JTI semnalează că termenul de 20 mai 2016, prevăzut pentru transpunerea Directivei tutunului în legislația națională, a fost depășit. Proiectul legii, elaborat de Guvern cu întârziere, se află încă la Senat, cu termen de aprobare tacită pe 13 iunie. Data aprobării Proiectului de către Camera Deputaților, care este decizională, este incertă, mai ales că urmează vacanța parlamentară, iar sesiunea de toamnă va fi scurtată de campania electorală pentru alegerile generale.
Până la aprobarea, publicarea în Monitorul Oficial și intrarea în vigoare a Legii de transpunere și a Normelor ei de aplicare vom continua să producem și să punem pe piață produse fabricate conform legislației actuale în vigoare.
După cum se știe, legea nu poatesăprevadăpentrutrecut, iartermenul de 20 mai 2016 este dejadepășit. Sperămcă, înscopulrespectăriiimperativului constituțional privind neretroactivitatea legii civile, termenele vor fi adaptate în mod corespunzător în forma finală aprobată de Senat și Camera Deputaților, pentru a se asigura atât respectarea cadrului constituțional, cât și posibilitatea de adoptare a legislației secundare până la intrarea în vigoare a legii, astfel încât noul cadru legal privind produsele din tutun și produsele conexe să poată fi cunoscut în întregime și aplicat de la aceeași dată de toți destinatarii normei juridice.
Așa cum s-a văzut din raportările ANAF, incertitudinile legate de data modificării fabricației au afectat deja producția și managementul stocurilor, ceea ce s-a reflectat în fluctuația încasărilor bugetare din acciza la țigarete în primele luni ale anului. Așadar, aceasta aduce o incertitudine continuă, care afectează atât vânzările legale, cât și, implicit, taxele plătite statului. Încasările medii lunare la buget, care se ridică la circa 230 milioane de euro, reprezentând taxe și contribuții, pot fi serios periclitate. De asemenea, comerțul ilegal, care a ajuns în ianuarie 2016 la 17,8%, ar putea crește accelerat. La aceasta se vor adăuga costuri importante presupuse de eforturile de combatere a contrabandei.
JTI face parte din Grupul Japan Tobacco, unul dintre cei mai mari producători internaționali de produse din tutun. JTI comercializează mărci renumite pe plan mondial, precum Camel, Winston, Mevius și LD. Portofoliul companiei include și mărcile internaționale Benson&Hedges, Silk Cut, Sobranie și Glamour. Sediul central al JTI este la Geneva, Elveția. Compania are circa 26.000 de angajați la nivel mondial și operațiuni în peste 120 de țări. Pentru mai multe informații, vizitați www.jti.com
Proiectul de transpunere a Directivei tutunului prevede modificări esențiale ale țigaretelor (ingrediente și arome) și ale ambalajelor: avertismente de sănătate poziționate pe spatele și pe fața pachetului, pe o suprafață de 65%; avertismente de sănătate de 50% din suprafața laterală a pachetului. Companiile de tutun au cerut urgentarea transpunerii, avertizând încă din aprilie 2014, după publicarea Directivei tutunului în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, că au nevoie de timp pentru adaptarea producției la noile cerințe, dat fiind că termenul de transpunere coincidea cu cel de conformare a producției, 20 mai 2016. Ministerul Sănătății și-a luat angajamentul că proiectul va fi adoptat de Guvern și trimis Parlamentului în octombrie 2015, ceea ce s-a întâmplat abia după cinci luni, în martie 2016.
Conform art. 288 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), o directivă nu are aplicabilitate directăîn dreptul intern, ceea ce înseamnă că, pentru a deveni efectivăși obligatorie pentru persoanele private, prevederile ei trebuie transpuse în legislațiile naționale ale statelor membre UE, care au sarcina de a reglementa,în mod specific,în dreptul intern diversele aspecte prevăzute de aceasta și de a adopta legislația secundară aferentă, conformarea putând avea loc numai în baza legii de transpunere.
Confruntat cu această situație, JTI a fost nevoită să-și asume un risc comercial extrem de mare, demarând adaptarea producției pe baza informațiilor furnizate de Ministerul Sănătății, în februarie 2016, a deciziilor Comisiei Europene și a proiectului de lege, aflat în dezbatere parlamentară.
Începerea adaptării produselor în baza unui proiect și nu a legii și a normelor ei de aplicare, precum și posibilitatea ulterioară de a schimba radical, printr-un simplu ordin de ministru, cadrul de reglementare a produselor din tutun conferit de o lege dezbătută și adoptată de Parlament, constituie semnale grave pentru orice agent economic sau investitor în România.