Două luni l-au purtat pe drumuri, refuzând să-i accepte suma achitată în avans. Banca pierdea dobânzile! Andrei Ciubotaru a vrut să achite integral un credit care se întindea până în 2019. Avea clauză de comision 0% la plata în avans. Banca l-a întârziat cât a putut, motivând că sistemul respinge stingerea creditului. Abia după ce a făcut scandal public și s-a dus la OPC, BCR s-a conformat.
Consilierul de credit de la BCR i-a spus în față clientului său, ieșeanul Andrei Ciubotaru, că nu poate achita în avans creditul și că trebuie să mai aștepte câteva luni, timp în care să plătească rate și dobânzi. Tânărului nu i-a venit să creadă ce aude. „În contract scrie că am comision zero la plata în avans, de aceea m-am și grăbit să achit mai repede”, explică el.
Acestea se întâmplau în decembrie 2015. Reprezentanții BCR au început să tergiverseze operațiunile, făcându-l pe clientul lor să fiarbă de furie. Ieșeanul a depus toată suma într-un la bancă, dar în continuare i s-au perceput dobânzi, banii rămânând blocați. „Probabil că asta vor. Din ce trăiesc”, se întreabă Andrei Ciubotaru, care a aflat stupefiat că un contract poate fi tratat ca o hârtie oarecare.
60.000 de lei pe 88 de luni
Andrei Ciubotaru râde, dar a trecut prin două luni de calvar cu BCR
Andrei Ciobotaru a împrumutat de la BCR – Banca pentru Locunţe, în 2012, 60.000 de lei. „Doream să-mi finalizez o casă pe care o făcusem la roşu. Am socotit că suma îmi ajunge şi am făcut un contract de creditare cu BCR. Am luat banii şi mi-am finalizat casa. Am plătit, de atunci, lunar, creditul şi dobânzile. Am calculat că, până în ianuarie 2016, am plătit 12.000 de lei dobânzi şi jumătate din credit – 30.000 de lei”, ne-a explicat Andrei Ciobotaru.
În decembrie 2015 s-a interesat pentru prima dată ce trebuie să facă pentru a stinge tot creditul. Conform contractului, avea acest drept. Angajaţii băncii i-au explicat că trebuie să depună suma restantă într-un cont, dar ar trebui să facă asta în luna ianuarie. „Aşa erau procedurile de închidere şi mi-au explicat că trebuie să depun banii în ianuarie, pentru ca suma să fie acoperită începând cu februarie”, ne-a mai spus Ciobotaru.
Sistemul nu permite
În luna ianuarie, Ciobotaru s-a prezentat la BCR, dorind să-şi achite suma restantă: 30.00 de lei. „La sediul din Podu Roş, mi s-a explicat că este posibil şi să depun banii într-un cont. Am trecut strada, am retras 30.000 de lei de la o altă bancă şi m-am întors la BCR. Când să depun banii, aflu că de fapt nu se poate, pentru că nu permite sistemul. Două ore am aşteptat zadarnic”, ne-a mai spus Ciobotaru. După insistenţe şi câteva zile de aşteptare, a aflat că poate totuşi depune banii. S-a întors la BCR, unde a depus suma într-un cont special, completând suma totală la 60.000 de lei. „Norocul meu a fost că am depus şi dobânda aferentă, în alt cont. La bancă mi-au spus că din februarie se stinge datoria. Dar nu a fost aşa”, a adăugat Ciobotaru.
După mai multe vizite la BCR, angajaţii încă ridicau din umeri: contractul spunea clar că poate restitui suma, dar banca nu primea banii. I s-a spus chiar că trebuie cerute explicaţii la „centrală”. „De unde să ştiu eu ce este aceea? Mi-au mai spus că nu am nu ştiu ce coeficient. Serios, mă interesează pe mine calculele lor interne? Eu am banii, am contractul care spune că pot plăti”, mai spune ieşeanul.
OPC şi o promisiune pentru martie
Enervat de faptul că are banii în cont şi banca nu îi vrea, preferând doar dobânda , ieşeanul a mers la OPC, dar a scris şi la sediul central al BCR. „De la bancă am primit un răspuns standard, care nu răspundea problemei mele. Mă înştiinţau că este un caz izolat şi nu se va mai repeta, fără să spună de fapt ceva concret. La OPC le-am dus contractul, actele prin care dovedeam că am depus suma, a rămas să primesc un răspuns”, ne-a mai spus Andrei Ciobotaru.
OPC încă nu i-a trimis concluzia, dar banca a fost deja contactată şi şi-a schimbat poziţia. „Nu sunt în poziţia de a oferi un răspuns al băncii, dar pot spune că domnul Ciobotaru a primit un răspuns prin OPC; prin care i se comunică faptul că în luna februarie s-au schimbat procedurile de restituire integrală a creditului şi a fost o mică întârziere. Are acest drept conform contractului şi banii vor fi retraşi din cont la sfârşitul lunii februarie. La începutul lunii martie va fi emisă o scrisoare prin care se anunţă închiderea datoriei şi acest document va ajunge la client în apropierea datei de 10 martie”, ne-a explicat Vasilica Voichiţa din cadrul BCR – Banca pentru Locuinţe.
O rată de 865 de lei lunar
Clientul a relatat conducerii băncii că i se refuză banii, intrând într-un malaxor birocratic care i-a măcinat nervii
Ieşeanul Andrei Ciobotaru a achitat lunar o rată de 865 de lei pentru creditul de 60.000 de lei luat pe 88 de luni. Din această rată, 430 de lei erau dobânzile, iar 465 de lei creditul efectiv. „Câteodată am plătit mult mai repede decât termenul scadent. Niciodată nu am avut întârzieri. Vreau să le dau bani şi nu-i primesc, dar apoi se plâng că au credite neperformante. Cred că este doar o manevră prin care amână mult momentul în care depui toată suma datorată, pentru a câştiga cât mai mult din dobândă. Dacă primeau banii în decembrie, nu mai achitam aproape 900 de lei – dobânzile pentru ianuarie şi februarie”, ne-a mai spus Andrei Ciobotaru.