Relu Fenechiu semnează alături de Cătălina Axinte o lucrare cu aplicații foarte importante: cromarea dură a motoarelor auto. Experimentele nu puteau fi făcute în penitenciar, iar accesul la bibliografie era complicat. Axinte a terminat șefă de promoție la Mecanică, are doctorat și e considerată un mic geniu. Surse apropiate lui Fenechiu spun că acesta a avut ideea lucrării.
În ciuda faptului că legea care permite acest lucru a fost suspendată, fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, se luptă să-i fie luate în considerare, la scăderea pedepsei, lucrările ştiinţifice elaborate după gratii. Cea mai recentă lucrare a fostului lider al PNL Iaşi, menită să îi aducă o reducere cu 30 de zile a pedepsei, are doar 10 pagini şi este scrisă în colaborare cu o absolventă a Facultăţii de Mecanică din Iaşi.
Revistă prestigioasă
Articolul semnat de Relu Fenechiu şi Cătălina Axinte a apărut în limba engleză, în Buletinul Institutului Politehnic de la Universitatea Tehnice „Gh. Asachi”, traducerea titlului fiind „Creşterea eficienţei motorului prin reducerea energiei pierdute prin frecare utilizând cromarea dură”.
Pentru realizarea cercetării, autorii susţin că au făcut experimente, au interpretat rezultatele şi au consultat 15 lucrări indicate la bibliografie. „Cercetările care au stat la baza studiului efectuat au condus la găsirea unei soluţii pentru a reduce frecarea arborelui cotit din motorul cu ardere internă. Prin procedeul de cromare dură s-a obţinut o acoperire omogenă şi compactă cu o duritatea de peste 1000 MPa. Proba a fost supusă la testarea prin «zgâriere» în vederea obţinerii proprietăţilor tribologice şi de aderenţă”, se precizează în rezumatul articolului.
Relu Fenechiu şi Cătălina Axinte sunt „fraţi” de cercetare
Cum a contribuit fostul ministru?
Surse judiciare au precizat pentru 7EST că, pentru realizarea lucrării ştiinţifice, Fenechiu a primit o recomandare de la profesorul dr. ing. Corneliu Munteanu din cadrul Facultăţii de Mecanică de la Universitatea „Gh. Asachi”, acesta fiind şi coordonatorul lucrării de doctorat a Cătălinei Axinte. Munteanu a negat acest lucru, susţinând că „nici nu îl cunosc pe Relu Fenechiu”.
Fostul ministru al Transportului nu a făcut niciun experiment în Penitenciar şi nu a avut acces la Internet. „Experimentele au fost făcute în afara penitenciarului, iar conform celor declarate de persoana în cauză, acestea s-au realizat prin intermediul coautorului articolului. Persoana la care faceţi referire a utilizat echipamentele informatice puse la dispoziţia deţinuţilor, fără conexiune la internet, în vederea tehnoredactării lucrărilor sau articolelor”, a declarat, pentru 7EST, comisarul Nicolae Toma, purtătorul de cuvânt al Penitenciarului Vaslui.
Informaţii puţine, întrebări multe
Niciuna dintre cărţile care apar în bibliografia articolului nu se regăsesc în biblioteca închisorii, dar reprezentanţii unităţii spun că “accesul la sursele documentare se face (…) şi prin pachete, vizită, corespondenţă, exercitarea dreptului la corespondenţă fiind confidenţială”. Dacă a primit Fenechiu cărţi pentru a întocmi partea teoretică a articolului rămâne un mister, la fel şi eventualitatea unor vizite primite la puşcărie din partea lui Axinte. Reprezentantul Penitenciarului a refuzat să ofere această informaţie, spunând că face parte din sfera privată a deţinutului.
„Nu e plagiat”
„Nu este plagiat. De altfel, până să fie aprobată publicarea unui articol în Buletinul Institutului Politehnic, se fac două recenzii de către cadre universitare, care fac observaţii şi apoi se completează, dacă este cazul. Poate dura şi mai mult de un an până este publicat. Din câte ştiu subiectul a fost tratat, printre altele, şi în lucrarea de doctorat a domnişoarei, dar foarte multe rezultate pot fi publicate şi anterior”, a precizat, sub protecţia anonimatului, un profesor din cadrul Universităţii Tehnice.
În ciuda eforturilor, inclusiv a unei scrisori trimise lui Fenechiu în urmă cu două săptămâni (fără răspuns până la închiderea ediţiei), este parţial neclar cine a lucrat efectiv la articol. Apropiaţi ai celor doi au susţinut, pentru 7EST, că aceştia colaborează de mulţi ani şi că fostul ministru ar fi ajutat-o pe tânăra cercetătoare cu materiale pentru realizarea experimentelor din lucrarea de doctorat.
„Noi colaborăm de foarte mult timp, de foarte mulţi ani”, a spus Axinte. Întrebată care a fost contribuţia lui Fenechiu la elaborarea articolului, femeia a spus: „Nu este problema dvs. Şi nu vreau să fac niciun fel de declaraţie. Nu vreau să apar nicăieri. Sunt om de cercetare.”
Se bate pentru 30 de zile
Relu Fenechiu poate primi o scădere a pedepsei cu 30 de zile, pentru că este co-autor al lucrării științifice, dar comisia Penitenciarului încă nu a deliberat. Motivul: articolul de lege care prevedea reducerea pedepsei deţinuţilor care scriu cărţi a fost suspendat. Ieşeanul s-a plâns Judecătoriei Vaslui pentru acest lucru şi a înregistrat o mică victorie: judecătorul a obligat închisoarea să-i analizeze lucrarea. În timpul procesului, Fenechiu a cerut instanţei să sesizeze Curtea Constituţională și dorinţa i-a fost admisă: Curtea va analiza temeiul suspendării.
Lucian Fenechiu rivalizează cu fratele său la realizări academice
Fratele Lucian Fenechiu mai scrie două cărți
Articolul din 2015 nu este singurul pe care Fenechiu şi-a pus semnătura. Fostul ministru al Transporturilor este şi autorul cărţilor „Itinerarii duhovniceşti în judeţul Iaşi” şi „Ingineria avansată – soluţie strategică pentru o dezvoltare durabilă a Regiunii de nord-est”. Pentru cele două cărţi lui Fenechiu i s-au acordat 60 de zile-câştig. Fostul ministru al Transporturilor a mai depus, în 2015, la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci trei cereri pentru brevete de invenţie.
Fratele său, Lucian, condamnat tot la cinci ani de închisoare în acelaşi celebru dosar Transformatorul, apare şi el cu două cărţi în curs de apariţie, în ultimele luni.
Cei doi, împreună cu alţi inculpaţi, au fost acuzaţi de DNA pentru că au înşelat cu circa 6 milioane de lei o firmă de stat căreia i-au vândut transfor
matoare vechi ca şi cum ar fi fost noi.