Inginerul Gică Ilie, absolvent al Facultăţii de Mecanică de la Galaţi, este un nume important în aeronautica mondială. Lucrează pentru celebra firmă Dassault Aviation din Saint Cloud (Franţa) şi a făcut parte dintr-un proiect tehnologic faimos: a fost şef al echipei de proiectare a trenului de aterizare frontal şi a cockpitului pentru super-avionul Falcon 5X.
Inginerul Gică Ilie (54 de ani) este un om pentru care aeronautica este, în aceeaşi măsură, şi meserie, şi pasiune. Printre performanţele românului se numără şi proiectul la care a lucrat până la sfârşitul anului 2015: a făcut parte din echipa care s-a ocupat de Falcon 5X, un avion de lux produs în Franţa, scrie Adevărul.
Gică Ilie s-a născut în localitatea vasluiană Fălciu, iar după absolvirea şcolii generale a avut de ales, pentru a-şi urma visul de a deveni inginer, între Iaşi, „capitala“ culturală a Moldovei, şi Galaţi, pe atunci capitala economică a regiunii.
După cum mărturiseşte, a ales Galaţiul, pentru că a simţit că liceele tehnologice şi universitatea de la malul Dunării îi poate oferi un viitor mai bun în inginerie, mai ales că aici funcţionau două dintre cele mai importante întreprinderi industriale din România: combinatul siderurgic (cel mai mare din Europa în acea vreme) şi şantierul naval cel mai modern din spaţiul estic.
A învăţat la Liceul Industrial nr. 1, cândva unul dintre cele mai importante licee tehnologice din România, dovadă că a dat ţării absolvenţi care au ajuns, apoi, nume de referinţă în inginerie, perioadă despre care Gică Ilie îşi aminteşte cu mare plăcere. „Îmi plăcea mult desenul. Am fost chiar tentat să merg către partea umanistă, dar a trebuit să mă îndrept spre o carieră pragmatică. Nu aveam posibilităţi financiare, pentru că tatăl meu se prăpădise când eu, fratele şi sora eram foarte mici“, a spus Gică Ilie.
După terminarea liceului a intrat la Facultatea de Mecanică, secţia TCM (Tehnologia Construcţiilor de Maşini), din Galaţi, pe care a absolvit-o cu o medie mare. Era în anul 1985, în plină expansiune industrială a României, însă, surprinzător, n-a găsit la Galaţi niciun post de inginer care să-i convină.
„Pur şi simplu nu mai cerea nimeni avioane“
Pentru că îşi dorea să facă excelenţă, a ales să plece, împreună cu soţia şi cu cei doi copii, în Bacău, pentru a lucra la Întreprinderea de Avioane Bacău. Primii cinci ani lucraţi la Bacău au fost, după cum mărturiseşte Gică Ilie, foarte importanţi. „Am învăţat multe acolo. M-am desăvârşit ca inginer, pentru că una este teoria, alta este practica“, spune Ilie.
Citește continuarea pe Adevărul