Peste 160 de participanți, 10 speakeri, două zile de lucru. Vizite de lucru la CET Holboca, CET Tudor și blocurile unde s-au realizat lucrări de contorizare individuală cu distribuția pe orizontală a conductelor din apartament. Reuniune de lucru cu reprezentați naționali ai asociațiilor de proprietari, ai autorităților locale și naționale, ai operatorilor de termoficare din Botoșani, Suceava, Ploiești, Oradea, Arad, Cluj-Napoca, Timișoara, Chișinău. Investiții cu fonduri europene și fonduri proprii pentru modernizarea instalațiilor, conformarea la normele de mediu, înlocuirea de conducte. Iași, un pariu câștigat: cum s-a schimbat imaginea termoficării în doar 3 ani jumătate. Racordările clienților mari continuă: s-au racordat deja echivalentul a 80 de blocuri cu 4 etaje. Studiu: gazele arse de centralele de apartament sunt o sursă dramatică a poluării urbane și provoacă îmbolnăviri severe. Cât poluează SACET vs centralele termice de apartament? Veolia a prezentat, în premieră la Iași, rezultatul unui studiu științific. Toate apartamentele trebuie contorizate individual până la 31 decembrie. Veolia oferă cea mai bună soluție: contorizarea individuală cu distribuția pe orizontală. Economii de costuri: apartamentele racordate de Veolia cheltuie cu 30% mai puțin la încălzire decât apartamentele cu centrale individuale.
Timp de două zile, 24 respectiv 25 martie 2016, Iașul a devenit „capitala termoficării centralizate” din România. Conferința comercială organizată de Veolia Energie Iași, cu titlul „Termoficarea centralizată – pași spre viitor” a reunit în Capitala Moldovei peste 160 de participanți: reprezentanți ai asociațiilor de proprietari din toată țară, ai autorităților locale și naționale și ai operatorilor de termoficare din 15 orașe: Timișoara, Oradea, Arad, Cluj-Napoca, Craiova, Buzau, Ramnicu-Valcea, Brasov, Ploiești, București, Constanţa, Bacau, Botoșani, Suceava, Chișinău şi, bineinteles, Iaşi.
Evenimentul a fost structurat pe două zile, incluzând vizite în teren la CET Holboca și CET Tudor și la blocurile unde s-a implementat proiectul de contorizare individuală cu distribuția pe orizontală, dar și o sesiune amplă de lucru, pe teme aplicate.
Joi, 24 martie, participanții la Conferința Comercială au efectuat o vizită de lucru la centralele de producție CET Holboca și CET Tudor, unde au primit informații și detalii despre noile instalații realizate cu finanțare europeană, precum și despre modul în care funcționează dispeceratul de relații cu clienții al Veolia Energie Iași, ce asigură legatura directă dintre Centrul de Apel non-stop cu număr gratuit și echipele de intervenție din teren. „Am avut o vizită de lucru dinamică, în care am prezentat oaspeților noștri detalii despre proiectele deja realizate la centralele de producție. La CET Holboca, participanții la conferință s-au arătat interesați mai ales de instalația de colectare în stare uscată a zgurii și cenușii, de procesul de retehnologizare a cazanului de abur K2 prin montarea instalației de denoxare și de noua instalație de desulfurare. Apoi, la CET Tudor s-au oferit informații despre cele doua cazane de apă fierbite, CAF 1 și CAF 3, reabilitate prin fonduri europene, despre reabilitarea pompelor de termoficare și despre înlocuirea celor 23 km de rețele primare și secundare atât de către Veolia (12 km) cât și de Municipalitate, cu fonduri europene (11 km)”, a declarat Ana-Maria Icătoiu, director comercial și de comunicare Veolia Energie Iași.
Vineri, 25 martie, în Sala Rossini a Complexului Palas a avut loc o reuniune de lucru aplicată, în care 10 vorbitori au susținut prezentări legate de investițiile în sistemul centralizat de termoficare, relația cu clienții finali, proiectele de dezvoltare și studiile științifice asupra efectelor poluării provocate de soluțiile alternative de încălzire.
„Strategia noastră presupune trei axe principale: optimizarea și eficientizarea sistemului, consolidarea portofoliului existent și dezvoltarea susținută. Iar pentru asta, am poziționat clientul în centrul preocupărilor noastre. Astăzi, putem spune că randamentul global al sistemului de termoficare din Iași a crescut, iar gradul de continuitate este aproape de 100%”, a declarat Alexandru Teleru, directorul general Veolia Energie Iași.
Prin accesarea fondurilor europene disponibile în cadrul Programului Operațional pentru Infrastructuri Mari, se vor înlocui aproape 150 de km de conductă din rețele primare și secundare, primele licitații de lucrări urmând să fie lansate de Primăria Municipiului Iași în primăvara acestui an.
Termoficarea centralizată de la Iași, un pariu câștigat
Discuțiile aplicate cu participanții la conferința Veolia nu au ocolit problemele moștenite la preluarea termoficării centralizate din Iași. Până în 2012, comunicarea cu clienții sistemului de termoficare din Municipiul Iași era opacă, ineficientă, greoaie: aproape inexistentă. Noua echipă comercială a asumat trecutul și, pe baza unor obiective individuale și comune clar stabilite, a stabilit un plan de acțiuni. „Viziunea noastră în relația cu clienții este una de respect și responsabilitate. Orice serviciu public își păstrează clienții dacă aceștia sunt mulțumiți. De aceea, am pornit un dialog real, am ascultat cu atenție și am comunicat periodic toate informațiile care privesc în mod direct clientul. După 3 ani și jumătate de muncă asiduă, am stabilizat portofoliul de clienți și am recâștigat încrederea ieșenilor”, a declarat Ana-Maria Icătoiu, director comercial și de comunicare Veolia Energie Iași.
Acțiunile de comunicare au fost dublate permanent de îmbunătățirea parteneriatului cu clienții existenți, pentru a oferi un serviciu public performant. „Înainte de a veni Veolia la Iași, căldura se pornea târziu, avariile pe rețea erau numeroase, iar apa caldă ajungea în casele oamenilor la o temperatură incorectă. Acum, aducem cărbunele la timp și pornim căldura exact când clienții noștri au nevoie. Am înlocuit 12 km de rețele primare și secundare, iar gradul de continuitate în furnizarea agentului termic a crescut la 96,9%, față de 80%, cât era înainte de 2012. Am introdus peste 2.700 metri liniari de conducte de recirculare a apei calde, pentru a elimina această problemă”, a prezentat Adrian Timofte, manager portofoliu existent, Veolia Energie Iași.
Relația cu clienții este în centrul preocupării echipei Veolia, care pune la dispoziție ieșenilor 5 căi de comunicare :
– Centrul de Apel Non-Stop (număr gratuit în orice rețea): 0 800 800 123
– Adresa unică de email [email protected]
– Biroul de Relații cu Clienții
– Corespondența scrisă
– Contul of
icial de Facebook: www.facebook.com/veoliaenergieiasi
„Echipele noastre pentru intervenții tehnice sunt disponibile 24 ore din 24, iar în ultimele 4 sezoane de încălzire am avut aproape 5.000 de intervenții la clienți. În paralel, consilierii de clientelă au făcut peste 10.000 de vizite pe teren, la clienții finali și la reprezentanții asociațiilor de proprietari, iar echipa comercială și de comunicare a avut întâlniri cu cetățenii din toate cartierele Iașului”, a completat Adrian Timofte.
O atenție deosebită a fost acordată modului de repartizare a costurilor cu încălzirea. Cu ajutorul ANRSC, Veolia s-a implicat activ în promovarea legislației în vigoare în ceea ce privește repartizarea acestor costuri în condominii. Rezultatul: în ultimii 2 ani, peste 2.000 de familii din Municipiul Iași și-au primit banii înapoi, după ce au fost încărcate incorect la plata facturii de către reprezentanții locatarilor.
Reîntoarcerea la sistemul centralizat de termoficare
Confirmarea succesului echipei de la Iași a venit odată cu reconectarea a numeroși clienți mari, care au ales sistemul centralizat de termoficare. „Până în prezent, Veolia a racordat la Iași clienți mari din diferite zone de activitate: hoteluri, centre comerciale, instituții publice, clădiri de birouri, instituții de învățământ sau lăcașe de cult. Putem spune că, prin aceste racordări, atingem echivalentul de consum a 1.600 de apartamente, adică 80 de blocuri cu 4 etaje”, a explicat Cosmin Avram, manager dezvoltare Veolia Energie Iași.
Următorul mare proiect – „Copoul Verde” – vizează prelungirea Magistralei 2 în respectivul cartier, racordarea la sistemul centralizat de termoficare permițând clienților din această zonă să realizeze economii de 30% la costurile cu încălzirea. „Vorbim de o investiție asumată pe etape, prima fază vizând racordarea a 20 de instituții publice, cu un consum anual ce reprezinta echivalentul a 150 de blocuri cu 4 etaje”, a mai spus Cosmin Avram.
Parteneriat prin dialog
Invitat la conferința organizată de Veolia, Mihai Mereuță, președintele Ligii Naționale a Asociațiilor de Proprietari „Habitat”, a insistat asupra dezvoltării unui parteneriat real, bazat pe dialog, între operatorii de termoficare, clienții beneficiari și autoritățile locale. „Toate părțile implicate trebuie să asume acest principiu de bază, care să fie fundamentat pe deplină transparență în ceea ce privește costul energiei termice și drepturile și obligațiile beneficiarului”, a explicat Mihai Mereuță.
Efectele centralelor de apartament asupra sănătății
„Evacuarea gazelor arse de la microcentralele termice prin pereții exteriori ai blocului este egal cu a pune oamenii să respire zi și noapte la țevile de eșapament ale mașinilor” – este motto-ul ales de academicianul prof. univ. dr. Gheorghe Benga în prezentarea făcută la Iași.
„Centralele de apartament determină o poluare arhitecturală a fațadelor blocurilor, în plan estetic, însă mai grave sunt consecințele poluării aerului prin combustie, care a ajuns o problemă majoră de sănătate publică. După 15 ani de cercetări în domeniu, am ajuns la concluzia că poluarea de lungă durată cu produse de combustie afectează parametrii funcției pulmonare, scade capacitatea de muncă și de efort și duce la îmbolnăviri acute, prin scăderea rezistenței organismului”, a declarat academicianul Gheorghe Benga.
Acesta a insistat asupra efectelor negative, pe termen lung, asupra vieții umane în urma folosirii centralelor de apartament pe bază de gaze naturale. „Arderea gazelor naturale în aer produc inevitabil radicali liberi. Nu există boală în care să nu fie implicați radicalii liberi: boli cardiovasculare, respiratorii, hepatice, gastrointestinale, diabet, bolile sistemului nervos, ale rinichiului precum și cancer”, a subliniat academicianul Gheorghe Benga.
Studiu: cât poluează sistemul centralizat vs centralele termice de apartament?
În cadrul conferinței a fost prezentat studiul realizat de Econova, la solicitarea Veolia, care a comparat emisiile generate de centralele termice de apartament cu cele generate de sistemul centralizat de distribuție a energiei termice în Municipiul Iași.
„Cel mai bun scenariu din punct de vedere al influenței asupra calității aerului din Municipiul Iași este cel în care necesarul de energie termică este asigurat doar de sistemul centralizat. Emisiile sunt evacuate în aer prin surse fixe dirijate şi controlate, la înălţimi mari: 70 m în cazul CET I şi 164 m în cazul CET II. Sursa principală CET II este amplasată la distanţă relativ mare de zona dens populată a municipiului Iaşi. Dispersia poluanţilor în atmosferă este facilitată iar pana de poluant se deplasează la distanţe şi înălţimi mari faţă de sursă. Astfel, la nivelul receptorilor pe întreaga zonă studiată, se înregistrează concentraţii în poluanţi relativ mici”, a explicat evaluatorul Fănel Apostu.
În schimb, sursele de emisie ale centralelor de apartament se comportă ca surse de suprafaţă, nefiind dirijate. Emisiile acestora sunt distribuite pe întreaga suprafaţă a municipiului Iaşi, iar poluanții stagnează pentru perioade mai mari de timp.
Obiectivitatea studiului a fost garantată de Veolia și prin cooptarea de observatori externi, independenți, care au supravegheat colectarea datelor. „Recunosc că inițial am fost sceptică, pentru că fostul CET Iași m-a îndreptățit să fiu așa. Dar la Veolia am descoperit oameni care mi-au dat încrederea că se poate și altfel. Centralele individuale au un impact considerabil asupra mediului. Acum avem oportunitatea să ne informăm, așa că trebuie să profităm și să luăm decizii în cunoștință de cauză”, a afirmat Alexandrina Dinga, observatorul independent cooptat pentru realizarea studiului.
Contorizarea individuală, obligatorie până la 31 decembrie. Soluția oferită de Veolia
Fiecare apartament din blocurile de locuit trebuie să fie contorizat individual inclusiv pe energie termică până la data de 31 decembrie 2016, potrivit legii 121 / 2014. Pe lângă varianta montării de repartitoare de costuri, care înregistrează unități abstracte, nu gigacalorii, ieșenii pot alege soluția mai bună, propusă de Veolia: contorizarea individuală cu distribuția pe orizontală a conductelor de apă caldă și căldură din apartament.
Pentru a veni în ajutorul ieșenilor, Veolia Energie Iași a propus mai multe modele de finanțare a lucrărilor de contorizare individuală. „De exemplu, într-o scară de bloc, dacă majoritatea locatarilor care acum au centrală individuală sunt de acord să revină la SACET, cu contorizare individuală, Veolia suportă costurile cu părțile comune (coloanele de pe casa scării). Apoi, pentru apartamentele care sunt racordate deja, Veolia suportă 77% din costurile instalației individuale (contorul și cheltuielile pentru modificarea instalațiilor interioare), iar locatarul doar 23%, adică aproximativ 800 lei, pe care îi poate achita
în 6 tranșe egale: câte 135 lei / lună. Pentru apartamentele cu centrală pe gaz, Veolia suportă atât cheltuielile cu contorul individual, cât și cele necesare conectării instalațiilor interioare de apă caldă și căldură la coloanele comune de pe casa scării”, a explicat Ana-Maria Icătoiu, director comercial și de comunicare Veolia Energie Iași.
Primele rezultate: economii de costuri de 25 – 30%
Soluția contorizării individuale cu distribuția pe orizontală este deja aplicată în mai multe blocuri din Iași: în unele lucrările sunt deja finalizate, în altele în execuție sau în proiectare. Din analiza făcută în perioada decembrie 2015 – februarie 2016 în cazul unui bloc unde s-a finalizat lucrarea de contorizare individuală, rezultă că locatarii au făcut economii de 25 – 30%. „Practic, pentru un apartament cu două camere, racordat la Veolia cu această soluție, s-a plătit o medie de 179 lei / lună pentru căldură și apă caldă, pe când un apartament similar, încălzit cu centrală termică, a avut costuri medii de 225 lei / lună”, a explicat Adrian Timofte, manager portofoliu existent Veolia Energie Iași.
„Suntem foarte mulțumiți că am scăpat de instalațiile vechi de la subsol și din apartamente. Locatarii au căpătat independență și fiecare dă drumul la căldură când dorește”, a declarat Alexandrina Bivolaru, reprezentanta unei asociații de proprietari unde a fost implementat sistemul de contorizare individuală. „Înainte aveam foarte multe coloane în apartament, acum am scăpat de ele și avem apă caldă non-stop”, a spus și Ștefan Constantin, în numele altei asociații de proprietari. „Am centrală de apartament, dar din decembrie folosesc căldura și apa caldă de la sistemul centralizat. În decembrie, am plătit 93 lei, în ianuarie 140, iar în februarie 45 de lei”, a precizat Dumitru Plăvan, președintele unei asociații de proprietari din Iași.
Ziua a doua a Conferinței Comerciale a continuat cu vizita de lucru a tuturor participanților la blocurile unde s-au realizat lucrările de contorizare individuală cu distribuția pe orizontală a țevilor de apă caldă și căldură din apartament.