Ce trebuie să faci atunci când ai căzut pradă unei FRAUDE BANCARE

0
824

Mai puţin de jumătate dintre cei care au pierdut bani în urma unor fraude bancare nu au reuşit să-şi mai recupereze pagubă, arată un studiu recent. În aceste condiţii, românii trebuie să ştie care sunt paşii pe care trebuie să îi urmeze astfel de cazuri.

 

Există mai multe etape pe care un client al unei bănci trebuie să le parcurgă în cazul în care observă că un hacker s-a folosit de banii de pe cardul său, a arătat Alin Damian, Online Threats Researcher la Bitdefender, pentru Ziare.com.

 

Apelarea băncii emitente a cardului pentru blocarea acestuia

 

Prima dată, clientul trebuie să sune banca de care aparţine pentru a cere blocarea cardului cu care a fost făcută tranzacţia. În felul acesta, clientul limitează daunele pentru situaţia în care cardul a fost compromis şi ar putea fi refolosit.

Returnarea cardului la bancă şi completarea unei declaraţii referitoare la incident, în care să ofere cât mai multe detalii despre tranzacţia/tranzacţiile respective.

Apoi, clientul trebuie să se prezinte la bancă, unde completează o cerere-tip în care declară că a fost victima unei fraude, menţionând că tranzacţia X cu valoarea Y nu a fost făcută de el.

 

Reclamarea incidentului şi la Poliţie

Este necesară şi depunerea unei plângeri la Poliţie. Unele bănci considera acest pas obligatoriu pentru recuperarea daunelor, altele doar sfătuiesc clienţii în acest sens.

 

În ce constă analiza băncii

Mai departe, odată făcute aceste demersuri, clientul va aştepta ca litigiul să fie soluţionat de către bancă. Acest lucru presupune că banca sau băncile implicate să verifice detaliile tranzacţiei (site-ul unde a fost făcută plată, când, de către cine, de la ce IP, dacă victimă a mai cumpărat în trecut de pe acel site etc.), urmând ca în termen de 30-45 de zile să soluţioneze cererea.

Reprezentanţii Millennium Bank au precizat, pentru Ziare.com, că băncile analizează cazurile luând în calcul natura elementelor de securitate personalizate ale cardurilor (de exemplu, coduri de securitate), situaţia în care acestea au fost pierdute/furate, respectarea sau nerespectarea de către clienţi a obligaţiilor care le revin.

Pentru această etapă, băncile aplica prevederile Ordonanţei de urgenţă privind serviciile de plată nr. 113/octombrie 2009 publicată în MO 385/12.10.2009 şi ale regulamentelor organizaţiei internaţionale sub care a fost emis cardul (Visa sau MasterCard).

 

În ce condiţii îţi poţi primi banii înapoi

Băncile despăgubesc integral clienţii care au respectat toate obligaţiile ce le revin: au utilizat cardul în conformitate cu termenii specificaţi în Condiţiile Generale Bancare, au luat toate măsurile posibile pentru păstrarea în siguranţă a elementelor de securitate personalizate ale cardului (de exemplu, coduri de securitate), conform reprezentanţilor Millennium Bank.

Însă există şi cazuri în care banca nu poate face nimic, cum ar fi situaţia în care clientul raportează o fraudă ce a fost făcută de către un escroc, cumpărând ceva de pe un site de pe care clientul comandă în mod frecvent.

„Noi le recomandăm utilizatorilor şi clienţilor bancari să folosească o soluţie antivirus şi să o menţină actualizata. Acest lucru îi protejează nu doar de viruşi şi de ameninţări informatice de tip 0-day, ci şi de fraude şi phishing, pentru a evita situaţiile în care rămân şi fără bunurile cumpărate online, şi fără banii de pe card”, a sugerat expertul BitDefender.

 

Băncile nu se mai jefuiesc cu pistoale – Cum te aperi de hoţii care îţi golesc contul cu un click – Interviu

Studiu îngrijorător: mai puţin de jumătate dintre clienţii păgubiţi îşi recuperează banii.

Numai 45% dintre utilizatorii care au fost victime ale fraudelor online şi-au primit toţi banii înapoi, în timp ce alţi 14% au recuperat o parte a banilor furaţi, potrivit studiului global Kaspersky Consumer Security Risks, realizat de către B2B Internaţional şi Kaspersky Lab.

 

Câte dintre victimele fraudelor online îşi mai recuperează banii

Din păcate, restul de 41% nu au mai primit nimic. De asemenea, o treime dintre victime au făcut plângeri către autorităţile în drept pentru a încerca să rezolve problema fraudei, iar în 17% dintre cazuri banii au dispărut în timpul sesiunilor de e-banking, în timp ce 13% dintre victime erau clienţi ai magazinelor online.

Pe de altă parte, studiul B2B Internaţional relevă faptul că magazinele online şi băncile returnează banii clienţilor în proporţie mai mare decât sistemele de plăţi online, într-un raport de 15% la 12%.

Numai unul din zece repondenți au fost destul de norocoşi încât să îşi primească toţi banii înapoi.

 

(Sursa: ziare.com)

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments