarul Mihai Chirica, desprins de „greaua moștenire” a lui Gheorghe Nichita, continuă însă să creadă în gratuități în masă: „Plătim la zi și recuperăm din urmă, RATP e pe linia de plutire. Vom continua să dăm gratuități, directorul Ghercă trebuie să înțeleagă că e o gură de oxigen pentru el. Are o bază financiară care îi acoperă fondul de salarii, iar pentru restul încasărilor trebuie să lupte să-și câștige clienții. Să facă ordine, să ofere servicii mai bune, să spele vagoanele, să asigure un flux optim, trebuie să muncească”.

Problema este că niciun oraș din țară, de dimensiunea Iașului, nu acordă 350.000 de abonamente gratuite pe an. Abonamente pe toate liniile, că mai sunt și altele subvenționate. Iașul e generos cu pensionarii săi.

 

Valoarea subvențiilor pentru pensionari, subfinanțată de Primărie

 

Din grafic se observă variațiile mari de sume decontate de la un an la altul. Nu s-a ajuns niciodată la zi, iar cele mai mari sincope s-au produs în 2004, 2008, 2010 și 2012

 

Cluj are mai mulți bani, dar dă mai puțin la pensionari

În orașul lui Boc, primesc gratuități doar pensionarii peste 70 de ani. La Iași, limita pleacă de la 65 de ani. Astfel, la Cluj, sunt doar 7.000 de libere decontate lunar, în timp ce la Iași sunt 30.000/lună. La Cluj, se acordă gratuitate pe o singură linie pensionarilor cu vârstă între 65-70 de ani și numai celor cu pensie până în 1.300 de lei.

 

La Brașov se acordă doar 15 călătorii gratuite lunar, pentru pensionarii de la 65 de ani, dacă au sub 1.000 de lei venitul lunar. Cei cu pensii mai mari beneficiază de o reducere de 50% din abonamentul pe toate liniile.

În Craiova, au gratuitate doar pensionarii peste 70 de ani. Între 65-70 de ani, primesc o subvenție de 50% din valoarea abonamentului.

La Focșani se acordă 20 de călătorii gratuite lunar, pentru cei cu pensii sub 900 de lei.

 

Directorul RATP Maricel Ghercă nu prea vrea pensionari, dar execută ordinul

Cât plătește Unistil la Iași: fix 6.000 de euro

Societatea Unistil a concesionat, acum 10 ani, trasee de la RATP Iaşi. Conform contractului, firma lui Vasile Puşcaşu a plătit lunar 27.000 de lei redevenţă, adică fix 6.000 de euro. „A reprezentat 5% din profit. Nu pare mult, dar este o sumă importantă”, susține Vasile Puşcaşu.

O dezbatere moderată de Radio Hit a provocat un dialog halucinant între Mihai Chirica, Maricel Ghercă, directorul RATP – prezenți în studio, și Vasile Pușcașu, luat prin telefon. Primarul a anunțat în premieră că nu va prelungi contractul de concesiune firmei Unistil, care expiră în iunie. Realizatorul George Onofrei i-a dat vestea telefonic, cerându-i să comenteze, iar Pușcașu a rămas interzis de ce i se pregătește. Directorul Ghercă i-a sărit în ajutor, spunând că RATP nu are suficiente autobuze pentru a suplini ieșirea din piață a Unistil, dar Mihai Chirica l-a bruscat, punându-i în vedere că orașul e condus de primar și Consiliul Local.

 

Nivelul decontărilor a ajuns la august 2015

Primăria a juns cu datoriile pentru liberele pensionarilor la nivelul lui august 2015. Municipalitatea plăteşte lunar o sumă mai mare decât cea destinată decontării la zi – 2,1 milioane de lei – pentru a acoperi datoriile din urmă. S-au întocmit deja actele pentru perioada octombrie-noiembrie 2015, urmând ca facturile să fie plătite.

 

 Vasile Pușcașu, patron Unistil, finanțator UNPR și cumătru al primarului, intrat ușor în dizgrație din motive electorale și juridice

Subvenția, depășită de valoarea reală a costurilor

Municipalitatea achită 60 de lei pentru fiecare liber emis unui pensionar, deşi preţul real la chioşc este de 116 lei. Diferenţa o reprezintăd e fapt marja de profit a RATP. „Prin lege, suntem obligaţi să primim decontări pentru costul de producţie al acelui serviciu, fără adaosul nostru. Drept urmare, decontarea este de doar 60 de lei. Conform normelor europene, vom avea dreptul la a integra totuşi o cotă de profit de 5 la sută în această subvenţie. Oricum, de săptămâna viitoare valoarea decontată creşte la 70 de lei”, ne-a declarat Marcel Ghercă.

 

Citește și EXCLUSIV. Fiica lui Zacornea, intrată prin fals la Medicină. Așa a început dosarul DNA la UMF

 

Ghercă regretă că n-a luat SH-uri

RATP a intenţionat recent achiziţionarea a 40 de autobuze pentru a-şi dezvolta capacitatea de transport, dar s-a renunţat la licitaţie. „Am văzut lotul de autobuze, erau de 5-6 ani vechime, cu aer condiţionat, în stare foarte bună. Preţul era undeva la 40.000 de euro bucata. Din păcate, noi nu putem cumpăra direct, trebuie să invităm firme care să participe la licitaţie. Şi nu vine nimeni din Germania, din Olanda”, a explicat Maricel Ghercă.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments