Motoarele de zeci de ani, cu milioane de kilometri la bord, arată ca niște site din care curge uleiul. Acesta se înfierbântă pe evacuările incandescente. „Sunt autobuze în care se bagă zilnic câte o găleată de ulei”, spun tehnicienii RATP. Exploatarea autobuzelor vechi duce la dublarea costurilor.
Până în acest moment, nu există o explicaţie oficială a incendiilor care au curpins două autobuze second-hand ale RATP. O sursă din cadrul garajului RATP Iaşi face lumină în acest caz, povestind, pentru 7EST, de ce iau foc autobuzele: pierd ulei pe la toate încheieturile, acesta ajunge pe motorul încins şi ia foc. Sursa afirmă că sunt maşini care înghit şi 10 litri de ulei pe zi.
De ce iau foc la motor?
Autobuzele cu probleme fac parte dintr-un lot cumpărat de la Vasile Puşcaşu, cumătrul primarului proaspăt ales. Cele 40 de maşini aduse de firma lui Puşcaşu, Unistil SRL, la RATP Iaşi, în cadrul unei licitaţii care a avut loc în luna octombrie 2013, au fost plătite cu 3,3 milioane de lei fără TVA. Preţul pentru fiecare autobuz 83.750 de lei (18.637 euro).
Sursa 7EST a explicat că autobuzele din lotul adus de Puşcaşu la Iaşi pierd foarte mult ulei de la motor. Toate racordurile şi garniturile sunt vechi, iar reparaţiile sunt, de fapt, cârpeli. „Sunt şoferi care pun până la 10 litri de ulei în motor, într-o zi de funcţionare. Situaţia este cunoscută, dar nu ai cu ce merge. Alea sunt vehiculele, cu ele îţi faci treaba. Nu este întâmplător faptul că, în cazul ambelor autobuze, incendiul a pornit exact la motor”, a spus angajatul RATP.
Cel mai recent incident a avut loc în Copou. Motoarele vechi sunt bombe cu ulei încins
Acesta adaugă că motoarele ar trebui spălate bine şi des pentru a fi prevenite următoarele incidente. „Numai că cei de la spălătorie strâmbă din nas când vine vorba despre spălat uleiul. Se face multă mizerie, este mai complicat. Dar fără o spălare adecvată, motoarele vor continua să ia foc”, a mai explicat acesta.
Scenariu confirmat de un expert în mecanică
Profesorul Corneliu Munteanu din cadrul Facultăţii de Mecanică a Universităţii Tehnice, căruia i-a fost relatat scenariul sursei 7EST, a spus sec: „Este explicaţia logică şi adevărată”.
Profesorul spune că uleiul curs pe un motor cu pierderi poate ajunge pe sistemul de eşapament, care este încins. „Uleiul care curge urmează curentul de aer şi ajunge pe eşapament. Este clar că acolo ia foc. Temperaturile sunt foarte mari, uleiul este o substanţă inflamabilă. Dacă este mult ulei, incendiul se întinde imediat”, a explicat profesorul Munteanu.
Acesta amintește cazul fotbalistului Gabi Popescu, care a pierdut un Ferrari din aceeași cauză. „Am participat la expertiză. Asiguratorii şi firma care vânduse spuneau că a mers prea repede. Dar era imposibil, pentru că este o maşină făcută să meargă cu 300 de km la oră. Şi s-a constatat, la expertiză, că cedase o garnitură, s-a scurs ulei, acesta a ajuns pe eşapament şi s-a aprins instantaneu. Aici sunt vehicule vechi, care au pierderi, şi situaţia este previzibilă”, a susţinut Corneliu Munteanu.
Și un autobuz Unistil a ars astă-iarnă, din aceeași cauză: motoarele pierd ulei, fiind vechi
RATP: „Nu excludem posibilitatea”
Reprezentanţii RATP spun că varianta aprinderii uleiului scurs este una dintre pistele importante în acest caz. „Autobuzele arse sunt cercetate de un expert numit de Parchet. Noi, atunci când am făcut cercetări la autobuzul 212, care a ars prima dată, am luat în calcul această ipoteză. Este posibil ca scurgerile de ulei să ajungă pe galeria de evacuare, unde temperaturile sunt înalte, şi să ia foc. Cert este că, la ultimul eveniment, a fost mai mult decât atât. A fost un incediu iniţial care a topit un furtun de alimentare cu motorină şi focul a fost apoi foarte puternic. Participanţii la trafic au observat că este incendiu la motor, dar nu s-au grăbit să atragă atenţia şoferului. El a oprit pentru că a simţit miros de motorină. Au coborât călătorii, a mişcat maşina din nou şi atunci s-a aprins mai tare”, ne-a spus Adrian Mihai, purtătorul de cuvânt al RATP Iaşi.
Acesta a confirmat că există, într-adevăr, şoferi care completează cantitatea de ulei, când este cazul. „În momentul unui supraconsum de ulei, cantitatea lipsă se completează. Maşinile merg 15-16 ore pe zi, pot apărea defecţiuni, pot crăpa garnituri”, a precizat Adrian Mihai.
Mihai Chirica l-a lăsat pe apel în așteptare pe patronul Unistil
Și autobuzul Unistil a ars la fel
Ieşenii îşi amintesc acum doar autobuzele arse în luna mai, aproape în acelaşi loc. Dar, pe 22 ianuarie 2014, un autobuz Unistil a luat foc în apropiere de Selgros. Ca şi în celelalte două cazuri, s-a vorbit despre defecţiuni tehnice. Dar nu s-a precizat că autobuzele vechi pierd ulei şi acesta se aprinde.
Gata cu Unistil. Autobuzele, aruncate la fier vechi
Societatea de transport a omului de afaceri Vasile Puşcaşu iese de pe piaţa Iaşului. Primarul Mihai Chirica a afirmat că, până la finalul lunii, în Iaşi vor merge doar maşini ale RATP, urmând să fie organizată o licitaţie: „Contractul i se termină şi nu mai există nici o prelungire. Vom organiza licitaţie, în viitor, pentru traseele din oraş”.
RATP va intra pe traseele eliberate de Unistil, la finalul lunii, cu propriile mijloace de transport şi cu angajaţii proprii. Există deja concurs pentru ocuparea a 20 de posturi de şoferi care vor lucra pe noile trasee. „Nu ne-am arătat interesaţi de mijloacele de transport ale Unistil. Dar angajăm 20 de şoferi şi luăm inclusiv dintre şoferii care lucrează acum la Unistil. Pe aceste trasee vom intra cu echipamentele noastre, cu autobuzele noastre, cu oamenii noştri, cu dispeceratul nostru. Firma privată se va retrage pur şi simplu”, ne-a explicat Adrian Mihai, purtător de cuvânt al RATP Iasi.