EXCLUSIV. Banii RATP s-au dus în buzunarul lui Pușcașu: Unistil, profit uriaș pe traseul 27 (TEXT INTEGRAL)

0
497

La 196 de călători/oră, un autobuz de pe linia 27 (Tătărași-CUG) aduce venituri de 140.000 de lei și cheltuieli de 50.000 de lei. Un singur autobuz poate produce 20.000 de euro profit/lună, Unistil operând, în medie, cu cinci autobuze. Celor de la RATP le-au trebuit 10 ani să admită că pierd o groază de bani, făcând cadou acest traseu căpușei Unistil.

 

După 10 ani de liniște și bună cooperare, RATP a lansat intenția de a lua de la Unistil cel mai rentabil traseu al acestuia: linia 27, Tătărași Sud-Rondul Vechi CUG. Discuția nu este încă oficială, dar 7EST a obținut această informație din surse de încredere. Lovitura ar fi dură pentru Vasile Pușcașu, patronul Unistil, pentru că, timp de un deceniu, RATP i-a oferit pe tavă un traseu care aduce profituri uriașe. Calculele minuțioase realizate de 7EST, bazându-se pe informații obținute de la specialiști din cadrul RATP, arată că un singur autobuz pe linia 27 aduce lunar un profit de 20.000 de euro. Bani care, în loc să ajungă la RATP, au ajuns la Unistil. Iar pentru acest traseu Vasile Pușcașu plătește o redevență lunară de doar 2.000 de lei (sub 400 de euro).

 

Încasări de 6.272 lei pe zi

Şoferii de la RATP îşi amintesc încă de traseul 27, operat, pe o anumită porţiune, de regie, în trecut: „Erau mulţi călători. Nu doar 7 în fiecare staţie. Mult mai mulţi”. La cifra 7 am ajuns numărând călătorii urcaţi într-un autobuz de la Unistil, în staţia de la Egros, la ora 11, oră cuprinsă în afara programului de vârf – 5-9 şi 12-17.

O tură completă a traseului 27 are 28 de staţii, cu tot cu cele două capete – Rond Tătăraşi Sud şi CUG. Presupunând că din fiecare staţie urcă doar 7 călători, rezultă că în total vor fi transportaţi într-o buclă, 196 de oameni. Dacă fiecare îşi cumpără bilet de 2 lei – iar pentru Unistil multă vreme a fost imposibilă altă variantă, având taxator în mijlocul de transport, rezultă că totalul sumei încasate la o singură tură este de 392 de lei.

În 24 de ore, un autobuz realizează aproximativ 16 ture complete – fiecare tură are fix 14 km şi este normată, în documente oficiale, cu 50 de minute. Programul de lucru este de 17 ore, de la 5 dimineaţă la 22 seara, dar există şi întârzieri pe traseu şi numărul buclelor poate scădea. În cazul realizării a 16 ture complete, încasările pentru un autobuz, zilnic, sunt de 6.272 de lei. În 22 de zile lucrătoare, un autobuz poate aduce încasări de 137.984 de lei. La aceste venituri se adaugă și zilele de weekend.

 

Călătorii urcă în autobuzul Unistil de pe linia 27, una din cele mai aglomerate rute din oraș

Principalul cost: motorina

Un autobuz second-hand scos la traseu de Unistil poate fi cumpărat cu 15.000 de euro, reprezentând un cost de amortizare, într-un an, de 5.833 de lei lunar. Alte costuri importante sunt motorina, reparațiile și consumabilele. Motorina costă, lunar, peste 13.000 de lei. O tură a traseului 27 are 14 km, iar cele 16 ture zilnice fac 224 de km. În 30 de zile sunt 6.720 de km, care înseamnă, la un consum de 45 de litri la suta de km, cât este în documentele interne ale transportatorilor, 3.060 de litri de motorină.

 

Reparațiile: maxim 10.000 de lei

Se adaugă ITP-ul – la 6 luni, făcut în baza RATP din Tudor Vladimirescu, dar şi reparaţiile lunare, incluzând salariile mecanicilor. „Acestea nu trec de 10.000 de lei lunar. Autobuzele second hand se strică destul de des, dar mai rar cedează o piesă de bază. Ele se pot defecta zilnic la piese neesenţiale, dar să spun că o dată pe lună se umblă la motor, la radiator sau la alte piese mari şi scumpe”, ne-a explicat un şofer din cadrul RATP Iaşi.

Pe lângă reparaţii, mai există cheltuieli anuale cu seturile de cauciucuri – de vară şi de iarnă pentru 6 roţi. Un cauciuc costă, în medie, 1.200 de lei – preţul total pentru 12 ar fi de 14.400 de lei anual, deci 1.200 de lei lunar.

 

Cheltuieli cu salariile şi asigurările

În plus, există cheltuieli lunare cu salariile şoferilor (doi, câte unul la 8 ore) şi taxatorilor (tot 2). Primii au venituri de 2.000 de lei, ceea ce înseamnă că firma are cheltuieli totale de aproximativ 4.500 de lei pentru fiecare. Taxatorii au salarii de 1.500 de lei, ceea ce înseamnă cheltuieli pentru firmă de aproximativ 3.500 de lei. Prin urmare, salariile reduc din totalul încasărilor încă 16.000 de lei lunar. Mai există cheltuieli cu dispeceratul, dar acestea sunt foarte mici – câţiva lei pe zi.

La toate se adaugă preţul asigurării pentru autobuz: maxim 3.000 de lei anual – 250 de lei lunar. Punem și influența salariilor TESA: circa 200 de lei lunar.

Se adaugă: chiria la autobaza din Tudor, ținută la secret de RATP și Unistil, precum și plata utilităților – apă, curent electric, încălzire birouri. Influența asupra costurilor lunare pe un autobuz este de câteva sute de lei.

 

10 ani de profituri uriașe

În total, cheltuielile lunare generate de un autobuz sunt de aproximativ 47.500 de lei. Dacă este atins targetul de 138.000 de lei din 7 călători la fiecare staţie, dintr-un autobuz pot rămâne, partea firmei, 91.000 de lei. Redevenţa pentru traseul 27, stabilită prin contractul din 2006, este de numai 2.000 de lei/lună.

Unistil operează cu 6 autobuze la orele de vârf şi 4 în restul zilei – o medie de 5 maşini pe traseu. Acestea pot aduce firmei aproximativ 450.000 de lei lunar.

Aşa ar arăta, lunar, fără evaziune şi cu toţi călătorii plătitori de bilet, veniturile Unistil de pe traseul 27. Acesta este şi motivul pentru care RATP doreşte să preia această rută, după 10 ani în care Unistil a adunat venituri uriașe plătind o redevență simbolică.

 

 Vasile Pușcașu bagă bani în politică pentru protecție în afaceri: redevențele plătite Primăriei sunt ridicol de mici

Calculul de profit/autobuz la Unistil, pe traseul 27

Venituri: 138.000 de lei

Cheltuieli:

  • amortizare autobuz (12 luni): 5.833 lei/lună
  • motorină: 13.000 lei
  • reparații (inclusiv salarii mecanici): 10.000 lei
  • cauciucuri: 1.200 lei
  • salarii (șoferi, taxatori): 16.000 lei
  • asigurări: 250 lei
  • redevența: 400 lei
  • salarii TESA: 200 lei
  • chirie autobază, utilități: 500 lei

TOTAL cheltuieli: 47.383 lei

PROFIT BRUT: 90.617 lei (20.000 de euro/lună la un singur autobuz)

Notă: Calculele arată că și la doi călători/stație, Unistil tot are profit. Pierderile apar doar dacă este un singur călător/stație pe traseul 27.

 

Citește și O faptă eroică de care nu s-a știut: Movilă l-a răsturnat pe Ceauşescu

 

Contract secret

7EST a solicitat, în repetate rânduri, RATP Iaşi să ofere contractul cu Unistil referitor la baza din Tudor Vladimirescu, unde sunt garate şi întreţinute autobuzele firmei lui Vasile Puşcaşu. Deşi RATP este a Primăriei, terenul este al Municipalităţii, iar baza este a regiei publice, conducerea RATP a refuzat. Singurele răspunsuri au fost cele care vizau lucruri evidente. „Putem spune că Unistil are o hală, o parte din clădirea de birouri – mai precis 3 birouri la parter şi parcare în curte, pentru autobuze. Pentru că este un contarct cu o firmă privată şi partenerul se opune, nu putem face publice date din acest contract”, a explicat Adrian Mihai, purtătorul de cuvânt al RATP Iaşi.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments