Care ar putea fi cauzele producerii tragicului accident de la Perșani. Cât de important este testul psihologic și de ce se trece atât de ușor

0
200

Reprezentanţi ai Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Iaşi au dechis o anchetă pentru a stabili condiţiile în care s-a petrecut accidentul de microbuz din judeţul Braşov. Firma care opera cursa se numeşte Maxibus Trans şi avea doi şoferi în microbuzul care se deplasa la Arad, la un festival folcloric.

 

Mărturiile celor aflați în autocar sunt zguduitoare. Silviu Enache, unul supravietuitorii cumplitului accident, a povestit ca a văzut cum șoferul a încercat cu disperare să evite coliziunea, înainte de a intra în parapet.

 

„Sunt în stare de șoc, pentru că, în momentul în care am văzut că autocarul a scăpat de sub control, am simțit că mor și, sincer să fiu, am văzut manevra șoferului de a evita coliziunea și apoi a intrat în parapet. Avea undeva la 60-70 la oră. Ne-am oprit. Apoi am continuat drumul. Totul era în regula, și când să coborâm acea vale, totul a scăpat de sub control. Am văzut că domnul șofer a încercat să tragă frâna de mână, după ce a tras cu disperare frâna a intrat direct în parapet. Eram pe scaune. Când s-a produs accidentul, am ieșit toți pe geam, sub autocar”, a povestit tânărul.

 

Ipoteze de lucru în anchetă: viteză mare, defecțiune, iresponsabilitate

Printre ipotezele poliţiştilor în privinţa producerii accidentului ar fi viteza mare, neadaptată pentru acea porţiune de drum, dar şi o defecţiune la autovehicul. Martori care ar fi circulat în spatele autocarului au spus că au observat scântei la roţile din spate. De asemenea, din declaraţii ar reieşi şi faptul că este foarte posibil să aveam de-a face cu o defecţiune la sistemul de frânare, care a devenit ineficient în condiţii de coborâre abruptă urmată de curbă foarte strânsă la dreapta.

 

Ambii conducători auto, de 58 şi 42 de ani, au decedat în urma accidentului.

 

„S-a declanşat o anchetă şi pe linia securităţii în muncă având în vedere că vorbim un accident de muncă, atât în ceea ce priveşte firma de transport cât şi instituţia Palatului Copiilor. LA cele două instituţii sunt două echipe de la ITM şi adună documente urmând să colaboreze cu instituţia similară din judeţul Braşov”, a spus Marian Grigoraş, prefectul judeţului Iaşi.

 

În Brașov, cei doi șoferi au făcut schimb după o pauză, iar după aproximativ 45 de kilometri s-a și produs nenorocirea.

 

Copiii au povestit că l-au văzut pe unul dintre șoferi servind bere în pauza de la Brașov. Ar fi putut fi una fără alcool. În plus, șoferul aflat la volan în momentul producerii accidentului dădea dovadă de nervozitate, avea „boala vitezei” și nu cunoștea prea bine autocarul. Nu era obișnuit cu „secretele” mașinii.

 

Colegii celor doi bănuiesc că Andrei Popa ar fi lăsat autocarul „pe liber” să ruleze la vale. Cel mai probabil, a frânat din când în când, fapt care a dus la încălzirea ferodourilor roților și la rămânerea fără frâne. Disperat, șoferul ar fi încercat să introducă autovehiculul într-o treaptă inferioară de viteză ca să-l oprească, dar nu a reușit. Atunci ar fi tras și frâna de mână, dar mașina nu s-a oprit în timp scurt, așa că ar fi încercat să o încetinească izbind-o de parapetul care separă sensurile de circulație.

 

Colegii celor doi șoferi cunoșteau faptul că microbuzul Volvo intra foarte ușor în „balans”, lucru periculos pentru o cursă efectuată în zona respectivă, unde sunt curbe și unde înclinația drumului este destul de mare. Totuși, colegii lui Andrei Popa au spus că acesta era un șofer experimentat, făcând multe curse către Italia, scie „Ziarul de Iași”.

 

Testul psihologic, o bagatelă

Toți șoferii știu că testul psihologic pentru obținerea permisului auto e o bagatelă. Cel puțin aceasta este impresia generală. Te concentrezi puțin ;i l-ai trecut!

Teoretic, prin testarea psihologică se urmărește dacă subiectul dispune de anumite însușiri psihice și motorii necesare conducerii unui autovehicol. Întrucât atentia este una dintre însușirile psihice cele mai solicitate în timpul șofatului, sunt testate distributivitatea și concentrarea atenției precum și spiritul de observație al candidatului.

Testul psihologic auto poate părea un examen dificil de trecut. În realitate oricine poate trece cu succes de testul psihologic, cu condiția să dispună de un nivel mediu de dezvoltare al însușirilor fizice și psihice, fără să fie nevoie de o pregatire specială prealabilă. O persoană aparent stabilă mental și echilibrată emoțional poate trece de testare chiar dacă are emotii mari.

 

Pentru testarea psihologică se utilizează o baterie de probe validate, specifică tipului de transport efectuat sau funcției de siguranța circulației exercitate și care va cuprinde:

a. probe creion/hârtie;

b. probe cu aparate informatizate;

c. probe personalizate;

d. observația dirijată asupra manifestărilor comportamentale, atitudinii și conduitei la examen pe care o exercită;

e. anamneza/informații privind adaptarea și integrarea instituționala, evenimente majore din viața socio/profesională, stare de sănătate, evenimente, accidente;

f. consultanță/consiliere.

 

Dacă toate acestea ar fi făcute „ca la carte”, profesionist, la intervale mai scurte de timp, cu siguranță nu am mai avea tragedii ca cele de la Scânteia sau la Perșani.

 

Douăzeci dintre copiii din Iași răniți în accidentul de la Perșani, de acum trei zile au fost externați și au plecat acasă. Alți doi au fost transferați la spitale din Iași, după ce starea lor s-a îmbunătățit și au putut fi transportați. În acest moment, doar patru tineri mai sunt internați în Brașov.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments