Un proiect depus în Parlament reglementează condițiile în care firmele de specialitate și poliția pot să-ți ridice mașina parcată neregulamentar.
Înalta Curte a stabilit ca procedura de aplicare a măsurii tehnico-administrative, constând în ridicarea vehiculelor staţionate/ oprite neregulamentar pe partea carosabilă, nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale. Ca urmare a hotărârii Înaltei Curţi, Primăria Sectorului 1 a chemat în judecată Guvernul şi Ministerul de Interne, solicitând instanţei de judecata să oblige aceste instituţii să adopte regulamentul de ridicare a maşinilor parcate neregulamentar.
Între timp, un proiect de lege, depus recent la Parlament, modica şi completează OU 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, cu scopul de a stabili în mod clar şi la nivel de lege situaţiile particulare în care un autovehicul poate fi ridicat de autorităţi. Proiectul de lege depus la Parlament elimina necesitatea regulamentului şi stabileşte în mod exact situaţiile care constituie staţionare sau parcare neregulamentară.
Astfel, Poliţia Rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor în următoarele cazuri:
a) vehiculul staţionat se afla în zona de acţiune a indicatorului „Staţionarea interzisă” însoţit de panoul adiţional „Ridicare autovehicule parcate neregulamentar”;
b) vehiculul staţionat blochează partea carosabilă de natură să împiedice desfăşurarea circulaţiei rutiere pentru cel puţin o bandă de circulaţie pe sens;
c) vehiculul staţionează pe partea carosabilă în locurile în care se interzice depăşirea;
d) vehiculul staţionează în intersecţii, inclusiv în intersecţiile cu circulaţie în sens giratoriu;
e) vehiculul obstrucţionează sau blochează căile de acces la proprietatea publică sau privată adiacenta drumului public;
f) vehiculul împiedica sau blochează accesul la pistele pentru biciclete;
g) vehiculul staţionează în staţiile mijloacelor de transport public de persoane;
h) vehiculul staţionează neregulamentar pe partea carosabilă în afară localităţilor.
„Am depus săptămâna aceasta la Senat un proiect de lege care modifică Codul Rutier (OUG 195/2002) şi anume articolul de lege care reglementează situaţia în care poliţia poate dispune ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar.
În urmă cu an de zile, o hotărâre mult aşteptată a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie stabilea că procedura de aplicare a măsurii de ridicare a vehiculelor staţionate neregulamentar (normele de aplicare) nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale.
Această măsură de ridicare a vehiculelor staţionate neregulamentar ar trebui să fie reglementata de Guvernul României în Regulamentul de aplicare al Codului Rutier.
Am observat că anumite administraţii publice locale se “agită” şi grăbesc Guvernul României să redacteze cât mai repede normele de aplicare în ceea ce priveşte dispunerea măsurii de ridicarea a vehiculelor staţionate neregulamentar.
Se doreşte redeschidea sezonului de „vânătoare”.
Din acest motiv am decis să modific articolul de lege care reglementează cazurile în care poliţia poate dispune ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar. Acest aspect nu are nicio legătură cu regulamentul de aplicare a măsurii de ridicare a vehiculelor staţionate neregulamentar.
Nu va fi posibilă ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar până când Guvernul României nu va redacta normele de aplicare pentru dispunerea acestei măsuri. Aceste norme vor reglementa ceea ce reglementau hotărârile de consiliu local, adică cine se ocupa cu ridicarea vehiculului, care este procedura de ridicare, unde se face depozitarea şi cât costă, etc.
Acest proiect de lege NU elimina şi nu ar avea cum să elimine normele de aplicare pentru că acestea sunt expres prevăzute de lege – alin. (3), art.64.
Acest proiect de lege reglementează doar condiţiile în care poliţia poate să dispună măsura ridicării vehiculului.
Modificarea legislativă iniţiată de mine este o veste bună pentru toţi şoferii din marile oraşe.
În prezent articolul 64 din OUG 195/2002 specifică doar o singură condiţie pentru dispunerea ridicării vehiculelor şi anume că acestea să “staţioneze neregulamentar”.
Aceasta formulare este foarte vagă, dispunerea măsurii de ridicare a vehiculelor staţionate neregulamentar trebuie să apară în cazuri bine justificate”, arată senatorul Mihai Alfred laurențiu, inițiator al legii, într-un comunicat transmis presei..
Limitarea dreptului de proprietate asupra unui bun, chiar şi pentru o scurtă perioadă de timp, trebuie să reprezinte o măsură excepţională.
Cine doreşte să citească iniţiativa legislativă o poate face aici:
https://www.senat.ro/Legis/PDF%5C2016%5C16b296FG.pdf
https://www.senat.ro/Legis/PDF%5C2016%5C16b296EM.pdf
(Sursa: dcnews.ro)