Șmecheria era capacitatea motorului: o dată 160kW, a doua oară 190 kW, a treia oară – 150 kW. Caietele de sarcini erau făcute în funcție de ce loturi de autobuze găsea în prealabil patronul Unistil. Oricum, el câștiga de fiecare dată. O dată se cerea un motor mai slab, altădată mai puternic și tot așa, fără nicio logică. Autobuzele aveau aceeași capacitate, doar puterea motorului era diferită de la un an la altul.
Bilanţul contractelor semnate de Vasile Pușcașu cu municipalitatea: o licitaţie a câştigat-o printr-un interpus, a doua a mers strună, la a treia au fost probleme că a făcut zarvă presa şi s-a anulat. O a patra este organizată în acestă perioadă, pentru achiziţia de autobuze noi, ceea ce iese din sfera sa de activitate, dar a cincea a stat ascunsă în bugetul RATP, fiind abia descoperită.
Concluzie: patronul Unistil, Vasile Puşcaşu, a fost avantajat de către Primărie în licitaţiile pentru achiziţionarea de autobuze second hand care au avut loc în 2012 şi 2013.
Relaţia pasageri-putere
Că relaţiile Unistil-municipalitate erau foarte prieteneşti o arată şi faptul că Primăria ajunsese să umble chiar şi la puterea motoarelor acceptate la autobuzele pe care a căutat să le cumpere de-a lungul vremii, numai să câştige cine trebuie. Doar scandalul public a făcut să nu fie adjudecată cea de-a treia licitaţie, cea de anul trecut, pe care ar fi urmat s-o câştige tot Puşcaşu. Dovada o reprezintă chiar caietele de sarcini, unde se vede cum unele loturi au motoare mai puternice, altele mai slabe. „În general, îţi trebuie, la acelaşi număr de pasageri, aceaşi putere, pentru că dealurile din Iaşi nu se schimbă”, a explicat profesorul Corneliu Munteanu din cadrul Facultăţii de Mecanică de la Politehnica ieşeană.
2012: 160 de kW, 80 de pasageri
La prima licitaţie, în caietul de sarcini este prevăzut ca motoarele autobuzelor să fie turbodiesel, să aibă 160 kW (217 CP) şi capacitatea mijloacelor de transport să fie de măcar 80 de persoane. Primăria a pus în joc aproape 1,6 milioane de lei pentru 20 de mijloace de transport. Câştigătorul licitaţiei a fost SC Transaccept SRL din Bârlad, care a vândut 20 de DAF-uri cu aproximativ 18.000 de euro bucata, fără TVA.
Neavând cifra de afaceri şi vechimea cerute prin caietul de sarcini, firma nu ar fi avut dreptul de a participa la licitaţie. Dar, ca prin minune, în caietul de sarcini a apărut o menţiune că poate garanta altă societate pentru ea, urmând a fi calculată cifra de afaceri totală. Acea societate a fost Unistil SRL, tot din Bârlad, a lui Vasile Puşcaşu. Cele două firme – Transaccept, o mică firmă de apartament din Bârlad, şi Unistil, au mai participat şi la licitaţii din Bârlad, în trecut.
2013: 190 kW, 80 de pasageri
Un an mai târziu, Unistil a câştigat în nume propriu o licitaţie pentru 40 de autobuze SH, pentru care Primăria Iaşi a plătit 3,35 milioane de lei, fără TVA (aproximativ 19.000 de euro bucata). Puterea motoarelor menţionată în caietul de sarcini a fost de 190 kW (257 CP) – de parcă Iaşului îi crescuseră dealurile faţă de licitaţia din 2012. Vasile Puşcaşu a adus mijloacele de transport de la un parc auto second hand din Olanda, calculele arătând, la acea vreme, că profitul său a fost de minim 150.000 de euro.
7EST a luat atunci legătura cu parcuri de maşini SH din Olanda, inclusiv cu cel de unde a cumpărat Puşcaşu autobuzele, aflând că o maşină similară avea un preţ aproximativ de 10.000 de euro, cu TVA. „Nu este normală o astfel de diferenţă la puterea motoarelor. Când ai un anumit profil al localităţii, înseamnă că pe acea linie mergi. Nu se schimbă parametrii de la un an la altul”, a declarat consilierul liberal Marius Dangă.
2015: 150 kW, 80 de pasageri
La cea de-a treia licitaţie pentru autobuze SH, care a fost anulată anul trecut, caietul de sarcini prevedea o putere mai mică a motoarelor, de parcă dealurile se micşoraseră între timp. Primăria a cerut motoare de 150 kW (202 CP), urmând să achiziţioneze 15 autobuze, cu 1,6 milioane de lei, fără TVA (calculul arăta o medie de 24.000 de euro bucata). „Autobuzele erau în regulă, văzusem ceva asemănător. Aveau aer condiţionat, erau în stare foarte bună”, a povestit, pentru 7EST, Maricel Ghercă, directorul RATP Iaşi, beneficiarul final al defunctului contract.
„Nu are nici o logică să difere puterea motoarelor de la o licitaţie la alta, dacă numărul de pasageri nu se schimbă. Înţelegeam dacă era altă capacitate de transport sau dacă un lot era destinat exclusiv rutei de pe Copou. Dar dacă ele sunt împrăştiate pe toate rutele din oraş, nu înseamnă decât că cineva găsise un lot cu o anumită putere”, a afirmat profesorul Corneliu Munteanu.
Autobuze noi: minimum 190 kW, 90 de pasageri
Primăria Iaşi a realizat recent caietul de sarcini pentru o licitaţie în care vor fi cumpărate 4 autobuze noi pentru RATP. Acesta prevede o putere minimă de 190 kW (257 CP), dar este schimbată capacitatea: minimum 90 de pasageri, în loc de 80, la cele trei licitaţii anterioare.
„Nu ştiu de ce este diferită puterea motoarelor. Nu mă pricep. Întrebaţi-i pe cei care au făcut caietele de sarcini de ce este această diferenţă.”
Vasile Puşcaşu, patron Unistil
Citește și Fiul lui Chişcă a primit un Mercedes de la una din căpuşele Fortus
În 2013 nu a contat numărul de kilometri!
Caietul de sarcini din anul 2013, în care Puşcaşu a vândut 40 de autobuze Primăriei, direct prin Unistil, menţionează că, ţinând cont de faptul că autobuzele sunt produse după 1998, au numeroase piese schimbate. „Au fost efectuate reparaţii (revizii) prin care s-ar fi putut înlocui subansamble cum ar fi sisteme de transmisie, sistem rulare, motor etc., astfel încât rulajul afişat la bord nu este relevant”. A contat doar ca autobuzele să aibă ITP valabil şi carte verde.