Români care au ales să se întoarcă acasă. Sebastian Gabor: „Iaşul este acasă, afaceri se pot face oriunde“

0
615

Tineri IT-işti consideră că şi Iaşul le poate oferi posibilitatea de afirmare, mai ales după relocarea aici a unor firme importante. Spiritul de căutare continuă şi puterea de a o lua de capăt după eşec sunt calităţi importate din experienţele din străinătate.

 

Din ce în ce mai mulţi ieşeni aleg să se întoarcă acasă după câţiva ani în care au lucrat în afara ţării. Este şi cazul lui Sebastian Gabor, un tânăr de 26 de ani, care a studiat la Barcelona, a lucrat la Berlin şi New York, a avut parteneriate cu Disney şi Allianz Germania, dar a decis că cel mai bine este acasă, la Iaşi.

 

S-a întors pentru bunica

După terminarea liceului, Sebastian Gabor a făcut un BBA (n.r. – Bachelor Business Adminstration) în Barcelona, în limba engleză, s-a întors în ţară. „Am terminat în doi ani, deoarece facultatea permitea să faci vara încă un an. Am profitat de asta şi pe urmă m-am întors acasă, la Iaşi. Înainte de a pleca, i-am promis bunicii că nu voi rămâne să lucrez în străinătate. Aş fi vrut să rămân acolo, dar a trebuit să mă ţin de promisiune“, îşi începe Sebastian povestea.

 

Sebastian Gabor priveşte Iaşul ca o oportunitate

Evenimente speciale organizate în Iaşi

Întors acasă, în 2011, Sebastian a încercat să pună în practică ceea ce a învăţat. Împreună cu nişte prieteni a înfiinţat un ONG şi a început să organizeze evenimente speciale, marca „Happy Nation“. „Am organizat câteva evenimente pe domeniile social, cultural şi sportiv. Au fost două competiţii de fotbal şi ping-pong, în care am adunat aproximativ 100 de persoane. Împreună cu o trupă de teatru am organizat un eveniment, iar banii i-am dat unei fetiţe de la «Octav Băncilă» să-şi cumpere o chitară. Pe plan social, am făcut două petreceri tematice, educaţionale, la care au participat în total aproximativ 700 de persoane. Una a fost «Evolution in music», iar participanţii trebuiau să-şi aleagă o etapă muzicală şi să se îmbrace conform anilor de atunci. Trebuiau să înveţe, să descopere. La «Queens», am organizat «Around the Wolrd», o petrecere tematică, unde au fost proiectate anumite părţi ale globului. La fel, toată lumea trebuia să se îmbrace tematic“, explică Sebastian.

 

Pe urmele lui Zuckerberg

Apariţia Facebook-ului în România l-a determinat pe Sebastian Gabor să încerce, împreună cu nişte prieteni, să urmeze calea aleasă de Zuckerberg.

„Împreună cu un coleg, am început un proiect în IT. Am găsit oamenii şi am început să lucrăm la o reţea de socializare, Ntypz. Facebook-ul începuse să meargă foarte bine atunci şi am încercat să inovăm în acest domeniu. Era o reţea de socializare bazată pe experienţe. Proiectul a mers destul de bine, dar, la un moment dat, eu m-am retras deoarece mi-am dat seama că nu va avea viitor şi aşa s-a întâmplat“, îşi aminteşte tânărul ieşean.

 

 

Proiecte în IT

Împreună cu echipa pe care şi-a creat-o, Sebastian a început să aibă oferte în domeniul IT şi afacerea să meargă la IT Gambit: „Această experienţă a fost utilă pentru mine şi pentru colegii mei deoarece proiectul cu reţeaua de socializare ne-a adus alte proiecte, alţi clienţi. De la un spaţiu de 20 de metri pătraţi, a unui amic, am ajuns să închiriem un spaţiu de 40 de metri pătraţi, la Habitat. Acolo am stat până în 2014, când ne-am mutat la MAR Center, pe Elena Doamna, unde am stat un an. După, am început să apelăm la freelanceri şi atunci spaţiul nu mai era chiar o problemă pentru noi.“

 

„Colegu“ le-a blocat serverele

În paralel cu firma de IT, Gabor a început să lanseze diverse aplicaţii pentru telefoanele inteligente. „Prima aplicaţie lansată a fost «Colegu’», termenul luat din limbajul tiriştilor. Aplicaţia presupunea ca informaţiile să vină de la participanţii în trafic. Lumea afla evenimente din trafic, informaţii. Aplicaţia a fost la început doar pe Iaşi şi a avut doar 11 downloaduri în prima zi, pe urmă 100, 1.000 şi a ajuns la 3.000 pe zi. În două săptămâni am ajuns la peste 200.000 de utilizatori, de ne-au căzut serverele! Totul a fost făcut fără vreun buget de publicitate. Aşa cum am crescut, aşa am scăzut pentru că nu am avut capital să susţinem acest proiect“, spune Sebastian.

 

Livrări la domiciliu, prin „Cocomandă“

Un alt proiect lansat de Sebastian Gabor a fost platforma de livrări la domiciliu „Cocomandă“. „Ideea ne-a venit în timp ce eram la birou şi fiecare vroia să comande ceva de mâncare şi nu ne hotăram ce vrem. Am zis că o astfel de platformă, care să includă toate barurile, restaurantele, pizzeriile din Iaşi ar fi interesantă. Fiecare restaurant avea o platformă prin care clientul putea să vadă meniul, preţurile, iar ei îşi puteau gestiona comenzile. Noi făceam legătura între cerere şi ofertă. Am ajuns să avem aproximativ 50 de restaurante în Iaşi incluse în platforma noastră. Afacerea a fost dusă în Constanţa şi a avut şi acolo succes. În 2014, am vândut acţiunile mele co-fondatorului“, povesteşte Gabor.

 

Agenţie digitală de călătorii

În prezent, Sebastian Gabor lucrează împreună cu un designer şi un programator din străinătate la o aplicaţie pentru o agenţie digitală de travelling. „Dacă acum 15 ani te duceai la agenţie când voiai să mergi undeva, pe urmă a apărut Booking, Skyscanner şi Tripadvisor. Acum, noi vrem să le putem toate la un loc. Adică persoana interesată să poată găsi la noi şi oferta de cazare şi de transport, dar şi ponturi despre locuri de vizitat şi alte lucruri interesante. Practic vrem să oferim o ofertă personalizată pentru fiecare client. Avem un prototip funcţional şi deocamdată ne adresăm către agenţii“, precizează Sebastian.

 

 Aplicaţia Colegu’ şi site-ul cocomanda.ro, două dintre proiectele lui Gabor

Experienţe inedite în Berlin şi New York

Timp de aproape un an, Sebastian Gabor a lucrat la Berlin şi New York, experienţă care i-a deschis foarte multe orizonturi. „Principalii noştri clienţi sunt din Germania şi din San Francisco. Prin intermediul unei firme am făcut un joculeţ pentru Disney, am lucrat şi pentru Allianz Germania. Am fost să lucrez câteva luni în SUA, la New York şi San Francisco şi jumătate de an la Berlin. Au fost nişte experienţe extraordinare. Nu spun că nu am fost tentat să rămân acolo, dar am ajuns la concluzia că în acest domeniu se poate lucra de oriunde, iar veniturile sunt cam aceleaşi. De aceea, nu sunt tentat să plec din Iaşi, unde chiar sunt acasă!“, spune tânărul.

 

Citeşte şi Avem un Palat, ce facem cu el? 10 ani de demersuri, 26 de milioane de euro şi mult-aşteptata inaugurare, pe 27 aprilie

 

Alţi repatriaţi la Iaşi: „Se mişcă treaba, începe să fie bine“

Numărul ieşenilor care au lucrat în străinătate şi care s-au întors în Iaşi este din ce în ce mai mare, iar motivele sunt cam aceleaşi.

Diana Lefter a lucrat timp de 18 ani în Canada şi a ales să se întoarcă acasă.

„Sunt legată de Iaşi. Am făcut şcoala aici. Vreau să contribui şi eu la IT-ul din Iaşi. Nu prea sunt manageri buni şi am zis că vreau să dau Iaşului înapoi ceva. Comunitatea de IT este bine închegată, lucrurile merg din ce în ce mai bine şi este loc pentru toată lumea. Este şi un motiv personal: îmi place acest oraş şi vreau să stau aici“, a precizat Diana Lefter.

Iulian Tănăsescu a revenit în Iaşi după ce a lucrat în Cipru aproximativ doi ani şi în Luxemburg mai bine de patru ani.

„Iniţial, m-am întors cu gândul că voi sta câteva luni, dar iată că s-au făcut patru ani. În momentul întoarcerii, am primit o ofertă de la Amazon şi am acceptat. Am văzut că lucrurile se schimbă în bine şi pe la noi şi atunci am zis să rămân acasă dacă am posibilitatea să lucrez aici“, a menţionat Iulian Tănăsescu.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments